BMW e36 godkänd MED turbo

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Jag har reggat min 318is med E85 och turbo, på det sätt som redan har diskuterats i tråden. Det tråkiga är ju att det är en chansning i dagsläget då två besiktningsmän kan döma olika.

Att använda en annan motor av annat fabrikat som har turbo från början ska inte orsaka några som helst konstigheter vid regbesiktningen. Förutsatt att bilen som ska reggas inte är helbilgodkänd förstås.
/M|cke F@.gner
Grefven

Post by Grefven »

ska jag byta motor så ska det bli en 8v volvo.

Men allt jag egentligen vill är att jag med mina 300hk på 0,5bar (eller t.o.m bromsa lite mindre om det bara skulle hänga på det) ska kunna åka in till sbp och visa upp korrekta avgasvärden, få turbon inskrivet i regbeviset och sen är allt frid och fröjd.

egentligen ska det inte behöva vara svårare än så. jag hatar påhittade regler.

man får åka med något som är asdåligt i verkligeheten med bra på pappret. men man får inte åka med något som är bra i verkligheten med har några rader fel på ett papper.
Grefven

Post by Grefven »

Micke wrote:Jag har reggat min 318is med E85 och turbo, på det sätt som redan har diskuterats i tråden. Det tråkiga är ju att det är en chansning i dagsläget då två besiktningsmän kan döma olika.

Att använda en annan motor av annat fabrikat som har turbo från början ska inte orsaka några som helst konstigheter vid regbesiktningen. Förutsatt att bilen som ska reggas inte är helbilgodkänd förstås.
jag ska verkligen inte chansa. det kostar ju hur mycket som hellt att köpa ett sprut, spolar och få härva tillverkad och monterad, mappat, andra spridare, soppapumo och ledningar som är godkända för e85 osv osv och sen få nerslag.

sälja allt och börja om? nä. jag ska ha klara direktiv på hur jag ska göra gör att de inte ska kunna neka en reggning med turbo. om jag så står med ett plakat där det står _"här har ni nåt att bita i era jävla besiktningsbögar". så ska de inte kunna slå ner på det.

om de kan neka så måste de ju kunna peka på vad som inte är godkänt? och om det åtgärdas så måste det bli godkänt?
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

finns 2 sätt, regga som ombyggt eller bara "ändrat motor"

Sistnämda så måste bilen vara reggad innan 1993. och för ökas 20% för hk,10%vrid. utövervad bilen har.


"Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment."


Det andra är som ombyggt

Och då gäller 15kw/100kg.


Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


http://sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

ok det går inte efter 93? trodde det var betydligt senare tyup 2003 eller så med införande av helbils godkännande där man inte ens får avvika lite i däck&fälg :lol:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grefven

Post by Grefven »

Thörn wrote:ok det går inte efter 93? trodde det var betydligt senare tyup 2003 eller så med införande av helbils godkännande där man inte ens får avvika lite i däck&fälg :lol:
1996 kom många helbilsgodkännanden. även lite tidigare på några bilar tror jag. typ nissan 200 som en polare bittert fick erfara.

man får byta däck och fälg. det var bara förbjudet ett kort tag på 90 talet. eftersom typ alla bilar inte klarade sbp när vinterdäcken åkte på.
Grefven

Post by Grefven »

krillian: min är tagen i bruk första december 1992.

kommer inte ha tid att ringa idag och kanske inte imorgon heller. så spekulationerna kan fortsätta ett tag till.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Sbp tekniska avdelning känns inte som de har så bra koll. Ringde de tidigare. Han menade att det räcker inte att byta motor, låda, bakvagn, bromsar för att regga som omreggat. Man måste bygga exv om till awd.
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

sbp är så statligt att man kan tro att kim jong il är föreståndare.

hade det gått att få turken 4wd så hade jag jublat =) men den operationen känns inte motiverad =)
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Grefven wrote:krillian: min är tagen i bruk första december 1992.

kommer inte ha tid att ringa idag och kanske inte imorgon heller. så spekulationerna kan fortsätta ett tag till.
Beror ju på vad du skall välja? som ombyggt verkar inte åldern har något betydelse. Men skall du bara regga bilen med ex 940turbo motor 136hk ? eller nåt så skall de kunna gå med vanlig reg bes iom din bil är innan 1993.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Grefven

Post by Grefven »

Enklaste vägen att åka turbomotor i turken vill jag välja. Och ha det på pappret.

Sen så blir det iofs 500hk i vilket fall. Men det går ju att ha både trottelstopp och lågt ladd vid bes.

Men en andra tanke är förstås att en 500hk motor ser trimmad ut. Man måste ju åka med ett egentillverkat grenrör. Större turbo, Större avgas, mer tilltagen ic, eftermsrknadssprut osv. Kanske annat insug oxå?

Man får ju bygga diskret förstås.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

När de beräknar effekten om bilen ska klara det så beräknar de vad den kan oavsett om man bara laddar 0.5 så att ha en sc58 är bara att glömma
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

första typningen så har man ju allt 100% original.

men jag ser de framtida problemen jag oxå.


jag får nog helt enkelt köpa en annan bil från början. det blir inte lagligt att trimma på någon. men vissa är mindre uppenbara än andra. en ecuteck uppgraderad evo 9 kan man ju åka lite över 4 sek till 100km/h och va ganska snabb året om. både på sommarasfalt och på snö.

och en sån liten uppgradering går ju genom sbp.



Men det finns fan inga evo 9 att köpa. utbudet är väldigt litet.
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Post by therealpinto »

OK, vi kan väl se om det går att reda ut fyra sidor spekulationer kanske ;-)

Att göra det pedagogiskt och tydligt är inte så lätt. Det går inte att svara "ja" eller "nej" eftersom det finns flera olika typer av byggen, och eftersom årsmodell med mera styr. Men jag gör ett försök.

Alternativ 1 - att sätta i en komplett turbomotor i originalskick från en standardbil med turbo
Det är relativt enkelt och kan göras på lite olika sätt. Om bilen (som nämnts innan) är tagen i bruk före 1/1 1993 kan man klara sig med bara en registreringsbesiktning. Det förutsätter att man ökar effekten med max 20% och vridet med max 10% (räknat från bilens originalmotor). Det förutsätter också att bilen i övrigt är i originalskick, dvs original bromsar etc.

Original bromsar är ett krav eftersom bytta bromsar gör att Bilprovningen inte vet om de nya bromsarna uppfyller kraven. Det kan bara kollas genom ett speciellt bromsprov på väg, Bilprovningen har inte utrustning/utbildning för det. VTI i Norrköping kan i och för sig göra provet för 6000-7000 kr plus moms.

Tänker man sig en 325 e36 så har den väl typ 192 hk och 245 Nm, det betyder max 230 hk och 269 Nm - som ni ser är vridet det som ställer till problem. Volvos turbofemmor ligger normalt sett på 300 Nm, men lättryckaren på 193 hk från AWD kan klara sig - jag vet inte. Rödblockarna från 940 ligger nog på gränsen.

Motorbytet kan man också kombinera med andra ändringar som gör att bilen klassar in som ombyggt fordon (normalt sett byte av växellåda, bakaxel och hela (hela!) bromssystemet). Då går bilen genom SFRO och det får några direkta följder:
- Man är inte begränsad av 10% vridmomentsökning
- Man är inte begränsad till en bil tagen i bruk före 1/1 1993
- SFRO gör bromsprovet istället för VTI, det ingår i SFROs besiktningsavgift
- Max effekt kan vara 15 kW/100 kg tjänstevikt men det är ingen garanti att man får utnyttja det

När bilen reggas ska motorn man stoppar i vara i originalskick, med original insprutning etc. Att ändra grenrör, insug, oljetråg, intercooler osv. för att få plats brukar vara okej men man får inte "trimma". Bilprovningen behöver inte kräva intyg på att motorn är original, det räcker ofta med ett kvitto eller liknande. Men om motorn ser misstänkt trimmad ut har de RÄTT att kräva mer bevis för att motorn är just original. Alltså är det inte smart med blåeloxerade dumpventiler, jätteintercoolers och fuelrail med regulator från Nuke...

Alternativ 2 - turbokonvertera en befintlig (BMW)-motor
Att turbokonvertera (eller kompressorkonvertera) en originalmotor är i praktiken inget genomförbart alternativ. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre funkar det, men sedan är det i praktiken stopp. Flyttgods är ingen säker väg (reglerna är för oklara, tolkningarna skiljer för mycket).

Anledningen till att det är stopp är att man genom ändringen förändrar motorns avgasutsläpp, under belastning. De kan bara mätas och kontrolleras i en speciell körcykel i rullande landsväg, Bilprovningen kan/får inte göra sådana mätningar. De som kan, vet också hur man tar betalt och en sådan provning kostar lätt 100 000 kr och det brukar krävas 3-4 försök innan man klarar provet.

Alternativ 3 - e85-konvertering
Att bygga om bilen till drift med e85 är i sig ingen väg till turbokonvertering, egentligen. Men för en bil som klassar in som ombyggt fordon, och konverteras till drift med e85, så faller det formella kravet på avgascertifierad motor. Det får sidoeffekten att man under vissa förutsättningar kan godkänna bilen med ändrad motor, ändringen kan bestå i att lägga till turbo eller kompressor.

Som någon skrev tidigare är kraven höga, eftersom det finns så uppenbar risk för höjd effekt efter regbesiktning. Blir det tydligt att många bilar reggas på detta sätt och trimmas efter regbes kommer möjligheten helt säkert att försvinna.

Förutom de formella kraven att bilen ska vara tillräckligt mycket ombyggd, så ska funktionen vara oklanderlig. Tar vi exemplet E36 igen, och räknar med att man använder en M50B25, så kan det se ut så här:

-Minst cirka 0,3 bars laddtryck ger minst cirka 30% effektökning, dvs minst 250 hk (men erfarenheten visar att det oftare är 260-290 hk!)
-Tjänstevikt mellan 1300-1450 kg ger max 265-295 hk

Alltså siffror motsvarande en M3 3.0 ungefär, vilket betyder att bilen måste ha minst lika bra egenskaper som en M3 (och därmed minst lika bra bromsar, bakvagn, vägegenskaper etc).

Jag har stött på rätt många ombyggda BMW och av dessa är det en handfull som är i närheten av att klara detta. Inte alltid för att man har för dåliga prylar utan för att man inte klarat att få ihop en helhet som lirar. Men det går...

Dessutom ska turboanläggningen vara dimensionerad för denna effekt och inte tredubbla effekten. Allt fler inom olika kontrollinstanser blir bättre på att Googla så att komma med en Precision 5557 Billet och säga att man har 250 hk blir lite skevt när PPF säger att den klarar 500 hk...

I samband med e85-konverteringen får man byta de delar som behövs för att klara bränslet, även motorstyrning. Men man ska ändå klara de utsläppskrav på Bilprovningen som gäller för en kattad bil, det krävs alltså en riktig katalysator på rätt plats och en bra mappning.

Det krävs också någon form av bevis för att tank, slangar med mera tål e85 men det brukar inte vara något större bekymmer. Många drar ju nya soppaledningar och då kan leverantören intyga vad de tål. En modern plast- eller plåttank i en produktionsbil är också gjord för att klara e85, normalt sett.

För att bevisa effekten och vridmomentet krävs ett effektintyg från en seriös firma och där ska bilen/motorn samt mätförhållandena beskrivas. Fejkade intyg brukar genomskådas.

----------------------

Så, det kanske blev lite klarare. Jag vill understryka att alternativ 3 kräver ett seriöst, genomtänkt bygge, anpassat för gatbruk, och att tröskeln är hög. Det är mycket känsligt att godkänna turbokonverterade bilar.

Dimensionering och val av bromssystem är svårare än många tror. Av alla nyare bilar jag provkör med ändrade bromsar så är det relativt många som har riktigt dålig funktion i systemet. Pedaltryck, pedalväg eller bromskraftsfördelning är ofta felaktog första gången. Lite tillspetsat kan man säga att jag kört flera bilar med mångakolvsok och pizzaskivor som har sämre bromsprestanda från 80 km/h än min Cortina DL -66 med enkretssystem utan servo, och 155R13 Gislaved från 1985!

Så, detta är min julklapp till PPF-forumet för i år :-)

/Gustaf
Grefven

Post by Grefven »

tack gustaf.

min slutsats på detta är att det inte är lönt att försöka få en e36 godkänd med m50b25 och turbo.

b230fk har 165hk och 230Nm. denna är då möjlig att regga med hos SBP och slippa hela den långa rundan med SFRO och de näst intill orimliga krav som ställs. eller iaf orimliga när man tänker på vilket jobb man får lägga ner och även pengar.

men då en effektökning är tanken så kommer den att bli nekad framöver så det känns inte som ett alternativ. det kommer ju granskas duktigt när det är ett omreggat fordon. skillnad om man åkt med grejorna i en volvo 945 känns det som.

så det får sorgligt nog bli de fuskiga alternativen då.
User avatar
JMK Racing
Posts: 587
Joined: 14 Jul 2008, 18:34
Location: Karlstad///SunCity

Post by JMK Racing »

Bra skrivet, Nu är det bara att vänta till BMW 1M börjar säljas ;)
Magnus /// Kristiansson
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
Grefven

Post by Grefven »

JMK Racing wrote:Bra skrivet, Nu är det bara att vänta till BMW 1M börjar säljas ;)
50k euro i grund i tyskland.

säkert 700k i det utförandet man kan tänka sig leva med.

en bekant gav 705k för en 335. trots att frånpriset var 403k eller nåt i de krokarna. så utrustning kostar.

så det är inget för mig iaf =)

för sen kommer det en ecu uppgraderad evo och kör skiten av en. speciellt nu när det är djupsnö.
Post Reply