Page 4 of 7
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 01 Dec 2012, 01:45
by diohrvik
spennende, ser ut som du er nøye. det liker jeg!
skal følge med her:)
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 01 Dec 2012, 11:41
by JonasH88
Silverboy wrote:Borde inte texten vara åt andra hållet? Motorn lutar ju så det blir opp och ner...?
Texten står upponer?! Men kåpan vart riktigt snygg!
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 14:51
by Skölden
Bäckis wrote:Kåpan blev grym! Kanske skulle skaffa ett helt parti och låta dig fixa så vi kan sälja. Har du f-skatt?
Beror på hur många ni vill ha helt enkelt, antingen går vi via mitt jobb eller bara via mig, if u know what i mean.
JonasH88 wrote:Silverboy wrote:Borde inte texten vara åt andra hållet? Motorn lutar ju så det blir opp och ner...?
Texten står upponer?! Men kåpan vart riktigt snygg!
mmh de har ni nog rätt i, beror ju på från vilket håll man ser den också
ska nog ändå göra en ny och lägga till "pure performance factory" typsnittet under och köra de med en 2mm fräs eller nåt.
diohrvik wrote:spennende, ser ut som du er nøye. det liker jeg!
skal følge med her:)
Tack så mycket! kul med positiv feedback
nu ska jag ner och skruva ut stakar och kolvar
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:33
by cerveza
M50 Design på kolvarna? Vänder de inte väldigt långt ner? eller dom står inte i topp?
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:37
by Skölden
cerveza wrote:M50 Design på kolvarna? Vänder de inte väldigt långt ner? eller dom står inte i topp?
det vet jag inte, men dom står inte i topp på bilderna, fast är väldigt långt slag på dom tycker jag
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:44
by cerveza
Tittade ordentligt nu, det är M50 kolvar som någon fräst urtag för M20 ventilerna i.
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:44
by Skölden
Nu är kolvar samt stakar ute, är lite ergat samt otäcka spår som jag stötte på
Mer eller mindre otäcka spår på samtliga kolvar, nere på kjolen
Ergat på kolvar och i cylinderlopp
Blir att hona ur lite med en sådan här
putsa till kolvarna lite samt hona ur loppen så är vi nog på banan igen, kunde inte hitta nån dålig kolvring som tidigare ägaren hade förutspått
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:46
by cerveza
Så här ser en Ross M20 kolv ut.
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:49
by Skölden
cerveza wrote:Så här ser en Ross M20 kolv ut.
det var som fan, tyckte de såg jävligt märkligt ut med de extra urtagen på kolvarna, men detta förklarar ju saken !
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:55
by Skölden
här är pistongerna ovanifrån
en annan märklig grej är att alla stakar utom en, är avfrästa på överkastet?
suddig bild
Sv: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:55
by Wiell
m50 kolvar?
borde väl knepigt komp med sånna kolvar?
from galaxy s3
Re: Sv: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 16:57
by Skölden
Wiell wrote:m50 kolvar?
borde väl knepigt komp med sånna kolvar?
from galaxy s3
har inget uppmätt komp då jag rev den direkt, men ska bli kul att se vad man hamnar på när jag kastat ihop den igen
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 17:04
by Bmwandreas
Kompförhållande räkna man fram. Kompressionstryck mäter man. Nu när den ändå är isär så kan du ju mäta fram vad du har?
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 17:07
by Skölden
Bmwandreas wrote:Kompförhållande räkna man fram. Kompressionstryck mäter man. Nu när den ändå är isär så kan du ju mäta fram vad du har?
här hittade jag en formel för det
Kompressionsförhållande
Slagvolym (X1) + Volymen med kolven i topp(X2) / Volymen med kolven i topp (X2)
X1+X2/X2=kompförhållande
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 17:10
by Skölden
Bmwandreas wrote:Kompförhållande räkna man fram. Kompressionstryck mäter man. Nu när den ändå är isär så kan du ju mäta fram vad du har?
blir till att peta in en kolv för att kunna mäta volymen när kolven är i topp
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 17:17
by cerveza
Är din kolvbultar koniska? annars ser dom alldeles för tunna ut för 800hk. Mät gärna upp ditt kompförhållande.
Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 02 Dec 2012, 17:37
by Skölden
cerveza wrote:Är din kolvbultar koniska? annars ser dom alldeles för tunna ut för 800hk. Mät gärna upp ditt kompförhållande.
nej de är dom inte, vad ska man ha för kolvbultar då? när jag tävlade i 125cc GP så körde vi med kolvbultar som var solida och fick ut 1.5 - 2 hk mer på dom än dom vanliga, och de gjorde ju lite när de var 50hk på 70 kg