Page 4 of 6

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 10:54
by xelerator
Hur ska man kunna hjälpa dig när du inte ens svarar på enkla frågor :roll: ??

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 11:22
by Shorty
Jag har testat med 8mm2 kabel till varje pump varje kabel är 1.5 lång och går direkt till batteriet! Jag har själv en nuke regulator men testat med en aeromitive btr som jag vet fungerar ok.

Jag vet som sagt att catchen hela tiden har 2.6 liter e85 i sig när jag testar.

Teorin om läckande sug slangar håller på att testas just nu. Först med gummislang rakt ner i en 25 liters dunk som är full. + att jag även ska göra nya sugslangar. Dessa kommer vara gjorda som dom är idag. Stålomspunnen teflonslang med pressade hydraulkopplingar.

/stefan

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 18:30
by Shorty
Nu har jag gjort som jag blev tillsagd! vart i garaget hela dagen och felsökt!

Har testat ytligare en Aeromotiv regulator dvs har jag testat 3 st olika nu. Ingen skillnad

efter att flera tyckte att jag skulle testa att leta läckor på sug ledningarna till 044 pumparna så har jag även gjort det. Har istället för dessa satt gummislang direkt på 044 pumparna och sedan ner i en full 25 liters dunk. Detta funkade inte heller. Provad också att trycksätta dunken utan resultat.

Vad har ni för storlek på era sug slangar? Jag har 3/8 tum =9.5 mm inv

Kan det vara så att pumparna suger mer än vad slangen klarar att leverera ?

/Stefan

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 19:03
by Nisse Järnet
Kan kolla vad jag har i morgon, men tror jag har nåt liknande.

Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 19:11
by Silverboy
044 lyfter vel inte? (men med trycksatt tank borde det jo inte vara problem)

Har du provat dina pumpar i ett fungerande system?

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 19:19
by Shorty
nej det är inte sugande pumpar vad jag vet. Men om jag skriver lågtryckssidan istället :)
Nej jag har inte provat mina pumpar i ett fungerande system men jag har ju provat helt nya pumpar i mitt system med exakt samma resultat.

Silverboy wrote:044 lyfter vel inte? (men med trycksatt tank borde det jo inte vara problem)

Har du provat dina pumpar i ett fungerande system?

Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 19:23
by Silverboy
Med lyft menade jag upp från 25 liters dunken

Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 19:32
by Silverboy
Man kan väl ha 044 intank....?
Om du dränker hela pumpen eliminerar du ju tjocklek på slang, intern läckage i pumpen etc.. Om den funkar utan slang sätter du dit en slang..

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 19:39
by Shorty
Har funderat på att köpa igmab:s catch där man dränker 2 st halva 044:or. Men inte hittat nån info om dessa tex liter osv.

Silverboy wrote:Man kan väl ha 044 intank....?
Om du dränker hela pumpen eliminerar du ju tjocklek på slang, intern läckage i pumpen etc.. Om den funkar utan slang sätter du dit en slang..

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 20:06
by Shorty
Ni som har lite koll på matte osv

jag har 1000 cc spridare på bilen. Säg att vid fullpung så har jag 80% duty cycle .

80% av 1000 cc är 800cc per spridare x 5 st = 4 liter/min

En 044 pumpar 270L/h delat på 60 min = 4.5 liter i min vid 3bar

Dvs så kan jag pumpa 9 liter i minuten.

Så vid full pung så borde jag ha 5 liter tillbaka i catchen.

Om jag då har en förpump som klarar av att pumpa 5l/min så borde jag ha ett överskott på 10 liter i catchen.

Kan man tänka och räkna som jag gjort ?

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 22 Sep 2012, 22:41
by Dawe_A
förstår inte riktigt..

ett soppasystem är väl rätt lätt att bygga ihop ändå?

Förpump (deeathwerks, stavning) -> catchtank -> 044 -> fuelrail -> BTR -> retur rakt ner i originaltanken ?

eller kör alla retur till catchtanken? vad är det för övertryck alla pratar om? Det är ju avluftning på tanken.

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 23 Sep 2012, 09:53
by Per Eriksson
Shorty wrote:Ni som har lite koll på matte osv

jag har 1000 cc spridare på bilen. Säg att vid fullpung så har jag 80% duty cycle .

80% av 1000 cc är 800cc per spridare x 5 st = 4 liter/min

En 044 pumpar 270L/h delat på 60 min = 4.5 liter i min vid 3bar

Dvs så kan jag pumpa 9 liter i minuten.

Så vid full pung så borde jag ha 5 liter tillbaka i catchen.

Om jag då har en förpump som klarar av att pumpa 5l/min så borde jag ha ett överskott på 10 liter i catchen.

Kan man tänka och räkna som jag gjort ?


Näe.... de 5 liter som kommer tillbaka från 044'orna tar du ju ut från catchen, det enda tillskott du har är från förpumpen.

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 23 Sep 2012, 19:40
by Shorty
Ännu en dag i verkstan i felsökningens tecken.

Efter gårdagens felsökning så var vår teori att pumparna inte fick tillräckligt med bränsle genom 3/8" slangen på lågtryckssidan.

Igår provade vi även att koppla bort returen från btr och köra en slang rakt ner i en dunk. För att på så sätt se om det påverkade syntomen och om min retur i sig bygger mottryck. Svaret vart att det inte byggde mottryck eller ändrade syntomen. Vi provade även att mäta trycket vid trycksidan på pumparna och gämföra detta med trycket fram vid btr. Inte heller det visade sig skilja. Så med detta test vet vi att varken retur eller matningen fram är problemet.

Jag fortsatte idag testerna med att plocka ner halva bränslesystemet från bilen så jag fick ut pumpar och slangar på sidan av bilen. Började med att lägga pumparna uppe på en dunk 25 liter e85. tog så korta slangar (3/8 ") och körde ner i dunken. Med dessa korta slangar så tyckte jag mig få mindre pulsningar i systemet. Bestämde mig då att prova med dom 2 helt nya 044 pumparna jag lånat. Resultatet vart precis lika som med dom gamla. Tog då och skar upp en 25 liters dunk och fyllde den med e85. Dränkte pumparna UTAN slang på lågtryckssidan (ingångarna). Vipps var mitt problem borta. För att säkerställa att mina gamla pumpar fungerade lika så koppla jag om och dränkte dessa med i dunken. Resultatet var det samma att problemet var borta !

Så min slutsats blir att 3/8" slang in i pumparna (30 cm st) inte fungerar utan jag får gå upp till 1/2" eller gänga pumparna direkt i catchen


/Stefan

Problem med 044 pumpar

Posted: 23 Sep 2012, 20:06
by Silverboy
Grattis :) var ju inte det dyraste felet :)

Problem med 044 pumpar

Posted: 23 Sep 2012, 20:08
by Silverboy
Du har inte pumparna över tanken?

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 23 Sep 2012, 20:48
by Shorty
Menar du när dom sitter fast monterade i bilen och är inkopplade i systemet ? Nej då ligger dom i linje med utgångarna i botten på catchen

Silverboy wrote:Du har inte pumparna över tanken?

Re: Problem med 044 pumpar

Posted: 23 Sep 2012, 21:19
by Marco Garver
Vad är minsta innerdiametern på kopplingen på sugsidan?

Med 9.5mm innerdiameter på slangen lär kopplingen vara 5.5-6mm på minsta punkten, på sugsidan!

Sitter M18 gänga på sugsidan av en anledning.

Mvh Marco