Lägg upp info om ditt projekt.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Jimmy
Posts: 294 Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta
Post
by Jimmy » 14 Nov 2010, 17:58
mestew87 wrote: Very nice project you have going on there, Does the stock m54b30 engine have oil squirter's for the pistons or are you adding them ? How much did your friend charge for the cnc'd oil squiters
There are oilsquirters stock in M54's. But a few have had problems with them. Billet squirters are 1500SEK / Set.
BMW Motorsport also have "custom" squirters for these engines but they are at 3600SEK each!!
Jimmy
Posts: 294 Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta
Post
by Jimmy » 14 Nov 2010, 18:09
Dom här fälgarna kommer det nog bli... Både lätta och snygga tycker jag.
ToTTeN
Posts: 1806 Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda
Post
by ToTTeN » 14 Nov 2010, 18:27
Jimmy wrote: Dom här fälgarna kommer det nog bli... Både lätta och snygga tycker jag.
Bra val
Dawe_A
Posts: 4146 Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona
Post
by Dawe_A » 14 Nov 2010, 18:42
ToTTeN wrote: Jimmy wrote: Dom här fälgarna kommer det nog bli... Både lätta och snygga tycker jag.
Bra val
jag röstar på bbs challenge ! Rätt lika dom ni länkat till
http://img205.imageshack.us/img205/2554 ... 046rs8.jpg
det är 18"
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
mestew87
Posts: 33 Joined: 12 Feb 2006, 22:46
Post
by mestew87 » 15 Nov 2010, 01:30
Have you checked your rear subframe mounting points for any signs of cracking?
Its a common weak place for both the E36 and E46
Jimmy
Posts: 294 Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta
Post
by Jimmy » 15 Nov 2010, 20:38
mestew87 wrote: Have you checked your rear subframe mounting points for any signs of cracking?
Its a common weak place for both the E36 and E46
There are no signs of cracks... But I'm thinking of having it re-inforced when I rebuild it with a new diff.
mestew87
Posts: 33 Joined: 12 Feb 2006, 22:46
Post
by mestew87 » 15 Nov 2010, 23:15
If there are any signs of cracks get it down to BMW for a check, If any of the cracks are over 20mm (i think) they have to replace the complete boot floor with the new stronger item and will also inject structural foam into the rails to prevent it happening again, This is all done free of charge aswell
KKR-Rille
Posts: 929 Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:
Post
by KKR-Rille » 16 Nov 2010, 10:00
dom där fälgarna kommer att göra sig bra! 10" bredd bak så man får lite "djup" i fälgen, så blir det perfekt!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!
Rille 0046-706569535
candyman
Posts: 129 Joined: 30 Dec 2005, 22:22
Location: Sundsvall
Post
by candyman » 16 Nov 2010, 16:50
vad är det för märke på dom hjulen?
Magnaten
Posts: 1985 Joined: 03 Dec 2005, 22:13
Post
by Magnaten » 16 Nov 2010, 16:56
Apex tyckte jag jimmy sa
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Daniel86
Posts: 1072 Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora
Post
by Daniel86 » 17 Nov 2010, 15:01
Japp apex stämmer bra, arc 8 heter modellen.
Det är pean sweden som säler dem (jag köpte iaf mina av dem)
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Jimmy
Posts: 294 Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta
Post
by Jimmy » 19 Nov 2010, 23:14
Vart ett liten ryck ikväll med att släppa ner bakvagnen som ska få sig en omgång nya bussningar och lite färg sen ska det plockas ihop med ett XYZ chassie.
Självklart var det slut på batteri i kameran så jag får ta lite bilder i morgon.
Efter att ha kollat lite bättre på hur det ser ut i bakvagnen så ger jag nog upp ideén om att montera någon annan klump. Kanske inte är några större problem men det är inget jag ställer mig och börjar på med iaf. Det får bli en Quaife/OBX eller nåt.
erikjakan
Posts: 2510 Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm
Post
by erikjakan » 20 Nov 2010, 11:30
En quafie kommer göra jobbet galant!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Jimmy
Posts: 294 Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta
Post
by Jimmy » 24 Nov 2010, 17:23
Ligger lite efter med bilder nu men bakvagnen är riven/tvättat och det mesta är blästrat.
Diff har löst sig..
Det var det viktigaste. Väntar bara på lite schims nu!
Väntar även på lite bussningar och packboxar...
Det nya blocket är klart för M12 ARP och är på borrning nu.
Precis släppt ner bakvagn...
Får se om jag får till nå bilder på hur det ser ut idag... Hoppas kunna plocka ihop och få upp bakvagn igen i helgen ihop med XYZ chassiet.
Grefven
Post
by Grefven » 24 Nov 2010, 18:53
borrar man bara och slår en ny gänga i aluminiumblocket eller hur ser den operationen ut?
Jimmy
Posts: 294 Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta
Post
by Jimmy » 24 Nov 2010, 19:17
Jag satt upp blocket i fräsen, Svarvade till en styrning så jag kunde centrera fräsen ovanför hålen... Sen borrade jag och gängade om till M12.
Sen fräste jag i 2 st styrningar till toppen.
RickardP
Posts: 747 Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:
Post
by RickardP » 24 Nov 2010, 19:55
Kul det ska bli att se hur ett söriöst alu-block kommer fungera/hålla
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)