bandage på downpipe el inte??
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Bmwandreas
- Moderator
Re: bandage på downpipe el inte??
Här får ni fakta och inga spekulationer:
Temp före turbo = 921 grader
Temp 15cm efter turbo = 655 grader
Temp vid slutrör = 428 grader
Mätningarna är utförda med 4" downpipe och resten 3.5" vid 7500 rpm och 790 whp.
Temp före turbo = 921 grader
Temp 15cm efter turbo = 655 grader
Temp vid slutrör = 428 grader
Mätningarna är utförda med 4" downpipe och resten 3.5" vid 7500 rpm och 790 whp.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Oj
trodde dock det skulle va varmare efter turbon och svalare vid slutrör en det var
men vid det varvet så bör ju avgaserna/värmen åka ut rätt fort
trodde dock det skulle va varmare efter turbon och svalare vid slutrör en det var
men vid det varvet så bör ju avgaserna/värmen åka ut rätt fort
pm om det är nått
-
Spännande! Vad skulle du uppskatta att vi har för tryck efter turbon?
- Bmwandreas
- Moderator
0.1-0.2 bar
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- Bmwandreas
- Moderator
Ja vid lägre effekter skiljer det mycket mer.
Och hur stor är volymskillnaderna på avgaserna vid dessa temperaturer på ett ungefär?
Någon som har några värden på detta?
Skulle vara rätt intressant att räkna på hur mycket avgaserna "krymper" och på det viset räkna på hur mycket man behöver gå ner i dimension för att bibehålla hastigheterna.
Om nu ens detta är nödvändigt?
Med vänlig hälsning, Jimmy.
Någon som har några värden på detta?
Skulle vara rätt intressant att räkna på hur mycket avgaserna "krymper" och på det viset räkna på hur mycket man behöver gå ner i dimension för att bibehålla hastigheterna.
Om nu ens detta är nödvändigt?
Med vänlig hälsning, Jimmy.
- Bmwandreas
- Moderator
Man lär ha tryck vid downpipe och vid slutrör för att räkna på volymen. Skulle kunna mätas statiskt med pitotrör. En enkel slutsats är att bygga så stort man får plats med och att det är bättre med stor downpipe om man nu inte får plats med stort hela vägen.
- Turbo_folke
Intressant läsning!! Mer sånt 

Ja couta "riktigt" grenrör avgashus och dp på hojen (väldigt trångt) inbillar mig att de inte blir samma värmeutveckling iår, när man stannar effter kört lite hårt förra året kände man av mer stigande värme tycker ja, sen e de snyggt med 

960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Bra där Andreas, men det saknas ju data innan vi kan ropa hej och säga att det ena är bättre än det andra 
Gällande temperaturen början och slut så var det väl som man förväntat sig.
Men mätningen saknar ju två saker som skulle vara intressant i förhållande till minskad dimension på röret:
- Det är mottryck i avgasystemet på körningen, samt en körning med 3.5" hela vägen för att gämföra om teori och praktik går enade eller varsin väg.
- Och viktigaste frågan av allt, iaf för mig. Mäta temp i downpipen början och slut, på 4" respektive 3.5" som nu exempelbilen hade, jag synar att den 4" ~70 cm långa downpipen "kyler" bättre än 3.5".
Kul att du tog dig tid att testa.
EDIT: Skrev ju så inte ens jag förstod.
EDIT: Men va helvete, faller ju bort bokstäver på denna laptop.

Gällande temperaturen början och slut så var det väl som man förväntat sig.
Men mätningen saknar ju två saker som skulle vara intressant i förhållande till minskad dimension på röret:
- Det är mottryck i avgasystemet på körningen, samt en körning med 3.5" hela vägen för att gämföra om teori och praktik går enade eller varsin väg.
- Och viktigaste frågan av allt, iaf för mig. Mäta temp i downpipen början och slut, på 4" respektive 3.5" som nu exempelbilen hade, jag synar att den 4" ~70 cm långa downpipen "kyler" bättre än 3.5".
Kul att du tog dig tid att testa.
EDIT: Skrev ju så inte ens jag förstod.
EDIT: Men va helvete, faller ju bort bokstäver på denna laptop.
Tack för faktan! Alltid kul att höra hur det ligger till när någon testar på riktigtBmwandreas wrote:Ja vid lägre effekter skiljer det mycket mer.

Blev nästan som man gissade.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
-
Med 0.1 bar tryckskillnad är volymen vid 428 grader ~0.65 ggr volymen vid 921 grader.
Jag hade hellre valt större dp + kona än mindre dimension på dp
Jag hade hellre valt större dp + kona än mindre dimension på dp
Sv: bandage på downpipe el inte??
Jag håller på att bygga 3,5" downpipe till min. Hade 3" hela vägen förut. Nu blir den första 0,8-1,0 metern 3,5" istället. Tror absolut att det ger en positiv effekt! Hur mycket det gör är en annan frågeställning.
Något som spelar stor roll är så klart hur mycket fartvinden kyler/blåser på avgasröret. Håller du full gas i 50 eller 250km/h?
En polare som jobbar för en biltillverkare hade hållit på att labba en del med det där. Det var stor skillnad i avgassystemets mottryck beroende på hastigheten. Detta är svårt att testa med en förhållandevis liten fläkt framför bilen. Dock pratar vi om en standard turbobil med ca 300hk där avgassystemet är långt ifrån optimalt för hög toppeffekt.
Polarn berättade att de hade en fläkt som kunde simulera att bilen färdades i ca 160km/h. Och då var den fläkten mycket större än de fläktar som vanligtvis finns hos företag med bromsbänk.
Finns många parametrar att gräva ner sig i om man orkar
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Något som spelar stor roll är så klart hur mycket fartvinden kyler/blåser på avgasröret. Håller du full gas i 50 eller 250km/h?
En polare som jobbar för en biltillverkare hade hållit på att labba en del med det där. Det var stor skillnad i avgassystemets mottryck beroende på hastigheten. Detta är svårt att testa med en förhållandevis liten fläkt framför bilen. Dock pratar vi om en standard turbobil med ca 300hk där avgassystemet är långt ifrån optimalt för hög toppeffekt.
Polarn berättade att de hade en fläkt som kunde simulera att bilen färdades i ca 160km/h. Och då var den fläkten mycket större än de fläktar som vanligtvis finns hos företag med bromsbänk.
Finns många parametrar att gräva ner sig i om man orkar

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Sv: bandage på downpipe el inte??
Vet inte om Det ska höra till diskussionen, men vad anser man om placering av lambdasonden Vs flödet?
Om man bara ser till att ha en smidig placering, då kan man ju sätta den direkt i kröken efter turbon. Men hur bra är det att ha en pinne rakt in i röret just där egentligen?
Var brukar ni sätta lambdasensorn?
Om man bara ser till att ha en smidig placering, då kan man ju sätta den direkt i kröken efter turbon. Men hur bra är det att ha en pinne rakt in i röret just där egentligen?
Var brukar ni sätta lambdasensorn?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Mkt bra frågeställning då jag är i färd med att utföra den operationen närsom 

070-201 85 62
- Bmwandreas
- Moderator
Den ska sitta uppåt efter turbon, sätt den där den sitter bra till.
- Turbo_folke
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 23#p535523" onclick="window.open(this.href);return false;