Är ju inte ofta jag skriver här. Varför? Ja de kan man undra.
Som de ser ut idag så kommer min bil inte att rulla under säsong 2012. Finns inte kapital samt tid till att bygga klart. Några kanske vet att de har hänt en liten olycka i min motor för ett par veckor sedan.
Va ute o lekte lite på highwayen när en SAAB dök upp i backspegeln. Vad gör man då? jo man visar vart skåpet ska stå. Gav järnet på 3:an, 4:an, o försökte på 5:an men då hände de nada.
Förstod direkt att något hade hänt med maskin då jag hörde ett liiitet ljud samt att en fin oljepuff tillkom bakom bilen. Men.....jag vann racet
. Rullade av E4:an o öppnade huven. Hittade inget som antydde på ras. Dock så vägrade hjärtat starta.
Blev bogsering hem.
Här väntar hon på bogsering
Väl hemma så tänkte jag låte henne vara men bestämde mig för att göra ett komp prov. Mest för att se om toppen måste bort för att de kan ligga vatten i cylindern o rosta sönder.
Kompprovet visad 0 i komp på 5:ans cyl. Sweet. Bara till o riva o checka vad som kan vara tok. Så 1,5h senare så va toppen borta.
Så här såg 5 av 6 kolvar/cylindrar ut
Sen på 5:an såg de ut så här
Ser kanske inte mycket ut men maskin är stum så troligen mer tok i bottendelen. Överlag måste jag säga att denna maskin levt på övertid i snart 2år så jag är ganska nöjd trots allt.
Troligen är raset orsakat av att spridaren på 5:an är pajjat o orsakat spikningar. Kollade igenom toppen lite snabbt oxå o den läcker på 5:ans ventiler så även där byte framöver.
Som de ser ut nu kommer de inte finnas kapital för att bygga ny maskin till 2012 så satsar på 2013 istället. Har skaffat mig lite roligare prylar som ska på.
Dessa ska nog få stopp på bilen. Brembo 4-kolvs alu OK. Avsevärt större än orginal, lite större än vad jag väntade mig. Blir 320mm skivor till dessa. Polaren håller på att fräsa ut adapterplattor för OK:en i skrivande stund.
Maskin kommer att bestå av smidda delar i bottendelen. Blir andra stakar, kanske kolvar osv. Lurar på att stroka till 2,8l oxå. Kommer att bygga en helt ny botten då gamla inte går att rädda. Har en extra V12 kolv liggandes så jag kan om jag vill använda de igen.
Toppen kommer att vara densamma bortsett från portade avgaskanaler o mira frästa säten.
Sen blir de nytt bränslesystem osv osv. Ja listan kan göras lång, riktigt lång. Kommer ju att ha tid på mig denna gång.
Liten sneakpeek på hur de tilltänkta utseendet kommer vara 2013