Page 4 of 7

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 28 Jun 2013, 19:14
by VanDamage
ippe wrote:Känns som det kommer bli tvärvamrt för ventilkåpspackningen med grenröret såpass nära? Hoppas jag har fel!

Verkar arta sig annars, kör hårt! :D
det har jag också tänkt på :/ har fan mardrömmar om att det ska fuck:a upp allt :( finns fan ingen annan lösning heller just nu :(

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 28 Jun 2013, 19:46
by VanDamage
Alright då har jag gjort klart Tryckrören till IC på Turbo sidan!

blev riktigt bra inga snäva böjjar alls
Image

Image

Image

satte även dit LMM och Luftfiltret på plats, MEN kan man ha LMM så tätt inpå filtret?
Image

Image

sen har jag fått tag i WG´n , frågan är måste man ha nippel eller plugg i toppen ? för det räcker väll med den på sidan? nån som har koll `?
Image

Håller just nu på att bygga DP, updaterar lite som PAUS bara :)

Mer update ikväll!

PS hur nära Turbon kan man sätta Lambazonden ? typ 30 cm? MVH J.J

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 28 Jun 2013, 21:28
by RoDe
Inte bra att strypa (kona ned) luftintaget till turbon och inte heller bra med så skarp böj till filtret.

Ang. wg. Bestäm dig för hur du ska styra laddtrycket och kolla upp vad för fjäder du har.

Lite OT ang. din WG, det där är bara skit och bortslängda pengar.

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 29 Jun 2013, 00:49
by Limpdjur
Skit å skit man får vad man betalar för, jag jämförde glappet i styrningen med en audi wg å körde upp spelet med ventilsslippasta och skruvdragare, funkar ypperligt, lite dåligt flöde till ventilstorlek dock, finns mycket att hämta med portning och ta ner höjden på skålen ventilen sitter i tryckklockan, iaf i 50mm varianten.

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 29 Jun 2013, 01:29
by VanDamage
börjar gå undan nu :) körde lite DP också!

inget mästerverk men jag säger bara det är SKILLNAD på svets och svets! blev bra tycker jag nog (om man jämför med mitt första till VR6:an :P)

Image

Image

Image

måste ev kapas av några CM då jag inte tänkte på att avgas bandet byggde dryga 5cm :(
men det spelar ju ingen roll när det ändå ska avgast bandage över det :)

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 29 Jun 2013, 01:30
by VanDamage
RoDe wrote:Inte bra att strypa (kona ned) luftintaget till turbon och inte heller bra med så skarp böj till filtret.

Ang. wg. Bestäm dig för hur du ska styra laddtrycket och kolla upp vad för fjäder du har.

Lite OT ang. din WG, det där är bara skit och bortslängda pengar.
vadå på vilket sätt då ? kommer den gå sönder dirr menar du då eller? ska ju bara ladda runt 1bar kanske 0.8 , borde väll fungera till det ? :O

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 29 Jun 2013, 10:50
by Jens92
Det är ju på liknande sätt både in och ut ur turbon vad gäller flöde.
Du har ju fixat fina tryckrör utan skarpa böjar för ett bra flöde.

Det var en tråd tidigare på forumet där det provades att bromsa en bil med och utan kona på insuget till turbon och med konan så gav den väl nästan 10% mer pga flödet in.
Hitta tråden, läs sida 1 och 2. http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=74472" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar gör det säkert som det är, frågan är hur effektivt det blir.

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 29 Jun 2013, 12:03
by VanDamage
Jens92 wrote:Det är ju på liknande sätt både in och ut ur turbon vad gäller flöde.
Du har ju fixat fina tryckrör utan skarpa böjar för ett bra flöde.

Det var en tråd tidigare på forumet där det provades att bromsa en bil med och utan kona på insuget till turbon och med konan så gav den väl nästan 10% mer pga flödet in.
Hitta tråden, läs sida 1 och 2. http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=74472" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar gör det säkert som det är, frågan är hur effektivt det blir.
jo det förstår jag , men undrade vad han menade ang WG

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 29 Jun 2013, 16:13
by HellMek
VanDamage wrote:
Jens92 wrote:Det är ju på liknande sätt både in och ut ur turbon vad gäller flöde.
Du har ju fixat fina tryckrör utan skarpa böjar för ett bra flöde.

Det var en tråd tidigare på forumet där det provades att bromsa en bil med och utan kona på insuget till turbon och med konan så gav den väl nästan 10% mer pga flödet in.
Hitta tråden, läs sida 1 och 2. http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=74472" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar gör det säkert som det är, frågan är hur effektivt det blir.
jo det förstår jag , men undrade vad han menade ang WG
Att dom är ganska dåliga.
Hur mycket man ska ladda spelar inte så stor roll egentligen, det handlar om att ha kontroll på laddtrycket. Senaste bygget jag var delaktig i som hade en billig wastegate laddade 0,5 upp till 6000rpm, från 6 till 6500 skenade den till 1,6bar. Råkar du ut för ett likartat problem och laddar 0,8 så kan du räkna ut vad resultatet kan bli.

Förstår att du tycker många här är kritiska och negativa här, men de flesta har nog lärt sig av sina misstag och vill dela med sig :)

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 30 Jun 2013, 17:20
by VanDamage
HellMek wrote:
VanDamage wrote:
Jens92 wrote:Det är ju på liknande sätt både in och ut ur turbon vad gäller flöde.
Du har ju fixat fina tryckrör utan skarpa böjar för ett bra flöde.

Det var en tråd tidigare på forumet där det provades att bromsa en bil med och utan kona på insuget till turbon och med konan så gav den väl nästan 10% mer pga flödet in.
Hitta tråden, läs sida 1 och 2. http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=74472" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar gör det säkert som det är, frågan är hur effektivt det blir.
jo det förstår jag , men undrade vad han menade ang WG
Att dom är ganska dåliga.
Hur mycket man ska ladda spelar inte så stor roll egentligen, det handlar om att ha kontroll på laddtrycket. Senaste bygget jag var delaktig i som hade en billig wastegate laddade 0,5 upp till 6000rpm, från 6 till 6500 skenade den till 1,6bar. Råkar du ut för ett likartat problem och laddar 0,8 så kan du räkna ut vad resultatet kan bli.

Förstår att du tycker många här är kritiska och negativa här, men de flesta har nog lärt sig av sina misstag och vill dela med sig :)
Jo jag förstår att dem kan vara dåliga :) men har ju Laddtrycksmätare som jag tänker hålla koll på ibörjan och kolla igenom så att allt är okey, och sen bara köra den på fjäder Laddet i början! i värsta fall är det ju bara köpa en ny härifrån PPF men har inte råd med det just nu!

nejdå jag tycker det är bra att folk ger kritik , bara man förklarar ordenkligt istället för att Klanka ned :(

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 30 Jun 2013, 19:27
by VanDamage
Ebay:ae lite

Image

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 02 Jul 2013, 21:12
by Limpdjur
Lite handpåläggning så kommer den funka helt ok, ta upp styrningen(brotscha eller använd ventilslippasta som jag gjorde med skruvdragaren på ventilskaftet) slipa in ventilen på sätet, svetsa inte i flänsen som sätet är i utan ha en separat fläns på grenröret som kl rekomenderar, se till att det finns tillräckligt slag på ventilen(så inte fjäderskålen bottnar i topp för tidigt) sen kan du porta lite. Men som sagt att komma med en oprovad bil med billiga kina grejjor å ställa sig i en heldag i bänk med endast uppstartad motor är att be om trubbel. Förstår precis att man i övrigt rekomenderar att köpa riktiga prylar på en gång istället för att stå en heldag i bänken å skruva, det blir rätt dyr wg då...

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 03 Jul 2013, 16:47
by HellMek
VanDamage wrote:
Jo jag förstår att dem kan vara dåliga :) men har ju Laddtrycksmätare som jag tänker hålla koll på ibörjan och kolla igenom så att allt är okey, och sen bara köra den på fjäder Laddet i början! i värsta fall är det ju bara köpa en ny härifrån PPF men har inte råd med det just nu!

nejdå jag tycker det är bra att folk ger kritik , bara man förklarar ordenkligt istället för att Klanka ned :(
Att du håller koll på laddtrycket tar jag för givet, men vad gör du om det skenar? Det är inte kul att växla vid 5500 för att soppan kanske inte räcker till ett ladd högre än planerat. Svårt att mappa när det blir såna fenomen också.

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 03 Jul 2013, 17:50
by RoDe
Portade min, bytte fjäder till en 0,5bars och trots det laddade upp emot 1,5bar. Rören rätt byggda till wg en från varje kollektor. Inget hjälpte.

Körde med en hx40 med 14huset då.

Börjar det skena så byt wg eller till mindre turbo. Blir svårt att mappa direkt på 2bars ladd.

Tänk på att du är begränsad med ditt wg val med det grenröret. Är väl gjutna för Tial 38mm wg och ingången därefter.

Det borde du ha i åtanke och inte köpt på dig en så stor turbo.

I ditt fall:
Ladda lite med stor turbo (använda liten del av turbons kapacitet)= Evakuera mycket avgaser = stor wastegate

Är ju gjutet på grenröret för Tial 38mm wg som har en oval fläns medans din wg har fyrkantig fläns och ser ut och vara större än 38mm. Tänk på att porta öppningen till wg på grenröret. Hoppas det inte är för meckigt att plocka av allt igen och att du kommer på en lösning och har plats för wg.

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 04 Jul 2013, 10:22
by HellMek
RoDe wrote:Tänk på att porta öppningen till wg på grenröret. Hoppas det inte är för meckigt att plocka av allt igen och att du kommer på en lösning och har plats för wg.
Ja att optimera flödet hela vägen på wg-sidan är bra, även kolla slaget på wg. Har filat på kolven i liknande wg och fått ökat slaget en del.

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 04 Jul 2013, 13:35
by VanDamage
sista klämmorna + oljepress och temp från Sportstolen.se

Image

Biltema 3" avgast system

Image

Downpipe

Image

hur den går upp/ned lambda sonden sitter också ganska lagom ?

Image

Image

Avgasystemet , sitter helt stumt i sitt nya fäste (ingen vacker syn men vem tittar under?)

Image

Väntar på slut dämparen

Image

WG med screamer pipe när jag trodde det var klart! såklart hade jag satt wg´n åt fel håll TRÖTT som jag var :P

Image

Men ändrade det och allt kom på plats , inte heller så snygga svetsar men var ganska lack när jag var tvungen att göra om allt :P men kommer ju avgas bandage på grejjerna ändå :P

Image

Screamer Sidepipe

Image

NU ÅTERSTÅR BARA ;
* klocka turbon rätt (sitter som berget måste värma med gassvets eller nått)
* Olje systemet till turbon T-kors slangar o dyl (min kontakt på hydroscand är på semester)
* Spridarna är på väg
* E85 Soppa pump
* Fekzen chippet (han håller på med det)
* BredbandsLamba (inte hittat nån prisvärd)
* Dra Vacuum slangarna
* också lacka IC samt tryckrör men det är ju inte viktigt just nu :P

SNART UPPSTART!

Re: J.J´s Murdered E34 Turbo

Posted: 04 Jul 2013, 13:44
by Jespersson
Världens längsta screamerpipe kan vi nog konstatera iaf =)