Page 4 of 4
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Posted: 07 Oct 2014, 20:28
by Houk
När det såg ut så på min ventil så hade även kolven spikat sönder, men du klarade dig med bara ventil alltså? du såg inga märken alls i cylinderloppet?
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Posted: 13 Oct 2014, 09:58
by Loostrom
Houk wrote:När det såg ut så på min ventil så hade även kolven spikat sönder, men du klarade dig med bara ventil alltså? du såg inga märken alls i cylinderloppet?
Klarade allt annat. Inte ett märke på varken cylinder, kolv eller ventilsäte
tur i oturen!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
Posted: 13 Oct 2014, 10:07
by Loostrom
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Posted: 13 Oct 2014, 21:06
by tiimey
Grymt jobbat theo !
Nu har ja läst hela tråden
mycke små detaljer gjort som man missar
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Posted: 15 Oct 2014, 14:40
by Loostrom
tiimey wrote:Grymt jobbat theo !
Nu har ja läst hela tråden
mycke små detaljer gjort som man missar
Tackar Tim!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 16 Oct 2014, 11:31
by Loostrom
La upp en lite spec på hur bilen är just nu på första inlägget på tråden men lägger det här också
Spec på bilen just:
2014: 413whp/522wnm @ 1,2bar
Chassit:
XYZ supersport coilovers
Strongflex bussningar i både fram å bakvagn
Redstuffbromsbelägg bak
Hydraliskhandbroms
E46 bärarmar
Totten adaptrar för mer styrvinkel
Förstärkt upp bakvagnen med svetsade 3mm plattor i karossen
Svetsad original diff som sitter fast med m16 genomgående bult
Motor:
Coopering topppackning
ARP toppbultar
Planad topp
Gjutet grenrör
Kina snurra
38mm wastegate
Driftworks kylare
Elfläkt
Oljekylare 15 rader (?)
Servokylare 13 rader
VEMS styrsystem
Precision 1200cc spridare
DW intankpump
62graders termostat
ZF-låda med shortshift
765 tryckplatta
4-puck sinter
m30 svänghjul
Egengjorda kuddar till motor och växellåda (hårda)
Interiör:
Sparco Sprint stolar
Sportratt
RSS 4-punktsbälten
7" surfplatta blåtand till VEMS
Planer inför 2015:
Helbur godkänd för drifting samt lite extra rör - Beställd
STÖRRE kylare (allstar)
Spal 414mm fläkt
Precision 39mm WG
Alu motor och växelådskuddar
Rensa bort allt onödigt (kablar,fästen osvosv)
Sen får vi se lite hur mycket tid jag kommer ha ett bygga bil men troligtvis blir det ungefär såhär:
Smidda stakar
2,8l vev
Catch tank med två 044 fram till motorn
Ännu mera styrvinkel
Större turbo
BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 19 Oct 2014, 11:55
by Loostrom
Har kapat ur lite rost som fanns i golvet på bilen. Tog ur mycket mer ur golvet för att kunna svetsa i stora nya plåtar.
Helsvetsat från ovansidan och punktat från undersidan så det ska hålla fint.
Har rensat en maaaaasssa onödig el som jag inte har någon användning av. Blev trots det en del kvar som jag ska gå igenom lite senare å rensa ur det sista!
Igår började jag med buren jag köpte i veckan. Började med att kapa hål i golvet så jag kunde sänka ner huvudbågen och kapa den i rätt längd. Sedan gjorde jag likadant med dom två som går längstaket och framåt ner i golvet.
Får se hur mycket tid jag kommer ha framöver men hoppas på att kunna få klart den såfort som möjligt!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 23 Oct 2014, 07:30
by Loostrom
Har bestämt mig för att lämna iväg burbygget till dn kille som är grymt duktig på både byggs bur och att svetsa. Ska köra över bilen till honom om ca 3 veckor!
Undertiden jag väntar på att få köra bilen dit började jag igår att plocka ur motorn. Allting är borttaget runt omkring så nu ska jag bara ner med lådan och lossa motorfästerna sen ska den lyftas ur! Blir nog gjort nån dag framöver eller till helgen!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 23 Oct 2014, 07:44
by tiimey
Ger du upp ?
Vart det för rörigt
BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 23 Oct 2014, 07:49
by Loostrom
tiimey wrote:Ger du upp ?
Vart det för rörigt
Känns bättre att lämna iväg det och få det riktigt gjort å snyggt (Y) sen var det jävligt rörigt, orkar inte hålla på och kladda med det!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 24 Oct 2014, 10:17
by Loostrom
Igår fick motorn åka ur bilen så att jag kan börja renovera upp den inför nästa år. Vad som ska göras vet jag inte riktigt än. Men nya lager till hela motorn är en sak iallafall.
Sen vill jag lämna in spridarna på koll också och se så att det inte är dom som orsakade spikningarna nere på Mantorp.
Nya motorkuddar kommer också göras, denna gång i något hårdare plats än jag hade iår, har eventuellt funderat på aluminium men det kanske blir för stumt!
Har även planer på att lacka om hela motorutrymmet så att det blir fräscht!
Började riva lite direkt. Ny wastegate ska in handlas samt något större turbo! Funderar även på att byta grenrör och köra top-mount....
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 25 Oct 2014, 18:23
by TreLingon
Kör med alu kuddar du !
Varför byta ett vinnande koncept med underliggande turbo när du redan kör det ?
Bara massa extra arbete ju !
Bra jobbat annars
Re: BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 30 Jul 2015, 13:55
by AndreasÖ
Hittade den här tråden när jag sökte.
Vi håller på och bygger turbo i en e36 med nedmonterad turbo.
Hur fick du upp wg röret sådär? Har du kapat eller bankat i torpeden?
I våran bil får vi inte plats att göra så.
Sen tryckröret, tar det inte i bulten som går ut ur blocket? Vi tänkte göra likadant i våran men det får absolut inte plats.
Re: BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 02 May 2016, 20:53
by Hallestrand
Hur löste du de med att den gick varm på banan? Vad har du för kylrecept?