RESULT: : 2error in error memory ! !
-------------------------------------------------------------
201 Lambda integrator
Error counter : 50
Engine speed 680.00 1/min
Load signal 2.15 ms
Hexcode=C972112B32 0.00 [HEX]
Short circuit to ground
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error present
Static error
-------------------------------------------------------------
Nu börjar jag få bukt på problemet men ni kanske kan ge tips... Bytte lambda idag men värdena vart inte riktigt bra trots det(innan var afr runt 10, nu efter bytet mot 11~12), drog åt grenrör, turbo, tryckrör osv. lät den gå ett bra tag, oförändad. Sen släppte jag vakumet till dumpen å vipps så stabiliserade sig tomgången och han började gå ganska normalt,,, varför då?? sen tryckte jag in vakumslangen igen å då täta den eller iaf. han jobbade mot rätt lambda samt var relativt stadig på tomgång... Varför?? Eller bara sammanträffande, att jag hade haft nått form av läckage innan????
Fick ett lite snålare program och nu bär det av! Dock så vid vissa pull så fladdrar det ifrån motorrummet och orken likaså,, precis som jag tappar laddet ibland! WG, dump eller läckage vad är mest troligt? Sen vid nästa pådrag så kan den gå klockrent...!
Min tråd fortsätter som ett enda långt frågeformulär.
Ställde på bilen idag och gav mig ut och körde tänkte se om man fick några andra problem vid lite längre körning och inte min testrepa bara...
Efter ett par vändor så fetar han inte på vid laddtryck längre utan har 14,15 även där? Kan det förklaras på nått mjukvarusätt eller ska jag gå över hårdvaran?
En annan grejj jag såg också när oljan blivit riktigt uppvärmd så har jag enligt mätarn inget oljetryck på tomgång, så fort jag gasar eller åker så smäller den upp till 4bar... halvsyntet 10/40
El oljetrycksmätare? Kontrollera med en oljemätare om du har tillgång, 10w50 eller 10w60 brukar väll flesta använda eftersom dom har annan viskositet vid "höga" temperaturer. Samt om bilen skulle börja gå på lågt oljetryck skulle det nog rassla rejält från hydraullyftarna
Biltema el, lät inte alls nått från motorn men... Någon som kan tro nått om varför bilen helt plötsligt går på 14AFR när den gått 12.5 innan, vid laddtryck...?
Bilen beteer sig fortfarande samma, ska testa gå tillbaka ett chipp då den gick lite fetare med det. Men det konstiga är ju att den går bra i början ca 2~4 fullgaskörningar sen är det som den tappar bort sig och inte fetar på vid laddtryck... Innan körde vi med oansluten BTR, testade även att ansluta den men problemet kvarstod... Finns det någon logisk förklaring antingen i hårdvara eller mjukvara att den beteer sig så???
RESULT: : 7error in error memory ! !
-------------------------------------------------------------
29 Idle adjuster / Opening coil
Error counter : 45
Engine speed 840.00 1/min
Coolant temperature 31.50 Grad C
Hexcode=1DB2156A2D 0.00 [HEX]
Short circuit to ground
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
2 Idle adjuster / Closing coil
Error counter : 45
Engine speed 840.00 1/min
Coolant temperature 31.50 Grad C
Hexcode=02B2156A2D 0.00 [HEX]
Short circuit to ground
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
36 Tank ventilation valve
Error counter : 58
Engine speed 680.00 1/min
Coolant temperature 31.50 Grad C
Hexcode=24F2116A3A 0.00 [HEX]
Short circuit to ground
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
Short circuit to batt+
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
201 Lambda integrator
Error counter : 44
Engine speed 4160.00 1/min
Load signal 9.95 ms
Hexcode=C9B268C72C 0.00 [HEX]
Short circuit to ground
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
37 Relay Lambda probe heating
Error counter : 45
Engine speed 680.00 1/min
Load signal 8.90 ms
Hexcode=25B811B22D 0.00 [HEX]
Open circuit
Invalid working area (Plausibility fault)
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
48 Air conditioner compressor control
Error counter : 45
Engine speed 880.00 1/min
Coolant temperature 40.50 Grad C
Hexcode=30A216762D 0.00 [HEX]
Short circuit to ground
Open circuit
Fault stored after de-bouncing delay
Error not present
Sporadic error