Page 4 of 4

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 15 Jun 2013, 16:45
by Limpdjur
Sen är frågan är det nån som har laddtrycket styrt å plockar bort effekt på mellan register? Är dom körd likadant i bänk dvs låser upp på samma varv å så

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 15 Jun 2013, 17:50
by Nisse977
Ja det är flera som har lägre laddtryck upp till ca 4-5000rpm, och sen ökar på.

Fick in Rickard "Flexbert" dynoresultat.


Nils: M20 2,7l SC6162, ar0,63, kam = 2,1mm, laddtryck 1,8 bar (T3)
Jonas: M20 2,7l SC6162, ar0,63, kam = 1,55mm, laddtryck 1,55 bar (T3)
Jonas: M20 2,7l PT6766, ar0,82, kam = 1,55mm, laddtryck 2,5 bar (T3)
NisseJärnet: M20 2,8l PT6765, ar1,09, kam = XXXmm, laddtryck 2,2 bar (T4)
Stensheim: M20 2,7l PT6766, ar0,82, kam = 1,9mm, laddtryck 2,5 bar (V-band) Custom-insug
Silverboy: M20 2,7l PT6265, ar0,81, kam = 1,9mm, laddtryck 2,2 bar (T4 twinport)
Pontus: M20 2,5l besiktningsmotor (oöppnad M20B25 turbo), laddar 0,7 bar med en ganska stor turbo, men med Custom-insug
Rickard: M20 2,7l PT6765, arX,XX, Z58 sugkam = 3,5mm, 2,2 bar. 1mm+ ventiler, Custom-insug.

Klicka för större bild
Image

Rickard ligger väldigt lika med Stensheim som också har custominsug.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 15 Jun 2013, 18:32
by Nisse Järnet
Limpdjur wrote:Sen är frågan är det nån som har laddtrycket styrt å plockar bort effekt på mellan register? Är dom körd likadant i bänk dvs låser upp på samma varv å så
Mitt ladd var sänkt på mellanregistret vilket syns rätt tydligt mellan 4500-6000 varv typ :)

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 15 Jun 2013, 19:18
by Nisse977
Sett till dessa grafer så hade jag nog velat varva lite mer om jag kört med custom insug då man verkar tappa register i början jämfört med de som har originalinsuget.
Håller mig kvar till originalinsug, får väl höja laddet lite på slutet istället som Nissejärnet för att räta ut grafen ;)

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 15 Jun 2013, 21:10
by flexbert
Nisse977 wrote:Sett till dessa grafer så hade jag nog velat varva lite mer om jag kört med custom insug då man verkar tappa register i början jämfört med de som har originalinsuget.
Håller mig kvar till originalinsug, får väl höja laddet lite på slutet istället som Nissejärnet för att räta ut grafen ;)
På min så sjönk effektkurvan efter 7k.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 15 Jun 2013, 21:27
by Nisse977
Jasså? Skulle inte Z58an peaka vid 7500rpm? Men det kanske bara gäller Z58 turbokam..

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 19 Jun 2013, 23:40
by Big Al
Kul att verkligen se skillnaden :)
Tycker silverboys ser bäst ut, hade NJ höjt ladd vid vrid så hade den vart bäst.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 20 Jun 2013, 06:47
by Bmwandreas
Nisse977 wrote:Jasså? Skulle inte Z58an peaka vid 7500rpm? Men det kanske bara gäller Z58 turbokam..
Precis. 7700 brukar den peaka.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 19 Jul 2013, 09:38
by Nisse977
Fick ett väldigt bra register efter mappningen i onsdags! Samma motor, samma turbo och samma laddtryck 1,8 bar.
Har inte hunnit till nya kurvan i grafen ovan, men Ärtan printade en jämförelse med gamla kurvan som jag kan visa så länge ;)

Image

Trodde inte det skulle bli så bra med större downpipe och omställd kam.
Visst är det ny motorstyrning och andra grejer, men att få 100whp mer vid varvstopp hade jag inte räknat med :mrgreen:

Körde upp till Avesta från Göteborg, mappade, körde sen hem ;) Det är så det ska funka.


Här kommer jämförelsen på samma graf som tidigare:

Klicka för större bild
Image

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 19 Jul 2013, 10:06
by mr_z
Grymt!

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 13 Mar 2014, 19:21
by Pimpolainen
är Pontus jag?
den rosa linjen då...

eller finns det fler Pontus med oöppnad besiktningsmotor med insug och ganska stor turbo på 0,7 bar??
8)
synd att man isf är lägst på skalan :lol:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 26 Mar 2014, 12:04
by JockE28
Jag vill också vara med :):)

Edit:2,5 lit :)

M20b25 +1mm ventiler z45, lite portad, custominsug. 1,6 bar med fjäder. 6262, 3" dp, Aem ems 2013
Image

Samma motor +MaxECU 1 bar brund och 1,94 med styrning 2014
Image

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 26 Mar 2014, 14:23
by TheMan
Om man nu frågar herrarna vad ska man satsa på för snurra för fint register o bra med effekt?

Har idag en gt37:a osm är bottnad...
2.6L m20
Z58 turbo kam

PT 6765? :twisted:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 26 Mar 2014, 17:28
by Joachim
6466? :)

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 09 Dec 2014, 11:48
by team bandit
Hei!

Morsom tråd å følge med på!

Jeg var å bremset min m20B27 med z45 kam, original topp og ventiler, komp: 8.5:1, 6265 v-bånd, E85, maxxecu. Her er min kurve på 2 kg trykk.

Image

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 09 Dec 2014, 19:42
by TheMan
Ska bli väldigt kul och jämföra dessa kurvor med min :)

Det slutade med att jag köpte en garrett gt4094 med 0.85 hus :twisted:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 27 Oct 2015, 22:27
by Lexell89
2,8l, z58 Precision 6466bb 2,3bar

Image