Crossfrågor

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

Det är väldigt svårt med timmar. Finns ju inga hojar på blocket med timräknare på över 100h. Det skulle va osäljbart.

Ändå så rullar dom flesta hojarna miiinst 3-40h per år.

Att köpa 250 4t när man väger över 100 pannor är bara gay.

Om han nu vill piska lite grusväg o leka lite så blir 250 4t så slöö.

Jag väger 100+ o har kört allt från 125 till 450. 250 2takt är simplare men
inte lika lättkört. 450 är ju absolut den bästa hojen..

Men skulle du slarva o få dit luftfiltret snett eller förra ägaren bara fuskshimsade ventilerna så kan du åka på en totalt topprenovering för massa sköna tusenlappar.

Jag skulle släppa 2504takt direkt o kolla på en fräsch 450 me låga ärliga timmar eller en 250 2takt i originalskick. Dom e snälla original.

Pierre
Pierre Gissberg 0709 583 621
_Persson_
Posts: 403
Joined: 21 Mar 2007, 03:37
Location: Säffle

Post by _Persson_ »

Kompisen som har en husaberg 501 endurohoj ska ställa ventiler och byta olja var femte timme har jag för mig. Sen ska man ju som sagt rengöra filtret efter varje körning. Iaf om man kör på bana. I skogen är de kanske inte lika viktigt att göra de varje gång men man kan ju se över de iaf.

Har själv haft cross för ett par år sedan och är RIKTIGT sugen på att börja motionsköra igen.

Jag skulle satsat på en Yamaha eller en Honda. De har kronglat minst för mig och mina kompisar iaf. Ktm har däremot vart lite värre
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Fan ska ni skrämma mig med massa dyra reparationer osv.. :shock:

Är en 250cc 2t rolig i längden då? Kanske ska börja med en sån, men en 450 4t verkar så mycket roligare med bottendrag och inga 19k rpm :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
M-pirre-M
Posts: 367
Joined: 14 Dec 2009, 01:14
Location: hållnäs,Tierp (5mil till gävle)

Post by M-pirre-M »

PierreG wrote:250 Fyrtakt 35hk 250 2takt 45+hk 450 50+ hk och mkt mer vrid

Pierre
de där stämmer inte riktigt!

125 2t ca 35-40, 250 4t ca 38-45hk, 250 2t ca 50-56hk, 450 4t ca 55-60hk
beror ju så klart på vilken årsmodel på hoj och märke
men detta är siffror som jag kollar upp för inte allt så länge sedan så de gäller väl 2000-talet.
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Kollar man priser så får man ju nästan betala lika mycket för en 250 2t som en 450 4t av samma årsmodeller. Det skiljer några tusenlappar hit och dit.

Känns som jag ångrar mig om jag köper 250 2t. Kör man som en mes ett par timmar i veckan så ska det fan inte rasa :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
M-pirre-M
Posts: 367
Joined: 14 Dec 2009, 01:14
Location: hållnäs,Tierp (5mil till gävle)

Post by M-pirre-M »

du kan ju köpa en lite äldre 250? ska du ha 450 så sattsa så nytt som budgeten tål!
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

M-pirre-M wrote:du kan ju köpa en lite äldre 250? ska du ha 450 så sattsa så nytt som budgeten tål!
jag menar det, du kan ju köpa min i säljes :lol:


eller något liknande helt såklart, runt sent 90tal eller upp till 00 typ, som är lite skött. Köpte min för 7000kr liksom, sen att kopplingswiren va för spänd så att kopplingen slirade hela tiden är ju en annan grej.

En äldre 92-93 -> 250cc 2takt går riktigt bra om den är välskött.

Polaren skulle testa och jag glömde säga till han, han varvar ur alla växlar med slirande koppling sen nyper den.

Senare när vi ska testa rulla igång den igen så biter ju inte kopplingen "juste fan, den slirar ju" så skruvar jag in wiren lite i handtaget och vipps så funkar kopplingen klockrent. LAGOM irriterande.


Men iaf, köp dig någon gammal halvfin hoj och testa om det verkligen är så kul då? tycker du det så säljer du hojen nästa år , eller när du tröttnat för samma pengar och köper dig en nyare fin modell.

Så hade jag gjort, sen om det är för att jag är smart eller dum i huvudet vet jag inte.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tänk om det blir att man tröttnar för att hojen är gammal, sliten och klumpig?

Har råd med en 25k hoj och vill helst inte ha en stengammal. Får se vad jag kommit fram till innan 27'e :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
M-pirre-M
Posts: 367
Joined: 14 Dec 2009, 01:14
Location: hållnäs,Tierp (5mil till gävle)

Post by M-pirre-M »

jag menade inte att han skulle köpa en 92a.. snarare en 03-04 vilket inte ser hur tråkigt som hälst.. en sån får hanju för ca18 k då har han råd med utrustning med::)
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

funderar på att hämta denna:
http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_Y ... ?ca=22&w=3

Kan bli roligt i sommar, men då kör jag aldrig på banor utan mer överallt. Så jag vet ju inte riktigt vad som gäller.


nåja, det handlade om dig och vad du ville köpa, jag tror inte du ångrar dig vad du än köper bara det är 250cc och över.
Tror att du skulle haft riktigt kul en säsong med te.x maskinen jag länkade till.

(med tanke på att du inte är van alls)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Har kört trial hela min ungdom och är van vid effekt och två hjul.

Inte grym, men inte grön på cross.

En sån du länkar till är nog roligt på ett landställe, tror inte den duger på en bana om man är kräsen.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

En prisvärd hoj enligt mig. Vad säger ni?

http://www.blocket.se/kristianstad/Hond ... ?ca=15&w=3
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Dorado
Posts: 137
Joined: 19 Nov 2010, 05:32
Location: Kåraboda

Post by Dorado »

Med de önskemål du beskrivit tidigare känns Kristianstadshojjen helt rätt. Finns ju dessutom folk här på forumet som bor relativt nära och ev kan kolla upp den åt dig.
Jag har själv släkt i K-stad, så vill du ha den köpt och förvarad tills du kan hämta upp den, kan jag nog ordna det. Dock kan de inget om motorcyklar, knappt ens vad som är fram och bak.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Bullen bor väl i närheten, finns den kvar om någon vecka åker jag ner och köper den och knäpper en fet kebab med grefven.

Ligger väldigt bra i pris, lite för bra kanske...
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
M-pirre-M
Posts: 367
Joined: 14 Dec 2009, 01:14
Location: hållnäs,Tierp (5mil till gävle)

Post by M-pirre-M »

helt klart pris värd! frågan är ju bara varför den är så billig.., men kan nog va ett fynd!
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
User avatar
piddan
Posts: 754
Joined: 26 Jul 2008, 20:07
Location: bridgemill

Post by piddan »

pelko wrote:En prisvärd hoj enligt mig. Vad säger ni?

http://www.blocket.se/kristianstad/Hond ... ?ca=15&w=3
Han bor ett par km från mitt så kan åka o titta på den på söndag, filma o fota åt dig! Tror du kan få ner han ännu mer i pris oxå! Hör av dig på pm om du vill ha mer info om den!
// P
Projekt: E46 m3 s65
Oscarr
Posts: 343
Joined: 25 Apr 2009, 15:19
Location: Borlänge

Post by Oscarr »

Min första hoj var en trimmad 125cc kx. Jävlar vad det gick tyckte man när man var 16 och precis lämnat moppe stadiet 8).

Skulle jag köpa en ny cross idag hade det blivit en 250 2t runt 06-07.
Är lite för rädd för de dyra rasen på en 4t, men är man noga och utför service som man ska så _bör_ en 4t hålla.

Dock är en 450 jävligt mysig med allt vrid som erbjuds!
Post Reply