xelerators 325IM Turbo -90..PLENUMSDILEMMA 24/9..

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

den finns på kth (kungliga tekniska högskolan)..
utbildningen ligger på 5 år..

ska du söka eller :wink:
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

xelerator wrote:den finns på kth (kungliga tekniska högskolan)..
utbildningen ligger på 5 år..

ska du söka eller :wink:


Eller "kungliska" som jappsen sa i idol :)

Ska kolla upp den, så får man se.

Har vart inne på Jur. Kand. i Uppsala, men det var något som kändes lockande med det där också.

Något du kan rekomendera eller?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Ximon wrote:
xelerator wrote:den finns på kth (kungliga tekniska högskolan)..
utbildningen ligger på 5 år..

ska du söka eller :wink:


Eller "kungliska" som jappsen sa i idol :)

Ska kolla upp den, så får man se.

Har vart inne på Jur. Kand. i Uppsala, men det var något som kändes lockande med det där också.

Något du kan rekomendera eller?


vi kan ta allt detta över pm så ska jag försöka svara på alla dina frågor..

det här är ju en projekttråd :wink: 8)...

mvh
User avatar
maccan
Posts: 457
Joined: 24 Aug 2007, 23:00
Location: Stockholm//Segeltorp

Post by maccan »

riktigt nice bygge =)
får man fråga hur du har tonat baklamporna?

mvh M
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

mcn wrote:riktigt nice bygge =)
får man fråga hur du har tonat baklamporna?

mvh M



tack tack..

ang toningen..

körde med vanlig toningfärg till lampor..

o gjorde på följande sätt så jag kunde ha så mörkt o ändå ha fungerande belysning :wink: ..

1. grundlig rengöring..
2. lackade i OMGÅNGAR.. lackade o lät det torka o så på med ett nytt lager, samt tork osv.. tar ett tag men resultatet blir bra iaf..
3. klarlackade..

obs: dem går nog inte genom bes iaf.. har dock inte provat med mina, men dem e ju rätt mörka 8)
User avatar
maccan
Posts: 457
Joined: 24 Aug 2007, 23:00
Location: Stockholm//Segeltorp

Post by maccan »

xelerator wrote:
mcn wrote:riktigt nice bygge =)
får man fråga hur du har tonat baklamporna?

mvh M



tack tack..

ang toningen..

körde med vanlig toningfärg till lampor..

o gjorde på följande sätt så jag kunde ha så mörkt o ändå ha fungerande belysning :wink: ..

1. grundlig rengöring..
2. lackade i OMGÅNGAR.. lackade o lät det torka o så på med ett nytt lager, samt tork osv.. tar ett tag men resultatet blir bra iaf..
3. klarlackade..

obs: dem går nog inte genom bes iaf.. har dock inte provat med mina, men dem e ju rätt mörka 8)


aha okej :)
tack så mycket för tipset ;)

mvh M
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

nu har jag suttit och funderat och känner att jag behöver få lite åsikter ang plenumet..

då jag inte svetsade plenumet i en jig och svetsade den två delar så har jag självklart fått inte fått runnersen centrerade mot varann :evil:..

så när jag pressade in rör i mitten av slangarna och sedan monterade ihop de två delarna av plenumet är rören förskjutna någon millimeter.. dvs inte bra ur flödessynpunkt..

så jag har försökt klura ut någon lösning..
detta är vad jag har kommit fram till..

alt 1:
köra utan rör monterat i slangarna samt slipa kanterna på runnersen där slangen monteras vilket minimerar flödesförlusterna.. detta skulle kunna fungera bra, MEN med största sannolikhet kommer slangarna att svälla som ballonger med laddtryck..
eller känner ni till någon grym slang som tål mycket tryck utan att svälla :roll:, och som dessutom inte kostar en förmögenhet :lol:??

alt 2:
skicka ursprungskonstruktionen i soptunnan och helsvetsa runnersen vilket betyder en massa extrajobb :evil:..

i sin tur måste jag även förstärka plenumet...

....då får jag antingen svetsa in förstärkningsstag som många har gjort..
vill helst inte göra det då dem hämmar flödet..

....eller så kan jag förstärka det utifrån genom att svetsa på extramtrl i form av stag etc..

.. eller tillverka stag som bultas på plenumet..

dock det första alternativet till att förstärka plenumet klart snyggast :x..

... sen kan man montera nån stor eller flera små sk övertrycksventiler.. har bara inte kommit på vad jag ska använda för att det inte ska bli för dyrt :roll: ..
jag menar, att använda 3 st 50mm dumpar som övertrycksventiler kostar ju lite :roll:.. o att tillverka nån övertrycksventil själv har jag inte tid med :cry:..


just nu lutar det åt att helsvetsa runnersen, tillverka ett förstärkningsstag som monteras med bultar på båda sidor om plenumet samt köra med någon sorts övertrycksventil!!!
blev väl lite egna ideér ändå :), men vill gärna höra vad ni tycker..

kom gärna med egna ideér, och gärna synpunkter på övertrycksventiler!!

mvh
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Nu orkade jag inte läsa allt :oops: , men vill du ha en stadig slang så finns det ju hydraulslang som är förstärkt med typ en järntråd...en sån sväller garanterat inte =)
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

jadu min vän allt beror ju på hur lat/energisk du är :) bägge alternativen är bra men som sagt, beror nog lite på om du kommer störa dej på att ha slangarna och det där? personligen skulle jag nog valt de första alternativet om ja redan gjort klart allt annat:) ett exempel är ju mina slangar ja & många andra har använt på s50 med turbo, tunna som faan men de håller sväller säkert lite under belastning och högre ladd men slå dit flerlagers siliconslang eller hydrualslang... har en meter ny hudrualslang i garaget & den sväller ALDRIG :) vad har du för yterdiameter på runnersen?
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Fear This wrote:jadu min vän allt beror ju på hur lat/energisk du är :) bägge alternativen är bra men som sagt, beror nog lite på om du kommer störa dej på att ha slangarna och det där? personligen skulle jag nog valt de första alternativet om ja redan gjort klart allt annat:) ett exempel är ju mina slangar ja & många andra har använt på s50 med turbo, tunna som faan men de håller sväller säkert lite under belastning och högre ladd men slå dit flerlagers siliconslang eller hydrualslang... har en meter ny hudrualslang i garaget & den sväller ALDRIG :) vad har du för yterdiameter på runnersen?
mvh


hehe.. ja e både lat samt att jag inte har mycket tid över till bilen :lol: :roll: ..
men när jag ändå gör nåt så vill jag att det ska bli bra, annars kan ja lika gärna skita i o göra nåt :?..

men hydraulslang, går det o böja dem lite då??
för mina runners är ju som sagt förskjutna i förhållande till varann, så jag måste typ ha en slang som e stark men också böjlig :roll:..

ytterdiametern på runnersen är 50mm, slangarna jag använder nu är 48mm invändigt, dvs att jag måste vålda lite för att få på dem, men då blir det ju tätt i varje fall :)..

vad är det för innerdiam på din hydraulslang :wink:
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Satsa på att göra det här ordentligt nu... Du har ju redan lagt ner massa tid att bugga nytt insug, då kan du lägga några extra timmar för att det ska bli bra också.
Skippa tajkon idèn med slang på runnerser. Inte för jag tror du skulle märka någon skillnad, men det ser ju för jävla tajkon ut! :P

Det måste ju gå att rikta upp runerserna så dom centrerar, sen svetsa ihop det hela?

Idè :idea:
1, Om man kunde spänna upp plenumet så det sitter fast ordentligt (kanske svetsa fast någonting stabilt på undersidan av kammaren som du sedan kan spänna i skruvstucket?)
2, Ta ett långt rör som man svarvar till i änden så det precis går att trä över runnerserna.
3, Sedan värma på insuget så det blir mjukt o fint och rikta dom runderserna som inte sitter helt rakt med röret.

Förresten... vad är det för jävla ord egentligen? "Runnerserna" Jag slår nästan en knut på tungan när jag försöker säga det :lol:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Måste gå att värma å sedan "böjja" till rätta... Du har inge möjlighet att lägga det i en ugn å sedan montera det medans det är varmt... så bör de anpassa sig och spänningarna släpper ju när de svalnar sedan :)..

Mvh
UFfe
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

ja lite går de ju att böja slangen.. ja minns inte va de va för storlek men har för mej de va runt 50mm.. ska kolla upp det imorrn, ifall du får för dej å gå "den lata vägen" :wink:
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Behöver du verkligen ha så där långa runners med vass trimkam som du har? Du har väl iofs. säkert räknat på det men jag tycker de ser låånga ut, samt det kommer se riktigt illa ut med plenum upp genom huven (enligt mig) :)
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Bonje wrote:Satsa på att göra det här ordentligt nu... Du har ju redan lagt ner massa tid att bugga nytt insug, då kan du lägga några extra timmar för att det ska bli bra också.
Skippa tajkon idèn med slang på runnerser. Inte för jag tror du skulle märka någon skillnad, men det ser ju för jävla tajkon ut! :P

Det måste ju gå att rikta upp runerserna så dom centrerar, sen svetsa ihop det hela?

Idè :idea:
1, Om man kunde spänna upp plenumet så det sitter fast ordentligt (kanske svetsa fast någonting stabilt på undersidan av kammaren som du sedan kan spänna i skruvstucket?)
2, Ta ett långt rör som man svarvar till i änden så det precis går att trä över runnerserna.
3, Sedan värma på insuget så det blir mjukt o fint och rikta dom runderserna som inte sitter helt rakt med röret.

Förresten... vad är det för jävla ord egentligen? "Runnerserna" Jag slår nästan en knut på tungan när jag försöker säga det :lol:


haha.. du e för skön du bonje :wink: ..
de blir väl lite "svengelska" som man säger..
men du har ju tagit det till nästa nivå och kallar det för "runderserna".. så från och med nu är de det som gäller 8) :wink:..

i varje fall.. jag tror att ifall jag ska helsvetsa "runderserna" :wink: så går det att få det bra genom att hålla på o vinkelkapa dem rören som ska dit och få schysst flöde..

för att få själva plenumet och den andra delen centrerade mot varann är ett hel***es jobb...


wuffee wrote:Måste gå att värma å sedan "böjja" till rätta... Du har inge möjlighet att lägga det i en ugn å sedan montera det medans det är varmt... så bör de anpassa sig och spänningarna släpper ju när de svalnar sedan :)..

Mvh
UFfe


nä tyvärr har jag inte tillgång till nån vidare bra ugn iaf.. den värmer inte jämnt över hela "ugnsvolymen" så vissa delar av plenumet kommer bli mycket varmare än andra vilket inte blir lyckat :? :evil:..

Fear This wrote:ja lite går de ju att böja slangen.. ja minns inte va de va för storlek men har för mej de va runt 50mm.. ska kolla upp det imorrn, ifall du får för dej å gå "den lata vägen" :wink:


hehe.. ok kolla upp det så får ja se hur ja gör :wink: ..


Tysken wrote:Behöver du verkligen ha så där långa runners med vass trimkam som du har? Du har väl iofs. säkert räknat på det men jag tycker de ser låånga ut, samt det kommer se riktigt illa ut med plenum upp genom huven (enligt mig) :)


kommer ju bli asfett med utstickande plenum genom huven :twisted: hehe..

en fullständig beräkning har jag inte gjort :oops: ..
för det är så många faktorer och olika saker som man måste ta hänsyn till..

för att göra det riktigt rätt så ska man ju helst köra det tex i nåt simleringsprogram tex GT power, men det har jag inte tid med..

det jag har gjort är att jag har så när som beräknat på plenumsvolymen.. har inte gjort det enligt konstens alla regler utan mest tagit hänsyn till det jag tycker är viktigast..
dvs att ha rätt volymsenhet per cylinder med hänsyn taget till gashastigheten.. då ser man ju till att alla cylindrar får ungefär lika mycket luft vilket är viktigast..

sen har jag räknat på insugsrörsvolymen med tanke på inloppsventilsarean..
ska man sedan börja väga av det hela med tvärsnittsrean mot längden på insugsrören så kan man hålla på ett tag..

då jag som sagt inte räknat på det och erfarenheten säger att längre rör medför att momentmax hamnar länger ner i registret, så utgick jag ifrån att jag ändå inte kommer ha tillräckligt med plats för att få "optimal" längd för mina önskemål så jag gör dem helt enkelt så långa det går :) 8)..
hur bra det blir märker vi :lol:..

får jag en massa tid över nån gång så kanske jag slänger ihop en motor i GT-power så kan man labba fram och tillbaka hur man vill :wink:..

måste bara påpeka att nu finns det ju dem som säger att när man kör med överladdat ska man försöka ha små volymer för responsens skull etc...
men jag tillhör det andra lägret 8)...


nåja.. det jag har tänkt på nu är följande gällande plenumet..

1. Kommer tillverka ett stag som bultas på plenumet från båda sidor för att slippa flex och ev uppsvällning av plenumet.. särkilt med tanke på min volym :roll:

2. får bestämma mig ifall jag ska helsvetsa plenumet eller köra med slangar..

3. 3st 50 mm uttag för övertrycksventiler.. om jag inte får tag på några riktiga "övertrycksventiler" till bra pris tänke jag att man kanske kunde köra med slangar eller nåt som ett lock över uttagen..
dessa spänns fast med slangklamrar och då kan man trycksätta systemet och spänna så pass mycket att dem tex släpper vid ett absoluttryck på 3 bar..
visst det är verkligen inte nån grym lösning, men tänkte att man kunde ha det tills vidare tills man skaffat övertrycksventilerna..

vad tror ni om detta, kan det fungera??

shit nu har ja skrivit så fingrarna krampar :lol:..

mvh
Post Reply