Page 4 of 9

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 17:51
by Danneeandersson
CarpeDiem wrote:Trevligt, detta ska följas :)


Kul att du har hittat hit Carpe! :)
xelerator wrote:Ser ut som du kör pulsdelat, korrekt?

Kan du skriva vilka cyl du dragit till respektive bank??


Ja :) 1-3-5 till "ettans inlopp" och 2-4-6 till "tvåans inlopp"

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 18:01
by Danneeandersson
För att uppdatera lite så väntar jag fortfarande på mina powerflexbussningar och 540 bromsok bak som jag köpt. Hoppas man får det imorgon så det blir lite skruva i helgen :)

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 18:11
by xelerator
Danneeandersson wrote:
CarpeDiem wrote:Trevligt, detta ska följas :)


Kul att du har hittat hit Carpe! :)
xelerator wrote:Ser ut som du kör pulsdelat, korrekt?

Kan du skriva vilka cyl du dragit till respektive bank??


Ja :) 1-3-5 till "ettans inlopp" och 2-4-6 till "tvåans inlopp"


Då får du tyvärr bygga om lite.
Ska vara 1-2-3 resp 4-5-6 för korrekt pulsdelning :).

Ser bra ut annars, kämpa på..

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 18:15
by Danneeandersson
Varför då? :o kolv nr 1+6, 2+5, 3+4 rör sig väl likadant mot varandra? Annars, vad förlorar jag på att ha kvar det som det är?

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:23
by Sankan
Pga tändföljden är 1-5-3-6-2-4. Man vill dra nytta utav motorns pulser, då vill man att pulsen från cyl 1 ska slå i ena entryn och nästa som blir 5 i andra entryn. Då blir det 1-3-2 till ena entryn och 5-6-4 till andra. Inte bästa förklaringen kanske men hoppas du förstår :)

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:28
by xelerator
Ja de roterar i samma takt, dvs 1 o 6 ligger i öd samtidigt etc.

Men för att få korrekt pulsdelning måste du dra rören som jag nämnde.


Enkelt förklarat:

tändföljd
1-5-3-6-2-4

1-3-2
5-6-4

Makes sense :wink:??


mvh

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:33
by Danneeandersson
Ja okej, då var jag ute och cyklade då.. Förbannat.. Kommer den gå märkbart sämre om jag behåller det som det är? Eller hur mycket skillnad är det?

BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:39
by Ronnie AVR
Skit i de. Kör ba kör :)

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:44
by Danneeandersson
Ja eftersom att detta är mitt första projekt, så handlar inte om att få ut så mycket effekt som möjligt, utan att lära mig grunderna.. Men hur mycket försämras prestandan egentligen? Handlar det om 5, 10, 20, 50, 100hk? Är det för mycket så får man kanske överväga att bygga om. Men jag har svårt att tro att det kan göra så mycket skillnad :roll:

BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:48
by Ronnie AVR
Som jag fattar de så handlar de om att turbon ska komma igång tidigare.

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:52
by Danneeandersson
Okej.. Hoppas det går skapligt ändå, är INTE sugen på att börja kapa i grenröret jag blev så nöjd med... (även om det ser ut som skit :lol:)

Men jag har sett på diverse snik-konverteringar där dom kapar och svetsar om originalgrenrör och det verkar fungera.. Så detta kan väl inte vara helt åt hel....e?

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:55
by xelerator
exakt, man förlorar lite responstid om man inte använder sig utav korrekt pulsdelning (det är en skillnad att köra pulsdelat/icke pulsdelat under exakt samma förutsättningar på maskiner där detta kan implementeras oavsett dynoresultat som folk kan slänga upp :lol: ).

Men nej det är inte natt och dag i skillnad.

Finns massor med folk som kört singelentry grenrör på twinentry turbos, så nog kan du köra som det ser ut nu om du inte orkar bygga om..

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 16 Aug 2012, 19:59
by Danneeandersson
Ja okej, får helt enkelt testa! När tror ni jag kommer få fullt ladd med min K29a med 14 avgashus? Ska köra med Vipec på sprit. Kanske är svårt och säga, men ni kanske har ett hum om det?

Mvh, och tack för kritiken grabbar. Gör bara så att jag lär mig :)

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 17 Aug 2012, 13:11
by CarpeDiem
Hur går det, grabben? :)

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 17 Aug 2012, 17:18
by Danneeandersson
Jo tack, det går bra!! Fick hem lite powerflexbussningar från england idag, så imorn blir det skruva av! 8)

Image

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 18 Aug 2012, 15:24
by CarpeDiem
Härligt att höra :) Kämpa på, grabben.

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Posted: 30 Aug 2012, 19:04
by Danneeandersson
Har grejat lite idag, Plockat isär fjäderbenen fram (dock inte hjulnaven), plockat isär framvagn, slagit ur gamla bussningar och lite småplock :P

Image

Image

Image
Muttern var fastrostad, så fick klyva den med vinkelslipen :)

Bonusbild på min brukis! Vinterklädd ;)

Image