Problem med 044 pumpar

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Problem med 044 pumpar

Post by xelerator »

Hur ska man kunna hjälpa dig när du inte ens svarar på enkla frågor :roll: ??
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Jag har testat med 8mm2 kabel till varje pump varje kabel är 1.5 lång och går direkt till batteriet! Jag har själv en nuke regulator men testat med en aeromitive btr som jag vet fungerar ok.

Jag vet som sagt att catchen hela tiden har 2.6 liter e85 i sig när jag testar.

Teorin om läckande sug slangar håller på att testas just nu. Först med gummislang rakt ner i en 25 liters dunk som är full. + att jag även ska göra nya sugslangar. Dessa kommer vara gjorda som dom är idag. Stålomspunnen teflonslang med pressade hydraulkopplingar.

/stefan
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Nu har jag gjort som jag blev tillsagd! vart i garaget hela dagen och felsökt!

Har testat ytligare en Aeromotiv regulator dvs har jag testat 3 st olika nu. Ingen skillnad

efter att flera tyckte att jag skulle testa att leta läckor på sug ledningarna till 044 pumparna så har jag även gjort det. Har istället för dessa satt gummislang direkt på 044 pumparna och sedan ner i en full 25 liters dunk. Detta funkade inte heller. Provad också att trycksätta dunken utan resultat.

Vad har ni för storlek på era sug slangar? Jag har 3/8 tum =9.5 mm inv

Kan det vara så att pumparna suger mer än vad slangen klarar att leverera ?

/Stefan
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Nisse Järnet »

Kan kolla vad jag har i morgon, men tror jag har nåt liknande.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Problem med 044 pumpar

Post by Silverboy »

044 lyfter vel inte? (men med trycksatt tank borde det jo inte vara problem)

Har du provat dina pumpar i ett fungerande system?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

nej det är inte sugande pumpar vad jag vet. Men om jag skriver lågtryckssidan istället :)
Nej jag har inte provat mina pumpar i ett fungerande system men jag har ju provat helt nya pumpar i mitt system med exakt samma resultat.

Silverboy wrote:044 lyfter vel inte? (men med trycksatt tank borde det jo inte vara problem)

Har du provat dina pumpar i ett fungerande system?
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Problem med 044 pumpar

Post by Silverboy »

Med lyft menade jag upp från 25 liters dunken
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Problem med 044 pumpar

Post by Silverboy »

Man kan väl ha 044 intank....?
Om du dränker hela pumpen eliminerar du ju tjocklek på slang, intern läckage i pumpen etc.. Om den funkar utan slang sätter du dit en slang..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Har funderat på att köpa igmab:s catch där man dränker 2 st halva 044:or. Men inte hittat nån info om dessa tex liter osv.

Silverboy wrote:Man kan väl ha 044 intank....?
Om du dränker hela pumpen eliminerar du ju tjocklek på slang, intern läckage i pumpen etc.. Om den funkar utan slang sätter du dit en slang..
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Ni som har lite koll på matte osv

jag har 1000 cc spridare på bilen. Säg att vid fullpung så har jag 80% duty cycle .

80% av 1000 cc är 800cc per spridare x 5 st = 4 liter/min

En 044 pumpar 270L/h delat på 60 min = 4.5 liter i min vid 3bar

Dvs så kan jag pumpa 9 liter i minuten.

Så vid full pung så borde jag ha 5 liter tillbaka i catchen.

Om jag då har en förpump som klarar av att pumpa 5l/min så borde jag ha ett överskott på 10 liter i catchen.

Kan man tänka och räkna som jag gjort ?
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Dawe_A »

förstår inte riktigt..

ett soppasystem är väl rätt lätt att bygga ihop ändå?

Förpump (deeathwerks, stavning) -> catchtank -> 044 -> fuelrail -> BTR -> retur rakt ner i originaltanken ?

eller kör alla retur till catchtanken? vad är det för övertryck alla pratar om? Det är ju avluftning på tanken.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Per Eriksson »

Shorty wrote:Ni som har lite koll på matte osv

jag har 1000 cc spridare på bilen. Säg att vid fullpung så har jag 80% duty cycle .

80% av 1000 cc är 800cc per spridare x 5 st = 4 liter/min

En 044 pumpar 270L/h delat på 60 min = 4.5 liter i min vid 3bar

Dvs så kan jag pumpa 9 liter i minuten.

Så vid full pung så borde jag ha 5 liter tillbaka i catchen.

Om jag då har en förpump som klarar av att pumpa 5l/min så borde jag ha ett överskott på 10 liter i catchen.

Kan man tänka och räkna som jag gjort ?


Näe.... de 5 liter som kommer tillbaka från 044'orna tar du ju ut från catchen, det enda tillskott du har är från förpumpen.
/Per
a.k.a. Jevlar
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Ännu en dag i verkstan i felsökningens tecken.

Efter gårdagens felsökning så var vår teori att pumparna inte fick tillräckligt med bränsle genom 3/8" slangen på lågtryckssidan.

Igår provade vi även att koppla bort returen från btr och köra en slang rakt ner i en dunk. För att på så sätt se om det påverkade syntomen och om min retur i sig bygger mottryck. Svaret vart att det inte byggde mottryck eller ändrade syntomen. Vi provade även att mäta trycket vid trycksidan på pumparna och gämföra detta med trycket fram vid btr. Inte heller det visade sig skilja. Så med detta test vet vi att varken retur eller matningen fram är problemet.

Jag fortsatte idag testerna med att plocka ner halva bränslesystemet från bilen så jag fick ut pumpar och slangar på sidan av bilen. Började med att lägga pumparna uppe på en dunk 25 liter e85. tog så korta slangar (3/8 ") och körde ner i dunken. Med dessa korta slangar så tyckte jag mig få mindre pulsningar i systemet. Bestämde mig då att prova med dom 2 helt nya 044 pumparna jag lånat. Resultatet vart precis lika som med dom gamla. Tog då och skar upp en 25 liters dunk och fyllde den med e85. Dränkte pumparna UTAN slang på lågtryckssidan (ingångarna). Vipps var mitt problem borta. För att säkerställa att mina gamla pumpar fungerade lika så koppla jag om och dränkte dessa med i dunken. Resultatet var det samma att problemet var borta !

Så min slutsats blir att 3/8" slang in i pumparna (30 cm st) inte fungerar utan jag får gå upp till 1/2" eller gänga pumparna direkt i catchen


/Stefan
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Problem med 044 pumpar

Post by Silverboy »

Grattis :) var ju inte det dyraste felet :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Problem med 044 pumpar

Post by Silverboy »

Du har inte pumparna över tanken?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Menar du när dom sitter fast monterade i bilen och är inkopplade i systemet ? Nej då ligger dom i linje med utgångarna i botten på catchen

Silverboy wrote:Du har inte pumparna över tanken?
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Marco Garver »

Vad är minsta innerdiametern på kopplingen på sugsidan?

Med 9.5mm innerdiameter på slangen lär kopplingen vara 5.5-6mm på minsta punkten, på sugsidan!

Sitter M18 gänga på sugsidan av en anledning.

Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Post Reply