Page 4 of 23

Posted: 29 Aug 2006, 11:37
by Pitbull
Hur går det med bilen?

Ska du riva isär och bygga ny motor nu?

Mvh Mattias

Posted: 29 Aug 2006, 13:23
by erikkihl
Pitbull wrote:Hur går det med bilen?

Ska du riva isär och bygga ny motor nu?

Mvh Mattias


Jo den går väl.... :wink: Startar ju och går så den får väl gå säsongen ut, men det hinner väl gå sönder något nytt innan säsongen är slut.... :roll:

Men har ju varit och kollat på en kaross som det antagligen blir affär av, så får väl se vilken av motorerna som ramlar in i den.... :twisted:

Posted: 29 Aug 2006, 18:24
by Nisse Järnet
Kan man inte köra kylsyresläckare? Eller funkar inte det bra mot bensin?

Posted: 29 Aug 2006, 20:55
by Pitbull
Hoppas det löser sig för dig.

Du har inte ngn bild på ditt plenum?


Mvh Mattias

Posted: 29 Aug 2006, 21:47
by erikkihl
Nisse Järnet wrote:Kan man inte köra kylsyresläckare? Eller funkar inte det bra mot bensin?


Det ska bli kolsyra nu. Är trött att sanera pulver, blir andra gången på 2 månader...... :? Var så att jag fick inte tag på kolsyra nog snabbt sist så det fick bli pulver istället, men nu är en kolsyre flaska beställd!

Vad jag förstått så släcker inte kolsyra lika bra, men blev rekommenderad av "brand gubbarna" att köra på med kolsyra först och skulle inte det räcka så ska pulver på. Så det blir både kolsyra och pulver i bilen.... :wink:

Posted: 29 Aug 2006, 21:49
by erikkihl
Pitbull wrote:Hoppas det löser sig för dig.

Du har inte ngn bild på ditt plenum?


Mvh Mattias


Det fixar sig alltid i slutändan, men vägen dit kan bara vara lång och seg ibland..... :wink:

Jo det har jag men är borta på arbete nu, så kan inte lägga upp några nu....

Posted: 30 Aug 2006, 14:05
by camata
Nisse Järnet wrote:Kan man inte köra kylsyresläckare? Eller funkar inte det bra mot bensin?


Jag skulle vilja säga att i en sån här applikation skulle man nog ha valt en kolsyresläckare. Den är dock inte lika "långlivad", men orsakar inga kortslutningar.

Pulversläckare har man väl vanligtvis där det inte finns direkt kontakt med el. (den vanligaste typen)

Utöver det finns ju vatten- och skumsläckare, som man har för trä/tyg.

Posted: 30 Aug 2006, 16:06
by Pitbull
erikkihl wrote:
Pitbull wrote:Hoppas det löser sig för dig.

Du har inte ngn bild på ditt plenum?


Mvh Mattias


Det fixar sig alltid i slutändan, men vägen dit kan bara vara lång och seg ibland..... :wink:

Jo det har jag men är borta på arbete nu, så kan inte lägga upp några nu....



Hade varit gott med ngn bild på ditt plenum när du kommer hem. =)

Posted: 30 Aug 2006, 19:26
by erikkihl
camata wrote:
Nisse Järnet wrote:Kan man inte köra kylsyresläckare? Eller funkar inte det bra mot bensin?


Jag skulle vilja säga att i en sån här applikation skulle man nog ha valt en kolsyresläckare. Den är dock inte lika "långlivad", men orsakar inga kortslutningar.

Pulversläckare har man väl vanligtvis där det inte finns direkt kontakt med el. (den vanligaste typen)

Utöver det finns ju vatten- och skumsläckare, som man har för trä/tyg.


Det kommer att bli kolsyre släckare nu! Men ska även ha en pulver "ifall att" kolsyran inte räcker till.... :roll:

Posted: 11 Oct 2006, 19:20
by erikkihl
Är väl dags att börja uppdatera tråden lite nu.... Lusten försvann när motorn rasade för några veckor sen, men lusten har börjat att krypa tillbaka nu i alla fall :wink:

Det som hände var att det gick av en vipparm vid 8000rpm, den la sig under kammen, så det låste kammen, sen så knäckte det kammen längst fram vid kam drevet :( Alla 12 ventilerna blev även krokiga... Har inte plockat isär något mer ännu, så det kan ha slagit sönder något mer som jag inte vet ännu...

Så nu är bilen avställd för vintern, så nu ska det uppdateras en del under vintern :twisted:

Bilder kommer islutet av veckan!

Posted: 12 Oct 2006, 18:43
by Puppe
Tråkit att höra Erikkihl!! men jag hoppas du årkar börja skruva nu igen efter en liten paus! :D

ett tips om du kommer att använda orginal vipparmar en gång till är att polera vipporna presis där dom går av, och runda av kanten under vipporna, (alltså kanten vid övergången från den maskinbearbetade ytan till den gjutna ytan)

Men säkrast skulle nog vara kanske att köpa ppf`s billetfrästa vipporna! :? Använde du BMW orginal eller Febis vippor? har hört att Febis vipporna har sämre gjutning än orginal, (var faktist någon som roade sig att röntgar vipporna och jämförde)

Posted: 12 Oct 2006, 21:39
by erikkihl
Dom var redan putsade å rundade där... :wink: Har för mig att det var Febis vippor i nu, kan kolla upp d! Det kommer att bli billet vippor nu, blir för dyrt med dom vanliga som man måste byta hela tiden och att det skrotar en kam då och då :wink:

Har precis kommit från garaget nu, så nu är toppen helt isär plockad. Fick även ett ryck att börja göra i ordning bakaxeln med. Så i morgon åker den ner från bilen! :)

Posted: 13 Oct 2006, 17:11
by erikkihl
Raceaddic wrote:Varva du 8K med vilje?


Javisst! :twisted: Fungera bra, förutom vipparms helvetet som skrota som vanligt då :wink:
30% gick in vid 8000 och vid 8500 hade jag 100% varvstopp...

Posted: 16 Oct 2006, 07:49
by erikkihl
Här kommer några bilder ifrån den sista Streetrace tävlingen i Karlstad

Image
Image
Image

Här blev det ras, så man fick bogseras tillbaka..... :roll:
Image
Image

Posted: 17 Oct 2006, 23:32
by Flinty
Mums, 18" sitter som en fläskläpp. 8)

Så jäkla synd att det inte blev fler repor med slicks´en, hade nog blivit bättre tider om du fått plåga dom lite till. Jag hade ju inte kört dom på 1 år så det var nog lite hårt gummi kvar,, :?

Själv tvingade jag mig att ta ledig några dar och då kom plötsligt lusten att skruva tillbaka :D så imorrn (onsdag) ska min underdel skruvas ihop.

Hör av dig förresten när du kommer hem från jobbet,, har några tankar ang din topp,,

Ska jaga mina kompanjoner så att dom fixar fram filmerna från Karlstad så folket på PPF får höra hur ett startlaunch ska låta :D 8)

Posted: 18 Oct 2006, 06:42
by erikkihl
Se bra att den kom tillbaka då, det var ju inte en dag för sent :wink:

Tog och svetsade klart på insugs sidan igår, så det finns lite att karva i till helgen. Tar och svetsar avgas sen ikväll 8) Kanske kommer hem ikväll är ju som vanligt här på mitt jobb!

Fixa upp filmerna nu, har ju själv inte fått sett eller hört dom ännu :wink: