Page 4 of 6
Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 25 Jan 2014, 19:43
by sk8koffe
Heldag i garaget med värmefläkt och ett gäng polare

Finns inget bättre sett att spendera lördagen

Plockade av styrväxel och ska slänga ner en från e36 så jag antar jag får plocka knuten från en e30 med servo från skroten? Här är en helt onödig bild på min styrväxel
Och här är en mysbild där jag sitter just nu och skriver
Och sen plockade jag av insuget och såg att där var en jävla massa skit över insugsventilerna och där hade även trillat ner i cylindrarna. Har vänt upp o ner på motorn och blåst. Ska skölja med bensin och försöka titta ner i burkarna. Såg även att ventilerna på tredje cylindrarna är ljusare i nyansen (se bild). Vad kan det bero på? Ska jag vara orolig?
Köpte även en luftmassemätare idag då jag glömde den när jag hämtade motorn sen ville han ha 500:- för den när jag ringde han och fråga efter den, killen jag köpte motorn av
Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 25 Jan 2014, 20:22
by Affus
Ja knuten ifrån e30 med servo ska ju vara bolt on. Annars går det ju att modda ihop e30 och e36 styrknuten om man vill det. Byt insugsmembranet nu när motorn inte sitter i. Det är ett helvete att byta det på original bilarna. Är snudd på omöjligt att göra det när den sitter i en e30
Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 24 Feb 2014, 21:05
by sk8koffe
God kväll

Jag var på skroten och plockade en rattaxelknut från en e30 med servo. Fysatan vad den var fast rostad haha. Nu behöver jag bara brottas med en styrled på styrväxeln som inte vill komma av. Här är bild på när jag monterar rattaxelknut i bilen
Jag har även fått en plåtslagare till att fixa ett par plåtbitar i durkplåt så jag kan använda mina sportstolar ihop med e30 stolsfäste
Har även upptäckt ett litet problem
Detta är min nya lamell som ska sitta på V8 lådan. Problemet är att den passa perfekt på axeln på min original låda till e30in, dvs den kommer inte passa lika bra på V8 lådan då det är en grövre axel. Får väl byta lamellen mot en med annat centrum.
Har även hittat lösning på hur jag ska leda in oljan i motorn nu när jag bytat motorfäste. Har måttat och kapat ur från det gamla motorfästet, skitbra!
Står även och överväger om man ska köpa sig en hydraulisk handbroms och koppla in nu när man endå har bromsrören fria fram då jag inte monterat mitt pedalställ än. Men då får jag skaffa fördelningsventil och bli klok hur det enklast går att lösa utan att riskera att bromsar låser sig osv. Hmm...
Har beställt T kors så jag snart kan montera pedalstället också, ska bara svetsa en förstärkning fram till golvet också då original känns lite klent gör att hålla upp pedalstället. Sen får jag köpa mig ett par bromsslangar så jag kan förlänga slangarna från bromscylindrarna så de når ut till bromsrören i motorutrymmet. Sen ska diffen svetsas när jag får ork med det. Känns dock lite sådär med original diff med 4.10 i utväxling som kommer ge en toppfart på ca 170 km/h. Får nog leta upp diffen ifrån en E34 525tds som ger en teoretisk toppfart på 260 km/h istället
Surt att man står mitt i en flytt och inte kan lägga pengar på växellåda eller svänghjul som är de största bitarna som fattas innan bilen rullar igen
Är lite nyfiken över besiktning också. Om jag kör in på besiktningen med bilen och dom ger nerslag på den lite större motorn, kommer jag då få köra in på bmw och visa upp att bilen är återställd osv sen? Inte för jag tror det kommer bli aktuellt att återställa den någonsin men man vill endå inte ha den "stämpeln" på karossen
Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 15 Mar 2014, 15:47
by sk8koffe
Idag har jag kört till småland och bytat bort min koppling mot en växellåda

Sen får jag förmodligen koppling med svänghjul nästa vecka

Så med lite tur åker motorn på plats nästa helg och sen börjar allt det roliga! Bygga avgassystem, flytta oljefilterbehållare med behållare från e39 så jag kan stänga huven, montera styrväxeln och dra slangar till servopump osv. Så tråden kommer nog få lite fart nu igen
Glömde ta bild på lådan men inlägg utan bilder suger så här är min bruksbil, min förra cabbe och denna jag bygger på
Släng gärna iväg en kommentar så man kanske får lite extra bilbyggarmotivation

))
Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 16 Mar 2014, 13:25
by Forsman
Helt rätt att du vände planerna åt v8 istället för surfyra.

Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 17 Mar 2014, 11:42
by sk8koffe
Skrev tidigare i tråden att där var skit på ventilerna och jag var rädd det trillat ner i motorn. Lånade en kamera av pappa som fick plats genom tändstiftgängorna. Efter ha sköljt med bensin i alla cylindrar så är där nu helt rent och fint

Och pappa skulle demonstrera för mig hur man använder kameran.. I hans näsa hahahaha

Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 17 Mar 2014, 22:13
by sk8koffe
Stolsfästena färdigmoddade ihop med original stolsfäste och monterat i bilen, pedalstället injusterat och även den monterad i golvet. Gick inte att flytta pedalstället så långt bak då cylindrarna tog i torpedväggen så nu är stolen så långt bak det går men tycker endå avståndet är lite för kort. Får fundera om jag tycker det är lönt att göra något åt det. Nu kommer den tråkiga biten bakom torpedväggen med broms och kopplingsrör

Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 18 Mar 2014, 17:00
by tias
blir ju bra dehär!

ser lite skumt ut med pedalstället dock!
har samma problem med en av mina bmw åttor... går på 7 burkar o har felkoden "injection valve 7"... skulle gissa på spridare eller som i ditt fall massa slagg.. jaja som det kan bli! men kör du m60 eller 62 på din? jag kommer köra m62 i min

Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 26 Apr 2014, 16:45
by sk8koffe
Oj, har helt glömt bort att uppdatera här och har även varit dålig på att ta bilder i garaget. Jag får skärpa mig
Jag har varit väldigt mycket ute i garaget på den senaste tiden och där börjar hända en del. Jag har beställt en komplett koppling och svänghjul som kommer nästa vecka och även knacksensorer. Har även blivit helt färdig med stolarna i bilen och dess fäste ihop med original bälte.
Idag har jag spenderat dagen i garaget med att fixa med alla bromsrör mot pedalstället. Imorse när jag vaknade tänkte jag "jag kör ut en stund innan frukost, ska endå vara knipsa av alla gamla nipplar och montera 3/8" nipplar som pedalstället kräver. Det går fort sen kan jag köra hem och äta". Tror ni det gick så jävla fort?? NEJ!! Först hitta jag inte det satans verktyget till att kapa bromsrör så jag fick säga av varenda kona, sen dryga sig de gamla bromsrören och sprack hela tiden sen var det olika bromsrör så de krävdes olika "hylsor" till kon pressen som självklart tog överdrivet lång tid att komma på. Sen när jag var färdig så märkte jag att jag lyckats pressa på en ny nippel på fel rör då jag ska ha kvar original till fram för köra med T kors och då göra en adapter av en bit bromsrör och 2 olika nipplar till t korset från pedalstället. Sjukt jävla drygt. Tog hela jävla dagen att klydda med det och köra fram och tillbaka och låna verktyg överallt. Har nog använt hela förrådet med svordomar.
Iallafall, om tidsplanen håller i sig så åker motorn ner nästa helg och kopplas och provstartas. Har även köpt hockey puckar som ska agera motorkuddar. Det tyckte killen på biltema var skitkul. Han fråga om jag skulle spela mycket hockey med alla de puckarna. Jag sa bara nej, universal motorkuddar hehe.
Sen kommer det dryga pisset att bygga om e34 grenrören så de får plats. Tjohooo
Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 01 May 2014, 13:14
by sk8koffe
Ännu en produktiv dag i garaget

eller förmiddag iaf. Jag hade min flickvän som hjälp med att måla motorrummet. Här är hon in action
Här är resultatet. Hon vill dock måla ett lager till men jag är nöjd
Och medan hon måla så har jag skruvat av gamla kardanen, fixat smågrejer med utseende tex monterat baklamporna och nummerplåten och skruvat på min koppling som kommit och även växellådan, knacksensorerna och insuget
Ny är planen att den åker ner i bilen på lördag och det mesta kopplas och den provstartas sen spenderas de närmsta veckorna med att bygga avgassystem

Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 03 May 2014, 19:45
by sk8koffe
Japp, motorn är nere och det var fan inte lätt
Stack ut imorse och tänkte att jag skall bara lufta bromsarna sen slänga i och koppla motorn men det tog lite längre tid än planerat med de jävla bromsarna då de läckte mellan bromsrör och slangar från pedalställ så de va bara till att börja kapa och pressa igen. Nu är i varje fall motorn nere och det är skönt som fan. Använder för övrigt original e30 motorkuddar, det var inga problem

Re: E30 M60b40 "340i"
Posted: 17 May 2014, 15:30
by sk8koffe
http://youtu.be/I0XhKs8lQuY" onclick="window.open(this.href);return false;
Där var motorn startad. Den håller inte tätt vid insugspackningarna, jag har fel Knacksensorer och jag saknar insugsbälg och tomgångsmotor. Så det ska fixas och avgassystem ska dras, oljefilterbehållare ska flyttas så kylaren får plats sen är den fit for fight
Riktig lättnad att motorn startade. Startade igen efter klippet och höll igång den ett tag utan problem

Re: E30 M60b40 "340i" startad!
Posted: 23 May 2014, 04:48
by sk8koffe
God morgon. Jag har nu kommit en liten bit närmre provkörning. Plockade av insug och kikade efter varför den drog tjuvluft. Blev inte klokare men passade på att rengöra packningen och ytorna ordentligt.
Hittade inga knacksensorer men så kom jag på en idé. En vanlig knacksensor har jord och signal i sina 2 kablar. Så jag tänkte, vad är då den tredje i den jag ska ha? Det är en bmw och det är en bosch och efter jag kopplade sprut på förra motorn lärde jag mig att dom är glada är linda kablar med jord för att "skydda" signalen eller vafan de nu är till för. Så jag plockade kontakter på skroten och gjorde adaptrar så de gick från 2 till 3 stift och det blev skitbra
Har även flyttat ut ur garaget och in i ett mindre garage som är bara tvärs över gatan vilken betyder mer garage tid. Här är en bild när den fick smaka solsken. Märkte även som ni ser på bilden att bilen blev liiite lägre men nya vikten av både en tyngre motor och låda. Nästan för lågt. Iofs lite fusk här för bakhjulen står i garaget så den kom ner ett par mm till på bilden
Monterade dit insuget igen och drog härvan lite bättre och in i handskfacket och provade starta. Gick jämnare och finare tomgång (kan bero på tomgångsmotorn jag nyss skaffade med haha)
Märkte även att min kylare inte skulle fungera. För det första så är den säkert för liten för lyckas kyla en hel v8 och sen hamnar den ena anslutningen precis där oljefilterbehållaren sitter. Mättade lite i motorutrymmet sen stack jag till skroten
Hittade en kylare från en Saab 900 -87. Satt perfekt mellan rambenen och anslutningarna sitter tvärt om så oljefilterbehållaren tog inte emot. Fyfan vad bra och 300 spänn kan det vara värt för en kylare nästan identisk e28 535 kylare hehe
Så nu är de väl lite vattenslangar, expansionskärl och avgassystem som behövs innan provkörning

Re: E30 M60b40 "340i" startad!
Posted: 25 May 2014, 14:44
by sk8koffe
Provkörd! Här är ett dåligt mobilfilmat 10 sek klipp haha.
http://youtu.be/rabbrz7B5Bs" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör igenom 2, 3 och 4e växlarna. Har bara en liten ljuddämpare per motorhalva så det lät HÖGT. Och vattensystemet läckte, fixade det idag men den går varm så är kanske luft i systemet. Och jag får leta upp en m20 tempgivare till vattnet då mätaren nu knappt rör sig ett skit.
Har även slängt på en elfläkt. Så nu återstår andra halvan av avgassystemet med bättre ljuddämpning, servon slangar och fylla på olja och ta reda på varför den går varm
Expansionskärlet är högsta punkten på vattensystemet så då bör väl systemet nästan vara självluftande? Bara öppna locket till kärlet och låta den stå på tomgång?
Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd
Posted: 28 May 2014, 12:25
by sk8koffe
Skulle filma lite lek men skiten diffa ju inte haha. Fyfan vad svetsen ska fram
Ännu ett meningslöst klipp
http://youtu.be/i1Ce8-W5gVE" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter detta blev det tråkigt. Jag körde lugnt genom stan så skrek motorn till mitt i allt och jag var snabb som fan med att stänga av motorn. Vattentempen såg bra ut (plockade den bruna givaren från en 318 på skroten) och oljetryckslampan lös inte. Men däremot så var ena kylarslangen skitvarm medans den andra bara jummen och kylaren var nästan kall. Och oljefilterbehållaren sp pass varm att jag brände mig på den. Kan det vara dåligt flöde i vattensystemet? Ska köpa oljetempmätare och Vattentemp så jag även kan mäta Vattentempen fram på motorn och inte bara bak där den sitter original. Fick bli bogserad hem och provade starta igen och då skrek den lite första sekunden sen lät den som den skall och gick fint på Tomgången. Hoppas FAN det klarat sig.
Hur viktigt är de med oljekylare på m60?
Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd
Posted: 28 May 2014, 20:32
by sk8koffe
Blääää motorn är skuren. Skriker värre än fan, gissar på vevlagerras. Jag hann köra 1.6 mil iaf haha.
Så ut med motorn, sälja som "gör de själv" och köpa en annan. Synd de inte växer på träd likaså pengarna i min plånbok
Jävla skitdag och jävla piss otur jag ska ha
Re: E30 M60b40 "340i" Provkörd
Posted: 28 May 2014, 20:37
by baumgardt
fan vad trist!
