Page 4 of 14
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 20 Oct 2012, 19:44
by R.Larsson
328whp gissar jag att det blir! Max! =)
Sv: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 20 Oct 2012, 19:50
by Dawe_A
Vi får se
kanske rammlar över ett par högkompare och ett par vassa kammar senare.
skickat från en telefon
Sv: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 20 Oct 2012, 20:36
by Dawe_A
skickat från en telefon
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 21 Oct 2012, 10:03
by E34 RRT
Bullen! wrote:Folk brukar tro att det svarar som en funnycar när de tänker kompressor. Med kompressor så har man lika TRÅKIG kurva hela tiden. (Lite med glimten i ögat för jag ska inte döma ut hela konstruktionen i sig, men jag generaliserar precis som diskussionen ang turbo.)
Jag önskar att alla kunde fått provköra den volvon jag hade med dubbelturbo. Man ställde effekten helt å hållet med pedalen. Det va inte lagg eller att den mattade av när man slog av på gas. Man kunde enkelt justera ner effekten med att lyfta av på pedalen och sen gå på igen. Ingen fördröjning utan bara ursinne om det va det man bad om.
Det jag vill säga är att man inte ska döma ut turbo p.g.a gamla skrönor. Bestämmer man sig från början och gör rätt så blir det precis hur bra man vill.
vad var det för motor i volvon? några bilder?
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 21 Oct 2012, 10:13
by lelleal
E34 RRT wrote:Bullen! wrote:Folk brukar tro att det svarar som en funnycar när de tänker kompressor. Med kompressor så har man lika TRÅKIG kurva hela tiden. (Lite med glimten i ögat för jag ska inte döma ut hela konstruktionen i sig, men jag generaliserar precis som diskussionen ang turbo.)
Jag önskar att alla kunde fått provköra den volvon jag hade med dubbelturbo. Man ställde effekten helt å hållet med pedalen. Det va inte lagg eller att den mattade av när man slog av på gas. Man kunde enkelt justera ner effekten med att lyfta av på pedalen och sen gå på igen. Ingen fördröjning utan bara ursinne om det va det man bad om.
Det jag vill säga är att man inte ska döma ut turbo p.g.a gamla skrönor. Bestämmer man sig från början och gör rätt så blir det precis hur bra man vill.
vad var det för motor i volvon? några bilder?
svergies kändaste 240 troligtvis en 16 v =)
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 21 Oct 2012, 11:26
by Hansa
E34 RRT wrote:Bullen! wrote:Folk brukar tro att det svarar som en funnycar när de tänker kompressor. Med kompressor så har man lika TRÅKIG kurva hela tiden. (Lite med glimten i ögat för jag ska inte döma ut hela konstruktionen i sig, men jag generaliserar precis som diskussionen ang turbo.)
Jag önskar att alla kunde fått provköra den volvon jag hade med dubbelturbo. Man ställde effekten helt å hållet med pedalen. Det va inte lagg eller att den mattade av när man slog av på gas. Man kunde enkelt justera ner effekten med att lyfta av på pedalen och sen gå på igen. Ingen fördröjning utan bara ursinne om det va det man bad om.
Det jag vill säga är att man inte ska döma ut turbo p.g.a gamla skrönor. Bestämmer man sig från början och gör rätt så blir det precis hur bra man vill.
vad var det för motor i volvon? några bilder?
http://www.garaget.org/?car=259714" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 21 Oct 2012, 19:37
by Dawe_A
nu har jag höjt bilen 45mm baktill så nu kan man köra den också.
Sv: Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 21 Oct 2012, 19:47
by Chrille D
Dawe_A wrote:nu har jag höjt bilen 45mm baktill så nu kan man köra den också.
Har du några bevis på detta?
Bilder ftw!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 21 Oct 2012, 23:07
by Dawe_A
ska ta lite bilder nästa vecka
http://www.youtube.com/watch?v=rVkY8oA3RlE" onclick="window.open(this.href);return false;
härlig sång!
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 22 Oct 2012, 21:33
by ramberg
Dawe_A wrote:...ev uppstart och mappning på söndag inbokad =)
Tänkt bänka den nu också?
Dawe_A wrote:Joachim wrote:360whp??
400hk i motorn..
Hur ska du få det? Har du gjort nåt annat med motorn?
ja ??? jag vet inte ?? nej det har jag inte ??? hallå??
siktet för hela bilen på lång sikt är är 360whp
I första stadiet vill jag ha org effekten på bakhjulen med V88 , E85 , öppna trattar, itg filter och m30 svänghjul + rf avgas.
Annars finns det värre kammar och högkomps kolvar att tillgå fast då kan man börja fundera på om överladd kanske kan vara aktuellt istället.
men om jag ska vara ärlig så är jag sugen på att bygga en riktigt fin och driftsäker sugis mer än överladd just nu.
https://www.youtube.com/watch?v=ivvEoW2CWN8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=xlM_JkU ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
En org. M5 3.8 bänkades 240whp, så du kommer få lägga ut stålars för dom siffrorna på hjulen du nämner.
Coolt ja, men bortkastade slantar när du kan nå den effektnivån på billigare vis via turbo.
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 22 Oct 2012, 21:55
by Dawe_A
Jo fast det finns fler bänkade originala e34 m5 och de är helt andra siffror.
1st run:
Power: 353BHP @ 6505rpm,
Torque: 399Nm @ 4630rpm.
2nd run:
Power: 348BHP @ 6955rpm,
Torque: 404Nm @ 4755rpm.
Detta är ifrån en m5 3.8 med öppna trattar, utöver detta helt org.
finns även en annan helt std -95a ifrån
http://www.m5e34.pl" onclick="window.open(this.href);return false; som bänkas till 335whp och 376nm
Vi får helt enkelt se vad den ger i bänken, allt annat än original effekt är positivt
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 22 Oct 2012, 22:10
by Doktorn
https://www.youtube.com/watch?v=s6DCzVerZtY" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=MPWYMijvRD8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=G1NzBgq ... ature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 22 Oct 2012, 22:23
by Dawe_A
å så ball !!!
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 28 Oct 2012, 09:43
by Dawe_A
idag är det uppstart och lite tomgångsmappning.
Nu får vi hoppas jag dragit trådarna rätt
bilder och film kommer =)
Sv: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 28 Oct 2012, 18:33
by Dawe_A
Nu lever den. Startade direkt och går kanon. Hade skiftat två kontakter till tändspolarna men det är ingen Big deal.
Tomgångsmotor/kamsync osv funkar allting så jag verkar inte ha glömt något heller .
Har en video från uppstarten . I veckan så kommer vi mappa gata, kommer filma lite då också.
Det som ska göras nu är att plugga nivåregleringen . Sätta dit styrleden, Koppla varvräknare och vattentemp insteumenthuset
Trevligt kväll
skickat från en telefon
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 28 Oct 2012, 21:50
by Dawe_A
här har vi en liten film . V88 och 788cc siemens deka . Helt ojusterad efter uppstart. Att de hänger lite kablar därvid är jag medveten om såklart men det var 3 nödlösningar för stunden, det kommer såklart fixas ihop med original motorkontakten
https://www.facebook.com/photo.php?v=4935370986278" onclick="window.open(this.href);return false;
samma video för er som inte har facebook, verkar blivit lite knas med bilden men ljudet funkar fint .
http://tinypic.com/player.php?v=34hdq21&s=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Ang nivåregleringen bak, räcker det att sätta pluggar förmatningarna till dämparna ? det borde ju gå eftersom att det ändå inte cirkulerade tillbaka utan har endast matning ?
Re: Dawes E34 M5 / V88 / ITG / Ksport - 360 whp ?
Posted: 29 Oct 2012, 20:10
by Blown M5
Plugga inte, det är en matning & en retur så koppla ihop dem istället framme vid servopumpen eller vid reglerventilen bak. Annars skrotar du servopumpen. Fin bil!