Page 4 of 5

Posted: 26 Feb 2010, 15:49
by erikkihl
Ritade upp en enkel krängare bak förut idag, så kom gärna med synpunkter och förbättringar. Det är 3 olika mått för att få 150mm, 200mm och 250mm lång hävarm.
Image

Har tiggat ihop motorfästen så motorn sitter i bilen, skall börja med växellådsbalken ikvälll. Framvagnen är även den med klar. Ska försöka få lite kort på allt under helgen.

Posted: 26 Feb 2010, 19:00
by johankihl
erikkihl wrote:Ritade upp en enkel krängare bak förut idag, så kom gärna med synpunkter och förbättringar. Det är 3 olika mått för att få 150mm, 200mm och 250mm lång hävarm.
Image

Har tiggat ihop motorfästen så motorn sitter i bilen, skall börja med växellådsbalken ikvälll. Framvagnen är även den med klar. Ska försöka få lite kort på allt under helgen.


Den där krängaren såg ju as seriös ut. Vad blev det för dimension på röret? Grymt att forumets nya cad/cam maestro gör underverk igen ;)

Posted: 26 Feb 2010, 22:59
by erikkihl
[quote="johankihl
Den där krängaren såg ju as seriös ut. Vad blev det för dimension på röret? Grymt att forumets nya cad/cam maestro gör underverk igen ;)[/quote]

Just nu är det vanligt 42mm rör, som sitter i bågen, pga att det ligger i garaget. Men skall kolla upp lite noggranare innan jag spikar det slutgiltiga måttet.

Posted: 26 Feb 2010, 23:05
by erikkihl
Några kort hur det motorpaketet blir i karossen
Image
Här inifrån skall det spakas :twisted: Måste bygga växelspaken då den är alldeles konstig nu :?
Image
Fattas rör ifrån fjäderbens tornen ner till rören som kommer ifrån rambalkarna. Men dom skall dit så fort som möjligt.
Image
Motorfästen färdigbyggda. Blir smidigt med 4st M12 som bultas i framifrån.
Image

Posted: 27 Feb 2010, 09:30
by Ximon
42 mm är nog ganska vettigt. Jag hade 1" CrMo med riktigt tjockt gods.
Pro Mod i USA kör med 3" nu har jag för mig :)

Kul att du utvecklar bilen! Snart är sommaren här :wink:

Posted: 27 Feb 2010, 23:04
by erikkihl
Ximon wrote:42 mm är nog ganska vettigt. Jag hade 1" CrMo med riktigt tjockt gods.
Pro Mod i USA kör med 3" nu har jag för mig :)

Kul att du utvecklar bilen! Snart är sommaren här :wink:


Ok vad bra då, då kör jag med dom rören. Ja sommaren kommer för fort, men skulle tippa på att den inte blir klar i tid, så kanske får bli premiär tur i slutet på sommaren. :roll:

Posted: 04 Mar 2010, 22:33
by erikkihl
Skulle bygga rör ifrån fjäderbenstornen fram emot rambenen, men bockmaskinen jävlades så rören blev alldeles platta.... :shock: Blev 2h åt helvete och 2 st stora cykelstyren... :lol: Sket i allt och börja med att skrapa underredsmassa och helsvetsade växellådsbalken.

Posted: 04 Mar 2010, 22:47
by r.ivars
erikkihl wrote:Skulle bygga rör ifrån fjäderbenstornen fram emot rambenen, men bockmaskinen jävlades så rören blev alldeles platta.... :shock: Blev 2h åt helvete och 2 st stora cykelstyren... :lol: Sket i allt och börja med att skrapa underredsmassa och helsvetsade växellådsbalken.


haha, GILLART =)

Posted: 05 Mar 2010, 00:48
by johankihl
Livet är inte bara en lek, det är även en dans på rosor. (Citat en knarkargubbe från bygden)

Posted: 07 Mar 2010, 19:47
by erikkihl
Det som hänt under helgen är att hela framvagnen och lite diverse småpill är skickat på lackering. Har även fortsatt det värdelösa jobbet med att skrapa underredsmassa... :x Värmeluftpistolen gav upp efter några minuters hårt använding, enda som var kvar i garaget som kan ge lite värma var gassvetsen.... :roll: Fy fan vad det ryker och brinner i allt helvete då, är ganska rosslig i både hals och huvud nu... :roll: Men halva bilen är klar i alla fall. Har även pillat lite i CAD'en så blir lite mer delar som skall följa med i laserskärningen, får se om jag får ut bilder inom dom närmsta dagarna.

Så, Johan det är vad jag har gjort med bilen, vet att det blev lite men har varit kanon väder för båder skoter och cross åkning... :wink:

Posted: 21 Mar 2010, 21:37
by erikkihl
Under helgen har det byggts ett avgassystem och även påbörjat att lappa ihop hjulhuset på högersida. Skar bort allt när jag byggde avgasrör, så skall ta och och svetsa ihop det tillbaka nu under veckan. all äcklig underredsmassa är också bortskrapad.
Image
Image
Så här blev avgasröret, skall kortas lite sen när allt är monterat.
Image
Fick även hem lite delar ifrån lackering, blev riktigt snyggt!
Image
Image
Image
Image
Image

Tog även och skar loss gamla CV knuten ifrån kardanstången, så nu blir johankihl glad :lol:
Image

Posted: 07 Apr 2010, 19:50
by erikkihl
HAr gått trögt under påsk men lite har det hänt i alla fall :roll:
Ny kardan tunnel helsvetsad och klar.
Image
Image
Image

Fjäderben ihopsatta med nyrenoverade bromsok och nysvarvade skivor, bara att bulta fast!
Image
Färdig framvagn med styrväxel och a-armar.
Image

Posted: 07 Apr 2010, 20:23
by JMK Racing
Härligt att det händer saker i Torsby också, ser att du svetsat nya fästen för en passagerar stol :) kan man boka en åktur el är den bara för sponsorer ;)
Snyggt jobbat med bilen än så länge!

Posted: 08 Apr 2010, 05:28
by bmw_fredde
Ser skitbra ut!
Sälja cv knuten? :D

Posted: 08 Apr 2010, 11:31
by johankihl
bmw_fredde wrote:Ser skitbra ut!
Sälja cv knuten? :D


Den är redan min :)

Posted: 08 Apr 2010, 11:32
by bmw_fredde
johankihl wrote:
bmw_fredde wrote:Ser skitbra ut!
Sälja cv knuten? :D


Den är redan min :)


:cry:

Posted: 08 Apr 2010, 22:00
by erikkihl
JMK Racing wrote:Härligt att det händer saker i Torsby också, ser att du svetsat nya fästen för en passagerar stol :) kan man boka en åktur el är den bara för sponsorer ;)
Snyggt jobbat med bilen än så länge!

Ja det skall väl gå bra att åka lite :wink: Men då kan du ju räkna med att låna ut din passagerar stol med :lol: