Page 4 of 6
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 12 Jul 2013, 10:00
by HellMek
M3Crille wrote:Blev nytt EU-direktiv i november i fjol för att konsumenten ska få "svart på vitt" när dom letar mest bränslesnåla däck, våtgrepp, buller osv..

Hur trovärdig är lappen då? Är det däcktillverkaren själv som fixar den?
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 18 Jul 2013, 23:27
by HellMek
Kört en runda till i dynon för att fixa lite småskit. Jävligt mycket trevligare kurvor nu, särskilt vridet. Något lägre toppeffekt som förklaras genom att det var vinter senast vi körde och nu högsommarvärme.

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 23 Jul 2013, 14:24
by HellMek
Gör ett försök att sälja:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =4&t=77517" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 06 Aug 2013, 17:14
by HellMek
Nu besiktigad och godkänd!
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 01 Sep 2013, 15:23
by HellMek
Kör just nu med "bankrånarutväxling" och jag må säga att bilen orkar bra ändå. Den känns mer som en riktigt stark familjebil i detta utförandet. Med standardutväxlingen var den mer ettrig och vild. Gjorde ett försök att testa toppfarten men sambon sa ifrån vid 255 km/t...klok tant man har egentligen men fart har alltid fascinerat mig.
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 28 Sep 2013, 13:39
by Fabian
Du skrev att du fick ställa om kammarna. Kör du standarinställningar eller har du vridit isär dem nått?
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 28 Sep 2013, 17:32
by HellMek
Fabian wrote:Du skrev att du fick ställa om kammarna. Kör du standarinställningar eller har du vridit isär dem nått?
Standard.
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 29 Sep 2013, 21:26
by HellMek
Kört rejält ras på maskin nu. Var ute och testade lite högre laddtryck trots att jag visste att jag var ute på hal is! Har kört 1,2bar ganska länge nu och säsongen är ju ändå över

Försökte få det att lägga sig på 1,4 men datorn jävlades med mig hela tiden, tappade kontakten med sprutet när jag försökte logga. Var inte riktigt uppmärksam på vad datorn höll på med, försökte sänka ladd efter att det hamnat på 1,55 men grejerna ville inte svara. Helt plötsligt börjar bilen tvärdö vid 4000rpm och fullt ladd, kändes som boost cut i princip. Började titta i loggen och mappen och såg att det helt plötsligt var stora "hål" i bränslemappen just där. Petade in lämpliga siffror och skulle logga en repa och se så det vara safe. 4500rpm på femman sen smäller det och vevstakar och blockbitar blästrar mitt underrede i 200 km/t. Rullar en bit och släpper sen upp kopplingen försiktigt och motorn hoppar igång fast minus en eller ett par cylindrar, ryker också bra med olja bakom. Hankar mig in på en parkering och funderar på hur jag tar mig hem. Det är ju såklart mitt i natten, funkar ju bäst att logga och mappa då. En av dom bästa vännerna man kan ha, Henrik Friberg kör de 8 milen från malmö till hässleholm och hämtar mig, för att sen köra mig 6 mil hem och sen vidare hem till sig som är ytterligare 8 mil.
Är lite fundersam på vad jag ska göra nu, tror jag hänger i min B28 sålänge och sen bygger en bättre B18 när lusten faller på! Sugen på V8 med men det verkar ganska komplicerat med sump och grenrör om det ska bli vettigt.
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 30 Sep 2013, 06:19
by Bonje
Hoppsan...

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 01 Oct 2013, 08:07
by mg
Köp en smörgåstårta till Henrik och kör sedan 6cyl
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 01 Oct 2013, 08:18
by HellMek
mg wrote:kör sedan 6cyl
Nej!
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 06 Oct 2013, 16:36
by HellMek
Har bestämt att M52B28 sugis med M50-insug och mitt sprut åker i bilen tills vidare. Vill gärna att bilen ska vara brukbar medans den är besiktigad och under tiden ska jag bygga en stabilare M42 utan att stressa

Kommer nog satsa på smidda stakar och kolvar samt 19T och en renovering av lager osv.
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 06 Oct 2013, 16:48
by sk8koffe
Jag har en komplett m52b28 med m50 grenrör, insug och m50 fuelrail ifall du är intresserad

även ett m50 block och m50 icke vanos topp

släng i motorn som den är och kör på 230 sughästar eller bygg m50b28 hehe. PMa om du är intresserad
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 06 Oct 2013, 16:51
by sk8koffe
Låter förövrigt klokt med m42 bygge. Har själv bestämt mig för samma. Ska slänga i nya lager, packningar, arp bultar och m50b25 kolvar och stakar (eftersom du tipsa mig om det). Vet dock inte var jag ska köpa det för ppf verkar inte ha det jag söker. Importera från staterna?
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 06 Oct 2013, 19:46
by HellMek
sk8koffe wrote:Jag har en komplett m52b28 med m50 grenrör, insug och m50 fuelrail ifall du är intresserad

även ett m50 block och m50 icke vanos topp

släng i motorn som den är och kör på 230 sughästar eller bygg m50b28 hehe. PMa om du är intresserad
Jag har redan en M52 samt insug

Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 06 Oct 2013, 19:50
by HellMek
sk8koffe wrote:Låter förövrigt klokt med m42 bygge. Har själv bestämt mig för samma. Ska slänga i nya lager, packningar, arp bultar och m50b25 kolvar och stakar (eftersom du tipsa mig om det). Vet dock inte var jag ska köpa det för ppf verkar inte ha det jag söker. Importera från staterna?
Tror bland annat motornord har arp osv.
Knappt lönt med M50-stakar, smidda kostar ju knappt en veckopeng
http://www.ebay.com/itm/GSP-4pc-Forged- ... 44&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: HellMek´s 318is (327hk)
Posted: 06 Oct 2013, 21:15
by sk8koffe
HellMek wrote:sk8koffe wrote:Låter förövrigt klokt med m42 bygge. Har själv bestämt mig för samma. Ska slänga i nya lager, packningar, arp bultar och m50b25 kolvar och stakar (eftersom du tipsa mig om det). Vet dock inte var jag ska köpa det för ppf verkar inte ha det jag söker. Importera från staterna?
Tror bland annat motornord har arp osv.
Knappt lönt med M50-stakar, smidda kostar ju knappt en veckopeng
http://www.ebay.com/itm/GSP-4pc-Forged- ... 44&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom skickar inte till Sverige
