Page 4 of 4

Posted: 02 Jul 2010, 16:43
by Grefven
Rikard B wrote:
pampers_38 wrote:Jag har lånat en v70 d5 årsmod 00 nu i ett par dagar och har haft en medel på 0.52 och då har jag inte snålat! har lyckats kunna köra längre sträckor på 0.45 på plan väg.

Är dock med en automatare och lite barnstolar o skit i bilen.

De roliga är ju att de är sånt jäkla skönt vrid i dessa motorer!


tycker det är värdelöst vrid ja,m3an är mycke bättre


beror på hur man menar. din m3 har inte alls lika bra vrid i en bromsbänk. d.v.s 400nm din m3 har inte heller lika högt vrid och effekt vid 1500rpm. och det är oftast det sistnämnda folk kallar för jävulskt vrid. för att det smäller på direkt från botten och väldigt markerat .

men din m3 kör skiten av en d5 i vilket fall så det kan man ju inte säga nåt om... =)

Posted: 02 Jul 2010, 16:44
by Grefven
Persson- wrote:
Grefven wrote:Det trippade upp till 0,52 på hela tanken totalt. Körde som en biltjuv resten av veckan.


Någon som har en boxtrimmad/ppc trimmad som kan ge ett utlåtande? Är det lönt? Går ju inte ge fullt förens på trean som det är nu utan att framvagnen vill hoppa loss.


till salu?

svintoleffe. det är väl bara en skatt man betalar?
köp lbreggat.


jag har ingen box till salu. undrar mest om det är lönt att köpa en. och det utlåtandet vill jag ha från en som har köpt det till samma bil och provat före och efter.

Posted: 02 Jul 2010, 16:45
by Grefven
Svintoleffe wrote:kollade disel skatten på en låna bil jag kör idag. den ligegr på cirka 6700, sen kommer fordonsskatten på det, jag tycker det är i häftigaste laget


men skatten går ju till landet sverige och det är väl härligt? man får ju tillbaka det i form av mitträcken och fartkameror som gör vägarna säkrare. :lol:


och som pizza säger så finns det inget som heter dieselskatt ovanpå en fordonsskatt. en dieselbil har helt enkelt en högre fordonsskatt än motsvarande bensinare bara.

Posted: 02 Jul 2010, 16:46
by theailer
Rikard B wrote:
pampers_38 wrote:Jag har lånat en v70 d5 årsmod 00 nu i ett par dagar och har haft en medel på 0.52 och då har jag inte snålat! har lyckats kunna köra längre sträckor på 0.45 på plan väg.

Är dock med en automatare och lite barnstolar o skit i bilen.

De roliga är ju att de är sånt jäkla skönt vrid i dessa motorer!


tycker det är värdelöst vrid ja,m3an är mycke bättre


Helt hundra på de ?
De nya v70 D5 har jag för mig ligger på lite över 400Nm i vrid medans en e36 m3 ligger runt 300Nm.

Posted: 02 Jul 2010, 21:41
by Rikard B
theailer wrote:
Rikard B wrote:
pampers_38 wrote:Jag har lånat en v70 d5 årsmod 00 nu i ett par dagar och har haft en medel på 0.52 och då har jag inte snålat! har lyckats kunna köra längre sträckor på 0.45 på plan väg.

Är dock med en automatare och lite barnstolar o skit i bilen.

De roliga är ju att de är sånt jäkla skönt vrid i dessa motorer!


tycker det är värdelöst vrid ja,m3an är mycke bättre


Helt hundra på de ?
De nya v70 D5 har jag för mig ligger på lite över 400Nm i vrid medans en e36 m3 ligger runt 300Nm.


inte efter siffrorna,men i verkligheten tycker ja m3an drar bättre på alla växlar,men det kan ju vara fel på d5an jag jämför med tror kcr boxen spökar ibland

Posted: 02 Jul 2010, 21:51
by Grefven
en d5 ritar direkt när laddet smäller på både på 1an och 2an rakt fram på torr väg. det gör inte en m3 på långa vägar. på 2an alltså. och speciellt inte kring 2000rpm.

om du ligger med en m3 på tomgångskörning på 2an och ger fullt så slår du inte loss hjulen utan att hugga koppling eller åka över vägen som en kåt snok.


men en m3 är kvickare alla dagar, och ska köras på ett annat sätt. så jag försöker inte säga att en d5 är en räserbil. absolut inte. så tro inte att bullen plötsligt blivit frälst i en volvodiesel bara för att jag råkar äga en sån i dagsläget.

Posted: 03 Jul 2010, 05:24
by Svintoleffe
Då blev det ju nästan värt ju.

Då skulle man betala 6742 uppdelat på 3 så blir det ju runt 2 tusen kr.

är ju inte så illa.

jämndeförde en disal santa o en bensin santa bensin santan drar 1,1 disel santan 0,8 blandad körning

Posted: 03 Jul 2010, 07:00
by Grefven
D5 kostar 5100:- och drar aldrig över 0,6. Finns i awd oxå om du vill ha en santa fe av den anledningen.

Santa fe diesel är gräsligt dyr i reservdelar. Streetpower har lagat en nyligen för 50 lök. Turbohaverier och mycket strul med bränslesystemet. Dock en bil på 28k mil och slarvig ägare.

Men det är väl ända suven för 7,5 basbelopp om det nu är en faktor och den ska in i firman.

Posted: 03 Jul 2010, 12:41
by Blöjan
Om man ska köpa en diesel så gör man det flera anledningar, det skall vara en bruksbil, ingen räser. Man skall lb regga den. och man kör på olja.

Jag letade ett bra tag efter en sjysst e34 toruring diesel, finns fan inge. Den skulle jag lb regga o köra på gammal frityrolja. Den skulle då kosta i skatt ca 1800 och frityrolja har jag nästan gratis.


Gav dock upp och de blev en v40 årmod 98 i pedantiskt skick förutom huven då den fått rätt mycket stenskott och drar 0.63 i väldigt kuperad väg.

160hk och jag tycker det duger faktist, är dock lite lite sugen på att lämna in den för mappning o få strax över 200hk.
Skulle dock kosta 6500 hos tm racing..

PPF kanske e billigare ;)