Vilken låda tillsammans med en s38 turbo?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Dajb

Re: Vilken låda tillsammans med en s38 turbo?

Post by Dajb »

Pimplaren wrote:t56 och 3.07 lär vara myspys:) med 1000hk kommer den spinna på alla växlar oavsett utväxling........ snudd på!

ja det lär ju vara oslagbart ;)
ja jo det är väl så, dock vill man ju göra så gott man kan för att förhindra det om man kan när man sätter ihop bygget
jag menar att toppa 260 på 6an lär vara totalt skit, då lär det spinna 5an ut, vilket jag helst vill undvika, 4an kan jag godta, men fan inte 5an haha
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
mg

Post by mg »

Bygg om till 4wd så du kan använda effekten på gata=)
Michael Grönberg
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
Joachim

Post by Joachim »

Min drar som sagt 300km/t på sexan, 305-306km/t på 6800 varv om man ska vara precis. Jag har bra fäste från trean. Spinner självklart, men från fyran så går den spikrakt med et jävla drag! :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Dajb

Post by Dajb »

mg wrote:Bygg om till 4wd så du kan använda effekten på gata=)

hehe ja, man skulle haft en 32gtr som vissa har då man kan få det bästa av båda världar ;)
när får man se din i stan? väldigt sugen på att se hur den går :)

Joachim wrote:Min drar som sagt 300km/t på sexan, 305-306km/t på 6800 varv om man ska vara precis. Jag har bra fäste från trean. Spinner självklart, men från fyran så går den spikrakt med et jävla drag! :)

OKej, ja du har ju lite trevligare utväxling på diffen så, 3.91 och e39 lådan lär suga rätt hårt med 300whp till :P
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
mg

Post by mg »

Ja det ät både positivt och negativt med 4wd, men 32gtr är ju skoj för att va 4wd, det har inte dom andra 4wd bilar jag kört vart, då är rwd roligare=)

I stan lär du inte se mig mer med min gtr, har vart o kört där två gånger, första gången blev det Regbes och en liten hög böter.
Andra gången blev det av med körkortet och en mycket större hög pengar förmodligen.

Så jag har gjort vad jag ska i stan, direkt när jag kör med bilen får jag FBI och S.W.A.T Team efter mig direkt, någon helikopter osv.
Precis som när du spelar Gta och ställer dig och börjar skjuta med bazookan, det funkar inte, man drar till sig för mycket uppmärksamhet=)

Jag håller mig på banorna hädanefter
Michael Grönberg
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
Dajb

Post by Dajb »

ja 32gtr är ju mycket trevlig med tanke på att man kan ha awd om man känner för det och rwd om man känner för det :)
sen är det ganska vettiga motorer också :P
vet inte hur övriga drivlinan är på dom äldre så som 32an?
ajfan, shit vad tradigt, ja det var ju synd, hade sett fram emot att se den i sommar, men det e klart att man inte blir sugen att dra ut den om man blir swatad direkt haha
fan du får ju ta och rolla den matt svart, på med plåtfälgar :P

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
mg

Post by mg »

Drivlinan är rätt ok, org växellåda sägs ge upp runt 5-600hk men allt beror på hur man kör
Jag kör med en 6vxl hks/hollinger dogbox,vet inte vad den håller för men borde palla med mer än org
Sen kör jag std fördelningslåda, std drivaxlar, std frontdiff samt std kardan, har bytt bakre diffen mot en Kaaz 2-vägs diff.

Det verkar hålla fint, och andra som kört hart inte bytt dom delarna förens dom gått över 1000hk.
Man får köra tills det säger "plong" då vet man vad man behöver byta=)

Ska bygga ett annat avgas så den inte låter så jävla mycket, sen smälter den nog in i mängden bland alla andra gamla 90tals japsar,så kanske polisen låter mig va ett tag.

Kom till Knutstorp den 17e och kolla om du vill se den, tänkte prova på o köra lite bana då
Michael Grönberg
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
Dajb

Post by Dajb »

mg wrote:Drivlinan är rätt ok, org växellåda sägs ge upp runt 5-600hk men allt beror på hur man kör
Jag kör med en 6vxl hks/hollinger dogbox,vet inte vad den håller för men borde palla med mer än org
Sen kör jag std fördelningslåda, std drivaxlar, std frontdiff samt std kardan, har bytt bakre diffen mot en Kaaz 2-vägs diff.

Det verkar hålla fint, och andra som kört hart inte bytt dom delarna förens dom gått över 1000hk.
Man får köra tills det säger "plong" då vet man vad man behöver byta=)

Ska bygga ett annat avgas så den inte låter så jävla mycket, sen smälter den nog in i mängden bland alla andra gamla 90tals japsar,så kanske polisen låter mig va ett tag.

Kom till Knutstorp den 17e och kolla om du vill se den, tänkte prova på o köra lite bana då

Okej, det är så pass endå, trevligt
sviktstålsaxlar bak borde ju göra susen också tycker jag? borde ta lite belastning från orginalprylarna
kanske man skulle satsat på en sådan senare då när man vill ha mer grepp haha

okej okej, ja det kan vara det, eller att den ser ut som en renodlad racebil? ;) hehe nä men den är jäkligt fin, sticker väl för mycket i ögonen på polisen

okej, ja det får man nog ta och göra då, hade varit jäkligt trevligt att se den användas lite, vad fick du ut vid bromsningen hos marco?

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Vad är du villig att betala för en låda?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
mg

Post by mg »

Hehe, ja men nu e där ju orgmatta i den samt lite mer paneler och sånt, så jag kallar den en gt-vagn nu=)
Jo plastrutor och massa snabblås ser vell inte riktigt bra ut i polisernas ögon.

Går axlarna isönder kanske jag tittar på andra,annars är det bara onödiga pengar, det första som ger sig är nog framdiff tror jag, men det får va som det är.

Vi har kört 725hk och lite över 800nm i marcos bänk med den nu, men långt ifrån färdiga, har bara kört till 2bar.
Förra året körde vi 620-630hk i marcos bänk på 1,5bar, då lämna den 661hk i Ts bänk i åstorp som brukar visa rätt snåla siffror verkar det som.
Så där e helt ok pulver redan, tillräckligt för att man ska kunna skita på sig lite iallafall.

Fick 3 repor på meca förra onsdagen, men det vart kattskit av det hela, första repan hade jag launch på 6500rpm 1 bar i start, men det bogga ihjäl sig så att bilfan typ hoppa ner på 1500rpm=) sen fick jag i 4an istället för 2an och då blir det svårt att hämta upp repan, så jag fällde ut armbågen genom mcdonalds luckan o gled i mål istället den repan=)
Nästa öka jag till 7500rpm, bogga ändån men gasa på så gott det gick, får ju ladd typ 70m ut när det boggar, körde 7,2 173blås, helt ok för att bara haft laddtryck 130m typ, helkassa 1,8 i 60 fot.
Samma sak med sista repan, öka till 8000rpm och det bogga, måste ha mer laddtryck i start.
Men jag fatta mig inte på hur jag skulle ställa det så det får marco göra sen=)
Hoppas på att köra 6,5 och 180blås så som bilen är nu

Fan va jag highjackar din tråd=)
Säg till om du vill att jag ska leta efter en viper låda till dig föresten, hade en på G innan från en -04a vill jag minnas ca 3000mil, men den kosta nog 25k.
Finns kanske något mer nu iofs.
Michael Grönberg
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
Dajb

Post by Dajb »

Pimplaren wrote:Vad är du villig att betala för en låda?

beror på vad för låda :P
Bmw e30 M5 Turbo
Dajb

Post by Dajb »

hehe gt vagn var det ja, bara för där tillkommit lite paneler och matta ;)
ja nä racelås, plastrutor och ett jevla avgassystem gillar dom inte, dom förstår ju inte vad det är, men det vet dom att det inte är bra :P haha

okej, ja det e klart, tänkte bara att man kanske skonar lite andra delar isf som man slipper lägga pengar på då :P
låter som där är lite ös i maskin då iaf :)

tradigt att det boggar, ja du får sätta herr garver i arbete, får åka ner någon onsdag och kika också när du fått det och lira, för jag vet att den körde otroligt fina tider med förra maskinen, trots väldigt små modifikationer, så lär ju vara överjevlig nu med nybyggd maskin :)

haha det är lugnt, jag tror jag har hittat vad jag ska köra med för låda, tror det blir att testa en viper låda

okej, du kan ju kanske kika lite vad dom ligger i pris nuförtiden, har en usa bilddels "skrot" som har en för 20, sen ligger dom för 16 ungefär inkl frakt från staterna, dock så kanske ni har lite mer koll på deras exakta miltal etc, för det kan dom ju skriva bäst fan dom vill i usa om det nu ska skickas till sverige

det är väl inte super aktuellt just nu med låda, men vill ha det klart om vad man ska ha för låda, samt se över vem som ska få äran att svetsa om den till mig :P
men du kan ju kolla lite vad du kan hitta om det inte är för mycket besvär för dig :)

Tackar så mycket

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Evinrude

Post by Evinrude »

Uppar denna lite då min 280 börjar låta stenkross och rakskuret.
Håller lådorna som nämnts i tråden ungefär lika bra på en m5 med ca 700whp?
Passar alla lådorna, även 530d, i kardantunneln på en e34?
Vilka kardaner ska man använda sig utav/skarva med?

Vill få lite kött på benen så att man kan börja scouta lådor inför nästa säsong. :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Dajb

Post by Dajb »

i dagens läge kan jag inte förstå att jag ens tvekade till en t-56a, har bara hört gott om dom sen jag skrev denna tråd, har själv inte testat den än, men alla som pratar så gott om den så lär den vara en sjukt trevlig låda

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Av det jag kört min m5 med t56 så är det riktigt bra, mer lättväxlad än man tror och stumma lägen!

Ända som suger är vart backen ligger (brevid 5an).. :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Evinrude

Post by Evinrude »

Så det är 1 3 5 R?
2 4 6
Jag antar att spärren är lite smart iaf så att man inte kan missa när man kastar i femman? :P
Det verkar ju vara fina lådor och diffen kan jag ju behålla isf.
Vad ska man använda för koppling till den då? 765 går ju att använda men vad är det för splines på axeln?
Bilen ska vara för gata så racekoppling känns lite väl, går ju att slira lite med sinter åtminstonde. :)
Valet ligger lite mellan en sån, getrag 560, eller e60 zf. Fördelen med de två senare är ju att man kan skarva kardan iaf.
Om ingen har en getrag 420 med bultmönster för m30/s38 till övers?
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Dajb

Post by Dajb »

det är 26 splines på t-56orna
finns nog även 28 har jag för mig

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Post Reply