Page 4 of 6

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 06 May 2013, 20:14
by Marbu
ja de tror ja med! synd med alla övertryck i kylsystem och vevhus man läser om som folk har problem med.

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 06 May 2013, 20:46
by Affus
Är det inte bara att dra vevhusventen igenom båda ventilkåporna så funkar det väl? Tryck i kylsystemen sägs väl vara pga dålig toppackning?

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 06 May 2013, 21:32
by Marbu
läst om ett par motorer som spottar ut olja ur vevhusventen på fullgasrepor även med moddad vevhusvent, men även många som de går bra för så kanske beror på skicket på motorn.. eller om de är alu/nicasil?

nu har ju iaf bara ja uppgraderat till 12:9 bult får bli coopering om de krånglar med övertryck i vattnet antar ja :)

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 12 May 2013, 19:10
by Marbu
nu är den så gott som ihopp satt igen, så nu ska den i bilen så avgassystem och tryckrör kan byggas! :)

Image

Image

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 13 May 2013, 17:46
by come_on
Bruger du også den org vevhusvent ???

Mvh steffen

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 13 May 2013, 19:51
by moxi
come_on wrote:Bruger du også den org vevhusvent ???

Mvh steffen

Nej det gör han nog inte..sitter ju an10 eller större anslutningar i bakkant på ventilkåporna. Kolla på bilden som e tagen bakifrån på motorn.

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 13 May 2013, 20:32
by come_on
moxi wrote:
come_on wrote:Bruger du også den org vevhusvent ???

Mvh steffen

Nej det gör han nog inte..sitter ju an10 eller större anslutningar i bakkant på ventilkåporna. Kolla på bilden som e tagen bakifrån på motorn.



Det kan jeg godt se. Men kan også se en tyk slange som går under indsug.

Derfor jeg spørger

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 14 May 2013, 06:15
by Marbu
Ja tror ja kommer koppla in slangen som kommer från original vevhusvent också, om ja inte pluggar den.
Beror lite på hur catch tanken ser ut. Men original oljefälla är borta!

e34 M60B40 turbo

Posted: 14 May 2013, 08:20
by BmWkrille
Vart sitter org oljefälla? Bak i membranet på insuget?
Skall du använda en burk med oljefälla istället eller hur blir de? :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 14 May 2013, 12:39
by Marbu
Original oljefälla sitter bakom bröskåpan framför toppen.

Kommer bygga en egen oljefälla med öppen ventilation bara :)

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 17 May 2013, 14:32
by Marbu
de tar sig!, snart dax att börja koppla nira :)

Image

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 06 Jun 2013, 10:41
by Marbu
Image

Image

Image

så löste de de med oljekyl och olja till turbo

nu är motorn ur för sista gången och en start i helgen har planerats, hoppas ja lyckas!

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 06 Jun 2013, 11:29
by Sten
Shit! Den där kommer bli grym!

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 06 Jun 2013, 22:51
by Marbu
tackar :)

allt faller på plats otroligt bra nu, blir tight å fint precis som de ska va :D

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 28 Jun 2013, 15:56
by Marbu
nu var den startad!, bättre film kommer väl framöver :)

http://www.garaget.org/video/137846" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 23 Jul 2013, 23:34
by Marbu
Image

nu är bilen startat och har kört säkert 20 meter ;)

remmen vill inte riktigt ligga kvar så de bör kollas upp innan ja kan ta mig en provtur

men annars verkar allt lira fint så hoppas på mycket åka snart!

Re: e34 M60B40 turbo

Posted: 24 Jul 2013, 00:32
by Affus
20m tycker jag är bevis nog för att det håller. Bara att ladda på tills något bottnar :twisted:

Förresten kör du med original spolar eller vad kör du med? Du kanske har skrivit det men jag har missat det i såfall