Page 4 of 17

Posted: 05 Mar 2010, 17:51
by Tim Maatman
Wow nice welding machine 8) also AC/DC :shock: 8)

Posted: 05 Mar 2010, 18:58
by Konny
Tim Maatman wrote:Wow nice welding machine 8) also AC/DC :shock: 8)




Jo den är fin :D
Ska bli skönt att kunna svetsa de man vill när man vill! :P

Posted: 05 Mar 2010, 22:32
by Pimplaren
Är fan guld värt med egen AC/DC Tig.. är galet nöjd över mitt/vårt köp :)

Posted: 05 Mar 2010, 22:39
by Konny
Pimplaren wrote:Är fan guld värt med egen AC/DC Tig.. är galet nöjd över mitt/vårt köp :)




Jo man mer el mindre måste ju ha en när man håller på med de man gör på kvällarna :)
Var dags att satsa lite på utrustning nu för att förenkla allt man gör, de heter ju: Rätt verktyg är halva jobbet :lol:
Har köpt skruvstäd, större kompressor så man kan köra muttermaskim mm, tig (för rst och alu) och nästa vecka får jag plasma skärare :)

Posted: 06 Mar 2010, 08:33
by johankihl
robert wrote:
johankihl wrote:Den första rasade för att jag testade att göra en strypning på 2mm före turbon, den turbon gick inte många mil. När jag sedan borrade upp den så funkade nästa turbo över 500 mil innan den blev dålig.


Att dra slutsatsen att det var reduceringen på 2mm som gjorde haveriet är fel, snarare så att man har prioriterat turbon längstbort i oljekretsen. En turbo med glidlager (kullagrad oxo) ska ha tryck inte flöde det försämrar bara motorns oljetryck och spoolen på turbon. Allt förmånga som inte tänker på detta även om de flesta kullagrade aggregaten har inbyggd reducering. En reducering ger stabilare oljetryck (framförallt när den är varm) och bättre spool. Från 6->2mm på glidlagrad gjorde styvt 800rpm för mig, de är onödigt att ge bort. Även reglering av trycket till kan vara att betänka, förhögt inte heller bra.

Holset rekommenderar tex 1.7-2.4mm

    Oil pressure of 150 kPa (20 lbf/in2) must show at the oil inlet within 3 - 4 seconds of engine firing to prevent damage to turbocharger bearing system. A flexible supply pipe is recommended.

    The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).

    Recommended oil flows for the turbochargers are 2 litre/min at idle and 3 litre/min above maximumtorque speed.


Vad hade ni för tryck i oljeslangen till turbon vid varmmotor? troligen lågt...


Givetvis kan man dra andra slutsatser när turbon rasat fler gånger. Men för mig fungerade det inte med en strypning, jag hade liksom många andra läst att Holset rekommenderade en reducering för bättre spool. Problemet verkar ju vara som du skriver att man prioriterat turbon långt bort i oljesystemet och det fungerar säkert med Mitsu orginalturbo men inte med en Holset, särskilt inte med en strypning före turbon i detta fallet. Ingen märkbar skillnad i spool kunde heller upmätas, förmodligen pga oljebrist i det här fallet.

Posted: 07 Mar 2010, 08:02
by Konny
Nu har nya svetsen fått sig en plats, iaf så länge. Lär väl laga en vagn åt den sen i framtiden :)
Tusans vad den är fin att svetsa med! Ångar inte mitt köp!! 8)

Image

Fick hem nya fina turbon igår! Tack Leif för transporten från de avlånga landet!
Precision SC62 med 0,82 avgashus

Image

Image

Image

Började att bygga plenum igår oxå.
Jäklar vad fint de var inuti, lär inte vara problem att få in luften där :D

Image

Image

mvh

Posted: 07 Mar 2010, 10:42
by johankihl
Snyggt! Är det orginalplenumet du bygger om eller är det ett eftermarknads?

Posted: 07 Mar 2010, 10:52
by MHansson
Blev ju kanon snyggt de där ;)

Posted: 07 Mar 2010, 14:14
by Fredriktak
Konny wrote:Nu har nya svetsen fått sig en plats, iaf så länge. Lär väl laga en vagn åt den sen i framtiden :)
Tusans vad den är fin att svetsa med! Ångar inte mitt köp!! 8)



Vad ligger en sådan svets på för pris? Om du köper den som en vanlig människa utan rabatter eller så?

Posted: 07 Mar 2010, 18:38
by vectramicke
man får böta 3000€ för en sån, har en likadan :) De lönar sig att ta en 50kg gastub sen konny! kostar inge extra mer än gasen att ta en sån

Posted: 07 Mar 2010, 22:55
by Konny
johankihl wrote:Snyggt! Är det orginalplenumet du bygger om eller är det ett eftermarknads?





Tackar.
De är original vi bygger om. Blir mycket bättre än jag trodde till och med. Tusans fina kanaler var det iaf.! :)

Posted: 09 Mar 2010, 17:27
by Konny
Brorsan prövade att svetsa Alu med nya svetsen och han tyckte de var så kul att de blev han som svetsa :)
Inte så illa för att vara nybörjare! med alu..

Image

Har kapat till en fläns och svetsat dit den till spjället

Image

Nya, större laddluftkylarn på plats!

Image

Sen punktade vi ihop tryckröret från icn till insuget

Image

Image

Downpipe från nya turbon punktad

Image

mvh

Posted: 09 Mar 2010, 17:42
by mr.jet
ser fint ut! :D

Posted: 09 Mar 2010, 18:25
by Fredriktak
FLITIG, det är bara förnamnet! good work Konny! =)

Posted: 09 Mar 2010, 19:25
by johankihl
Brorsan var ingen amatör med tigen :) Blir riktigt snyggt Konny, riktigt fränt att se vad den kan prestera med större turbo!

Posted: 09 Mar 2010, 21:27
by Konny
Fredriktak wrote:FLITIG, det är bara förnamnet! good work Konny! =)




Tackar! :)

Johankihl: Brorsan är fan riktigt duktig på att svetsa, tog inte många minuter så var han tok bra på att svetsa alu oxå.
Rostfritt svetsar han ju nästans alla dagar på jobbet så de sitter väl i blodet :P
De ska bli skit kul att se hur mycket pulver den kan leverera nu i vår, och hur fort de ska gå på race :twisted:

Posted: 13 Mar 2010, 08:41
by Konny
Ville inte ha en rak enda på plenumet så pressade en "bula"
Blev riktigt bra tycker jag. :P

Image

Image

Image

Image

Har svetsat dit fästen för gasvajjer och gjort grövre anslutningar på fuelrailen

Image

Satte några anslutningar på baksidan oxå

Image

mvh