Page 4 of 4

Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 02 Nov 2013, 21:01
by Silverboy
En annan sak, lite OT, värkar som 2jz och M20 ger ungefär samma output på samma turbo...? Iaf upp till ~900whp

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 02 Nov 2013, 21:03
by Doktorn
Vi märkte stor skillnad i proModbilen på tiden det tar att launcha upp laddtryck. BB is the shit!! (Säger jag som åker HX60 men skulle hemskt gärna vilja ha en finturbo!)

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 02 Nov 2013, 21:41
by Pimplaren
Coolt :) man blir som sugen på 7675BB Billet, synd att de bara finns 0.96 avgas.. ;)

Men s38 spoolar glidlagrade hur lätt som helst :mrgreen:

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 02 Nov 2013, 21:54
by Bmwandreas
Finns 7675 gt42r style med 1.0-1.44 avgashus:)

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 02 Nov 2013, 22:08
by cerveza
Riktigt fin turbo :)

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 03 Nov 2013, 11:24
by Big Al
Vad låg sveptiden på?

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 03 Nov 2013, 13:06
by Bmwandreas
6 sek 2500-8000. Låst 2 sek vid 2500 först.

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 03 Nov 2013, 21:41
by Pacman
Det är ju exakt det som gör hela det här testet intressant. Sveptiden är styrd!
Jag förespråkar normalt rullar för att det är enkelt och billigt...men när man vill göra tester av mer vetenskaplig natur så måste man kunna styra svepet exakt likadant om och om igen, och då är det vattenbroms som gäller...på naven eller på svänghjulet.

Varför man skulle anklaga er för falska data och iscensatt test kan jag inte riktigt förstå. Däremot kommer många förståsigpåare (inklusive mig) ställa tusen frågor och kanske verka ifrågasättande, men det är ju för att vi är så fanatiskt intresserade av testet och vill bryta ner det i detaljer för att analysera och försöka förstå. :D

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 05 Nov 2013, 11:54
by jadde
Silverboy wrote:
Wiell wrote: Folk som förespråkar glidlager säger alltid att kullager "bara" ger 500rpm tidigare spool.
Dom borde jubla nu i så fall, för skiljer väl "endast" 250rpm? ;) (eller ser jag fel?)
(Y)

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 05 Nov 2013, 16:25
by Bmwandreas
Det skiljer 300 rpm till maxladd. Men det är innan det som gör att den känns start. Tex vid 4500 rpm så är det 30% mer vrid.

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 05 Nov 2013, 17:02
by flp
Om det då skiljer 300rpm i spool, så är det väl det man ser i bromskurvan?
det är väl ganska exakt samma effekt/vrid 300rpm ifrån varandra på nya mot gamla aggregatet?
om den tex har 0.5bar i ladd vid 4800rpm med gamla aggregatet så får den det vid 4500rpm med nya därav effektökningen?

Med vänlig hälsning, Micke

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 05 Nov 2013, 21:09
by Bmwandreas
Ja du ser exakt i bromspapperet. Som du ser blir den mkt starkare från 2500 rpm. Känns stor skillnad på gata/bana.

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 05 Nov 2013, 23:26
by r.ivars
haters gonna hate! :)

coolt med ett test!! Otur att jag åker kullager igen då : ))))))))))

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 06 Nov 2013, 08:40
by TH
Har folk åsikter om denna test?
http://www.supraforums.com/forum/showth ... st-results" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 06 Nov 2013, 11:22
by Pacman
Det enda jag har att säga är att HKS har sysslat med motorsport och motorutveckling sen 1974 och har många vinster i bagaget, så det är väldigt svårt att slå dem på fingrarna :roll:

Re: Kullager eller ej. Vi har testat och inte gissat:)

Posted: 06 Nov 2013, 12:08
by cerveza
850Whp ur en 62mm snurra? Vilket skämt. Ganska intressant att läsa iaf.