Hus tråden, Uppvärmning mm.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

JG

Post by JG »

140kvm 1,5 plans hus, nyisolerad ovanvåning, nya 2glas fönster med argongas mellan glasen. helt oisolerad nedanvåning, dåliga ytterdörrar samt oisolerat brädgolv på nedervåning än så länge, men andra ord en del som ska fixas ytterliggare.
jag använder 7 pallar pellets per år, =17500kr, jag värmer även varmvatten till kran och dusch med pellets hela året om.
jag har ca: 500kr /månad snitt i elräkning.
jag har inga andra alternativ, ingen kamin eller annat "fusk".
jag tänker bryta upp golven och anlägga golvvärme som är välisolerad underifrån på nedanvåning, byta ytterdörrar och isolera väggarna lite bättre. jag förväntar mig att iaf kunna kapa 5000kr på pelletskostnaden per år med dessa planer.
vi har mellan 21-22grader i huset.
jag har gjort ny självdragsventilation i alla rum på ovanplan, bra ventilation med luftspalter osv. det är viktigt med ventilation, allt handlar inte bara om massor av isolering.

garaget är under totalrenovering, frågan är hur man ska lösa den biten? det är ca: 800kvm :roll:
man kan nog ganska lätt bli ruinerad här om man ska va bekväm.
förmodligen så blir det avskärmat i mek-del under vinterhalvåret, en varmluftsblåsare med spilloljebrännare är ju en god idé kanske
bänk-rummet har jag spekulerat lite i någon form av värmeåtervinning, att utnyttja värme som bilarna utvecklar när man kör. Det verkar vara en hel vetenskap det där med ventilation.
överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag - 0707-354114
Post Reply