Försäljnings fråga

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Livinloud

Post by Livinloud »

Nox wrote:
Livinloud wrote:Absolut! visst är det så!
Men vad hade du velat att säljaren hade gjort om du hade köpt en motor för 40-50k och suttigt i samma sits som jag gör nu?
Jag kan inte riktigt svara på den frågan då jag personligen aldrig skulle köpa en renoverad/iordninggjord motor då jag inte litar på andra.

Jag förstår dock problemet... båda parter vill hjälpas åt men det är ändå surt från båda sidor.

Hade jag därimot SÅLT en renoverad motor så skulle jag va riktigt intresserad av vad som är fel. Känner jag dessutom köparen så skulle jag personligen erbjudit mig att riva maskinen och kolla.

Edit: En lösning är ju om båda parter med på det är ju att riva och försöka komma fram till vad som är fel. Kostnaden för felet splittas på båda. Funkar sålänge det är "små" fel.
Ne precis! Jag kände precis som du!
MEN! Motorn var välbyggd av känd mek och pizza verkar ärlig så jag
tänkte det KAN inte bli fel.

Ack så fel jag hade!

Ja jo precis, man hoppas ju verkligen att det är ett litet fel och inte ett stort och jävligt fel.
pizza

Post by pizza »

Jag har sålt säkert 50 olika bilrelaterade "varor" här på PPF, 2ggr tidigare har dom vart defekta, 1 fälg som va skev som jag visserligen inte hade kört med själv, den betalade jag tillbaks pengarna på, 1 styrbox till en BMW M3 som va paj, samma där, han skickade tillbaks den och jag betala pengarna och frakten.

Men nu är det en annan sak.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
ButterflyRacing

Post by ButterflyRacing »

Det är vissa frågor som inte besvaras av köparen...

Hur långt har motorn körts.

Som jag försökt sagt...det är inte ovanligt att en motor som stått länge, måste gå till sig.

Jag får kännslan att man "vill" att det ska varafel på den..?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
ButterflyRacing

Jag följer en diskution på annat håll....där man är ganska överens om att syntetolja gör att en ny motor har svårare att gå till sig.

Byt till mineral....och kör ett par hundra mil.

Kvarstår problemet....riv den i vinter.

Säljaren finns ju med i bilden...så det är ju ingen anledning till paniklösningar.

Faktum kvarstår.....du har köpt en motor som stått länng.....och måste ta hänsyn till det.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
pizza

Post by pizza »

jorgen wrote:har själv gått på nitar när det gäller "ny genomgångna motorer" den sista klarade ca 5 minuter i bromsbänken hos ppf :lol:. Det är alltid en chansning med motorer. innan man börjar leta syndabockar till höger o till vänster så måste man ju veta vad man pratar om dvs veta exakt vad som är felet o inte bara att det inte är som det ska
Med reflektion till ovanstående, en fråga till Ärtan och Bäckis, och andra engen företagare innom samma genre också:

Ni har en kund som ni bygger en motor till, helsmidd för turbo eller en som i detta fall renoverad original maskin där kunden lämnar alla nya delar till er för montering. Kunden får motorn och kör en bit, sen upptäcker han att den drar olja, hur hanterar ni det?
Vi säger att Niclas (ägaren till motorn före Livinloud) skulle kört motorn och samma sak skulle hänt, va skulle ni gjort då?
Ni har väl varken skyldighet eller försäkring som täcker sådant?
Hur har du Niclas som privatperson skyldighet till att ersätta något, även om det skulle vart han som montera ihop motorn själv och sen sålde den, köparen har ju kollat upp allt innan affären gjordes, mkt kvitton, kollat med killen som monterade som sa att den va kanon schysst mm.

Så, hur skulle NI gjort i detta fall, ni har väl inget med det att göra så vida ni inte säljer typ en trasig PRODUKT som en dump, ett trasigt grenrör eller ett sprut som inte funkar, då är det ju en annan sak.

Vore kul å höra Er kommentar!

PIzza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
HD91

Post by HD91 »

Naturligtvis har alla företag en skyldighet att avhjälpa fel som har med det arbete dom gjort att göra. Spelar ingen roll var delarna kommer från.
Slänger auktoriserad BMW-verkstad ihop en motor åt mig (jag kommer med alla delar från Mekonomen säger vi) och glömmer dra åt en kolvbult så jag smäller hela skiten så är dom naturligtvis skyldiga att ersätta ALLT som gått åt pipan och även dom ev. merkostnader som drabbat mig som konsument till följd av försumligheten.

Sen är det ibland svårt att avgöra vad som var ett monteringsmisstag och vad som berodde på undermåliga delar eller handhavandefel av den som körde. Ska en montör/renoverare bli skadeståndsskyldig måste det stå utom allt tvivel att det verkligen skett ett misstag.
I det här fallet väntar vi alla på en konstaterad felorsak.
Går heller inte att friskriva sig från allt ansvar i fråga om renovering av personbilsmotorer. Det skulle bara falla under oskäliga avtalsvillkor enligt Avtalslagen. Det är inte rimligt att någon ska ta 10-20k i betalning och sedan med ett misstag förstöra både själva arbetskostnaden och delar för 30-40k. Kanske finns företag som resonerar så men det åker man alltid dit på i rätten, OM MAN GJORT NÅT UPPENBART FEL ALLTSÅ. Är ju inte så att man kan hållas ansvarig för om ägaren kallvarvat eller hällt i felaktig olja e.d.
Ska friskrivning komma på fråga skall det vara nåt oerhört avancerat och sällsynt som det knappt finns kompetens på i landet.
Infowars - because there is a war on for your mind
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Vi har försäkringar som skulle täcka en skada, men skulle knappast utnyttja den utan bara be kunde lämna motorn för kontroll.

Ta tex en 2,5 liters motor som ger 750hk. Den fungerar först och kunden kör 100 mil och den rasar, tror du vi skulle ersätta det?

På alla år har EN motor gått sönder pga en släppt oljepumpsmutter på M50, det var innan vi kände till att det vare ett problem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Livinloud

Post by Livinloud »

ButterflyRacing wrote:Det är vissa frågor som inte besvaras av köparen...

Hur långt har motorn körts.

Som jag försökt sagt...det är inte ovanligt att en motor som stått länge, måste gå till sig.

Jag får kännslan att man "vill" att det ska varafel på den..?
Jag VILL absolut inte att det ska vara fel på den.
Exakt vad tjänar jag på det?
Jag har fått den motor jag vill ha i denna bil och jag vill ha den fungerande såklart?

Motorn är körd ca 40mil. och den gått på mineral ca 20mil give or take.
Den har inte gått några hundra mil!
Det är besvarat tidigare!

Jag har testat allt ärtan har sagt förutom att köra 50mil på mineralolja, det vore ju INTE kul om motorn rasar bara för att jag ska köra så den går till sig.
Det lär ju knappast bli ett billigare fel, om det nu är ett fel så att säga.
Felet är att motorn drar olja och det känns inte bra. Det förstår väl alla?
En nyrenoverad motor som drar olja, när jag vet folk som har renoverat dessa motorer tidigare och dom har inte dragit en droppe olja.
Min lokala motorfirma hade varit med om en jänke V8 som hade stått länge renoverad bredvid karossen, sen när han satt i den drog den olja som attan, bytte ringar och sen gick den som den skall!

Jag litar på Ärtan och jag litar på Pizza. Men om ni sätter er i min sits vad hade ni själv gjort? Garanterat samma sak som jag gör nu.
Felsöker ögonen av mig.

Leakdown testade den idag. Endast cyl 4 som slutade på -4%, Den låg på -22% sen hoppade den till -4% helt plötsligt. Men alla andra på 0% läkage konstigt nog. Så det känns ju bra eller är det FÖR bra?
Jag är dock väldigt osäker på den här mätaren och det finns ingen bättre att få tag på, såvitt jag inte vill köpa en själv.

MVH Fredrik Mehlin
ButterflyRacing

Missförstå mej inte.
Jag kritiserar ingen. Försöker bara skapa mej en bild av det hela.

Den ska inte dra olja, så klart.
Men något ras tror jag inte på.

En motor kan inte dra olja på så många ställen.
Otäta ventilstyrningar brukar inte dra något specielt....men ryker när man startar.
Kolvringarna kan, som du säger, ha sagt upp sig.

Jag skulle köra den längre....men det är svårt att råda någon.

Så ringbyte kanske är den bästa lösningen. Det kan ju vara en som är av....och det kan ställa till stora skador.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Livinloud

Post by Livinloud »

ButterflyRacing wrote:Missförstå mej inte.
Jag kritiserar ingen. Försöker bara skapa mej en bild av det hela.

Den ska inte dra olja, så klart.
Men något ras tror jag inte på.

En motor kan inte dra olja på så många ställen.
Otäta ventilstyrningar brukar inte dra något specielt....men ryker när man startar.
Kolvringarna kan, som du säger, ha sagt upp sig.

Jag skulle köra den längre....men det är svårt att råda någon.

Så ringbyte kanske är den bästa lösningen. Det kan ju vara en som är av....och det kan ställa till stora skador.
Det känns som att riva motorn är bästa lösningen!
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Upp till 20% är helt OK, alltså har du inget fel där.

22% är långt ifrån någon katastrof så även om det hade varit 22% så skulle det inte orsaka någon större förbrukning.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Livinloud

Post by Livinloud »

Bäckis wrote:Upp till 20% är helt OK, alltså har du inget fel där.

22% är långt ifrån någon katastrof så även om det hade varit 22% så skulle det inte orsaka någon större förbrukning.

Kan den läcka i ventiltätningarna ändå?
ButterflyRacing

Livinloud wrote:
Bäckis wrote:Upp till 20% är helt OK, alltså har du inget fel där.

Kan den läcka i ventiltätningarna ändå?
Ventiltätningarna har inget med Leakdown att göra.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
pizza

Post by pizza »

De vet han nog att det inte har, men tätningar och allt är bytt på firma, men som sagt, kan va fel ändå, men att EN tätning skulle orsaka detta känns konstigt, då lär den inte finnas alls......

Som Bäckis sa, 4% leakdown är INGEN leakdown, men vart kommer skiten ifrån då, jag skulle nog ställt den på pallbockar å låta den gå, då kan du ha 1-2 polare som stpr å kikar hur allt ser ut å du får en säkerhets marginal du inte har på gatan.

PIzza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Blown M5

Post by Blown M5 »

Jag skulle helt klart låta den gå på mineralolja ännu längre, kan ta tid innan ringarna gått in sig ordentligt i cylindrarna.
ButterflyRacing

Jag kunnde ju läsa tråden igen.....men jag frågar istället... :roll:

Var inte problemet grå rök....och klägg i vevhusventilationen ?

Då går ju ventilstyrningarna/tätningarna bort. Olja därifrån kan inte nå ventilationen.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Livinloud

Post by Livinloud »

ButterflyRacing wrote:Jag kunnde ju läsa tråden igen.....men jag frågar istället... :roll:

Var inte problemet grå rök....och klägg i vevhusventilationen ?

Då går ju ventilstyrningarna/tätningarna bort. Olja därifrån kan inte nå ventilationen.
När jag hade slangen där på vevhusventen ifrån toppen till insuget "plenumet" så var det jätte jätte lite gul färgat klet där. Olja + kondens.
Det var dock mest olja för jag provade att fjutta eld på det och det fräste inget

Nu när jag har den öppen så kommer det ingen olja ur den, inte ens en droppe. Sticker man in fingret däremot så får man lite olja på fingret. Men det droppar inget ut venten.

En eller flera oljeringar kan ju vara skadade utan att leakdown testet visar något.
Post Reply