Page 4 of 4

Re: Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 11 Oct 2012, 22:33
by Dajb
johankihl wrote:Kontrar med en rullande burnis på trean med 750whp

https://www.youtube.com/watch?v=btfW3Qr ... ata_player




ÅHH fy fan vad läckert :)
Det e ju precis så man vill åka runder och göra dagarna i ända :P

Grymt :)

Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 11 Oct 2012, 22:47
by Chrille D
Blev inte just nå sugen att få klart bilen nu... Kul med filmer! :)
Men blev ju inge lättare att ta ett beslut för det... :)

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 12 Oct 2012, 20:41
by skamman
go big or go homo!
alla är nog lite prylbög innerst inne.. du har ju redan byggt en fet s50, så varför inte satsa fullt ut på en fet turbo också? :D

Sv: Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 12 Oct 2012, 20:46
by Chrille D
skamman wrote:go big or go homo!
alla är nog lite prylbög innerst inne.. du har ju redan byggt en fet s50, så varför inte satsa fullt ut på en fet turbo också? :D

Lite så tänker jag också. :)
Det går ju att byta till mindre turbo/spridare om det inte känns bra.... Vilket det förmodligen gör. :mrgreen:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 13 Oct 2012, 00:09
by Dajb
när man gör något, gör det ordentligt, varför lägga 200k på ett motorbygge som man plockar effekt som du får för ~15k ur en m50?

alla S-maskiner förtjänar 1000whp ;)


om det är användbart? knappast, men då åker man på grundladd och stänker pro mods

sen när man känner för att döda lådor och bakvagnar så åker man på maxladd och kör stekiga sluthastigheter på strippen ;)



Mvh

Sv: Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 13 Oct 2012, 09:54
by Chrille D
Dajb wrote:när man gör något, gör det ordentligt, varför lägga 200k på ett motorbygge som man plockar effekt som du får för ~15k ur en m50?

alla S-maskiner förtjänar 1000whp ;)


om det är användbart? knappast, men då åker man på grundladd och stänker pro mods

sen när man känner för att döda lådor och bakvagnar så åker man på maxladd och kör stekiga sluthastigheter på strippen ;)



Mvh


PT76 känns så självklart när du kommer med sådana upplägg. :smile:
Har man ändå smällt ihop en hårig s50 just för att klara mycket effekt blir det ju nästan bortkastat med 500 whp.
Tycker ljuset i 1000 whp-tunneln växer sig starkare och starkare för varje dag som går... 8-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 14 Oct 2012, 12:20
by baumgardt
1000 häst är ju alltid 1000 häst :wink:

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 15 Oct 2012, 22:30
by r.ivars
Bmwandreas wrote:Ska det skjuta på lär man fan ha 2000 hk.


HAHAHAHAHAAHA!!!

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 15 Oct 2012, 22:37
by r.ivars
Dawe_A wrote:Handlar väl mest om hur du är som person och hur mycket pengar/fritid du vill offra i bilen. Ivars är ju ett bra exempel på påg som pallar leva i 1000whp träsket, andra deppar ihop för att en diff eller låda har rasat. Vill du köra mycket och ha en hyffsat driftsäker kärra som kanske håller en hel säsong på gatan/banan så kör inte mer än 650whp?

Orkar du däremot skruva hur mycket som helst och kanske köpa lite nya kopplingar och ett par lådor för 10 tusentals kronor och lägga 100 tals timmar varje säsong på att meka så kör 1000whp. Jag vet att jag är lat ibland och att det kostar skjortan när saker rasar och att man får meka en massa med det, därav blir det sug s38 med lite mods nästa säsong på banan :oops: :)


tackar för dom vackra orden =) Men jag skaffade jänkaraxel för att jag inte orkade rasa allt, räcker med att ha klippt lite lådor och kopplingar + kardandelar och hjulbultar ett par år :)

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 19 Oct 2012, 17:57
by baumgardt
r.ivars wrote:
Bmwandreas wrote:Ska det skjuta på lär man fan ha 2000 hk.


HAHAHAHAHAAHA!!!

ojojoj vart ska detta sluta?

Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?

Posted: 18 Jan 2013, 15:42
by Nisse977
Allt är relativt ;)

1000hk är fränt så är det bara. Eller varför inte 8-10000hk som i topfuel :twisted:
För egen del blev det 540 hästar på hjulen ur min 2,7l smidda M20 som mappades i sin dåvarande setup 2009.
Hade redan från start siktet inställt på bankörning, så det fick bli en SC6162 med minsta ar 0,63 avgashuset för bästa respons :)
Jag saknar än så länge inte effekt när jag kör på de flesta av Sveriges små krokiga banor.

Kan tänka mig ett byte till en modernare turbo typ 6466 BB (med samma lilla 0,63 hus) bara för att få lite mer effekt till samma laddtryck. MEN jag vill absolut inte få sämre respons! Turbon börjar hjälpa till vid 2000rpm och kommer igång med fullt laddtryck någon gång mellan 2500 och 3000rpm som sedan håller i till varvstopp.

Körde för ett tag sen en smått banpreppad Z3 M-coupé utan inredning. Tyckte den gick riktigt gött även om det "bara" var en original sugmotor på ca 325hk i den. Skulle kunna tänka mig att ladda nån bar på den och få dubbla effekten, men mer vettefan om det hade varit nån mening med, (med tanke på bankörning)

Har en polare som kör BMWcup, han körde snabbare runt Falkenberg med sin 230hk sugmotor E30 än jag gjorde med min bil som nästan har 3x effekten. Inte så konstigt kanske, då det inte går fortare i kurvorna för att man har mer effekt. Men jävligt kul är det ut ur böjarna och på rakan :D :D :D Får lära mig köra lite bättre så kanske jag klår hans 230hk sugis ;)

Ska tillägga att det är väldigt lätt att som bankörare se snabba varvtider som tecken på största lycka eller största glädje med körningen. Men så är det inte alls för alla. Det kan vara jävligt kul att drifta i varje kurva även om det inte går fortast, eller köra ifrån Porschar och Corvetter på rakan även om man har sin duktiga polare med sin Opel Corsa i röven resterande delar av banan haha!


Vad f*n vill jag ha sagt med detta då? Jo allt är upp till var och en. Visst tröttnar man på effekt, men man tröttnar också på något som inte blev som man hade tänkt. Vill man burna i 2-300 kan man bygga för det, vill man ha respons ska man bygga för det osv.

:mrgreen: