Page 4 of 9

Posted: 10 Dec 2009, 01:53
by Franzén
Hehe!

Exakt sådär gör vi med min polares E30 nu.
Bort med den där förhatliga skärmkanten på insidan och så syr vi ihop plåtarna med fina svetspunkter istället.

Ser att du förstärkningsvetsat många plåtskarvar också.
Precis så gjorde jag med den karossen som Pelko har idag.
Ja, ni var ju nere och handlade motorhuven av mig i Göteborg, den huven skulle ju suttit på karossen.

Svetsningarna gör mycket för styvhet och stabilitet.

:wink:

Posted: 10 Dec 2009, 10:11
by ButterflyRacing
Franzén wrote:Hehe!

Exakt sådär gör vi med min polares E30 nu.
Bort med den där förhatliga skärmkanten på insidan och så syr vi ihop plåtarna med fina svetspunkter istället.

Ser att du förstärkningsvetsat många plåtskarvar också.
Precis så gjorde jag med den karossen som Pelko har idag.
Ja, ni var ju nere och handlade motorhuven av mig i Göteborg, den huven skulle ju suttit på karossen.

Svetsningarna gör mycket för styvhet och stabilitet.

:wink:


Vi har inte helsvetsat karossen på så många ställen.
Runt stötdämparfästena bak var vi tvungna att göra något....då nästan hela fästena gick åt när vi kapade ur buren.
Sedan har vi förstärkt vid infästningarna för förarstolen.

Vi kommer ju att åka på gatdäck i långloppen, så jag tror det blir styft nog.
Men, nu när massan är borta.....kan man blästra av skarvarna i karossen någon vinter......och helsvetsa.

Posted: 15 Dec 2009, 01:13
by ButterflyRacing
Idag har jag gjort en riktig kraftansträngning....och löst en massa problem med grejor som inte passar...och koliderar med annat.
För att vara säker på att allt var fixat, så satte jag ihop hela bilen...och ställde ner den på golvet.

Problemet med att hjulen inte fick plats, löster med gammal hedlig hantverkar metoder....(när jag gick bet på att hitta en skärmvals).
Skärmkanten formades, lungt och metodiskt, med hammare och mothåll. Och det blev mycket bättre än vad en skärmvals hade klarat.

Nu får bilen nog stå, som den står ett tag. Så glädjen kommer tillbaka.
Det kommer att ta ett par dagar att städa verkstan.....efter det jag ställt till med de senaste dagarna. :rolleyes:

Image

Image

Full frigång under hela fjädringsrörelsen, med 8x16 fälgar... :racesmile
Image


Förstärkt golv för förarstolen
Image
Tanken hamnade i baksätet.....efter mycket vånda.
Tyvärr står det i nya utkastet för BMW-Cup...att kränghämaren ska monteras i orginalfästena.
Det kan vi glömma nu... :rolleyes:

Bakre delen av buren färdigsvetsad.

Motor, låda och riktigt grenrör på plats.
Image

Posted: 03 Jan 2010, 23:01
by ButterflyRacing
Det händer inte så mycket....men en del anpassningar har det blivit.
Vi köpte en annan större stol för ett tag sedan. Och det visade sig att den tog plats på ett helt annat sätt än den gamla stolen.
Ett tag passade ingenting....och stöttorna bakåt i buten satt fel, för att möta dörrkrysset på ett vättigt sätt...

Men....det löser sig nog. Jag har byggt helt nya stolsfästen..och flyttat allt av infästningar som finns.
Växelreglaget är klart. Eftersom ratten är flyttad 300mm bakåt.....och 100mm nedåt....fick jag bygga på kardantunneln, för at få plats med allt.
Regelmässigt kan det vara anledning till diskutioner....men säkerhets/brandmässigt blir det bättre så här.
Så jag får väl åka nåon annanstanns om det kommer att uppröra.

Handbromsspaken fick också masseras lite..

Just nu håller jag på att försöka bestämma om vi ska ha värmepaketet kvar på orginalplats.....eller om vi ska ha ett litet paket vid pssagerarens fötter.
Det blit lite lättare att göra en vettig bur-dragning, under instrumentbrädan....om vi flyttar det.
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: 04 Jan 2010, 07:00
by mbma
vad är det för stol vet du det?:) såg ut att vara lagom stor för en annan då man behöver lite större stol=)

Posted: 04 Jan 2010, 11:40
by markus
Den ser lite så där skönt brutal ut :)

Posted: 04 Jan 2010, 11:53
by ButterflyRacing
mbma wrote:vad är det för stol vet du det?:) såg ut att vara lagom stor för en annan då man behöver lite större stol=)


Stolen är en Sabelt Challenger.
Men stora stolar finns hos de flesta tillverkare. Dom är bara svåra att hitta begagnade.

Posted: 10 Jan 2010, 16:46
by ButterflyRacing
Ett litet äventyr i Värlandsskogen..

Då Junioren, slutgiltigt tagit livet av sin m20b20 motor....fick vi kasta oss över ett motorbyte.

Vi har lovat oss själva....att aldrig mer åka m20. Så det var lika bra att ta motor och låda, från en e36 320.
Det som gör det hela lite mer intresant....är att det är ....-18 grader.....
Kylan gör att traktorn inte startar....så vi fick vara lite uppfinningsrika.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
När vi var färdiga på utsidan...var det skönt att komma i i värmen i verkstan..
Image

Posted: 10 Jan 2010, 17:16
by johankihl
Usch och fy, hoppas den tempen inte varar hela motorbytet :)

Posted: 10 Jan 2010, 22:06
by ButterflyRacing
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: 11 Jan 2010, 18:10
by Rikard B
härlig motorlyft man tager vad man haver ju :D ,inte kul å mecka i denna kylan tar ju en dag nästan å värma upp garaget å då hinner nästan meklusten gå över :lol:

Posted: 11 Jan 2010, 22:03
by ButterflyRacing
Rikard B wrote:...............tar ju en dag nästan å värma upp garaget å då hinner nästan meklusten gå över :lol:



Nää.....det är nästan drift-temp i verkstan.
Vi har mellan 2 och 4 grader.

När det var som kallst...hade jag -4.
Jag är för snål att ha varmare.

Posted: 11 Jan 2010, 23:15
by ButterflyRacing
Nu är jag konfunderad....

I många trådar har man läst om m50 monteringar i e30.

Nu har vi stött på helt andra problem en vad man normalt läser om.

För det först, har jag för mej att man brukar läsa att motorkontakten på m20 och m50 är lika. Bara att plugga in.
Men våran passar inte.

Sedan har vi läst att bromservot sitter ivägen.
Vi hade betydligt stötte problem med rören till värme-elementet.
När vi väl fått rören att gå fritt....var det gott om plats för servot.

Sedan undrar vi vilka grenrör som brukar användas. (sugmotor)
Det främmre e36 grenröret går nästan ner till framvagnsbalken....och det ser fruktansvärt trångt ut att få dit något avgasrör..???

Posted: 11 Jan 2010, 23:43
by JohanE
ButterflyRacing wrote:...motorkontakten på m20 och m50 är lika. Bara att plugga in.

Nej de passar inte, M30 däremot brukar passa. Jag gjorde en adapter mellan M20 och M50. Enklare att kunna bära in kabelhärvan om man gjort nåt fel i den än att hänga över motorn och klippa och klistra.
Image

Sedan undrar vi vilka grenrör som brukar användas. (sugmotor)
Det främmre e36 grenröret går nästan ner till framvagnsbalken....och det ser fruktansvärt trångt ut att få dit något avgasrör..???

Jag har grenrör från 528 E39 på min. Dessa var inte gjutna så det gick lätt att ändra om främre röret för bättre rördragning.

Edit: Det ska vara samma grenrör på alla M52.

Posted: 17 Jan 2010, 16:54
by ButterflyRacing
Nu funkar Gabriels bil....med m50b20. Med hjälp av detta schema.....

E30 till M50 motorkontakt

Att vi hade problem ett tag, beror på att m50 dotorboxen måste vara jordad.....och det behöver inte m20 boxen.

Bilen ska provköras om någon timme....bara Gabriel har kollat över alla bultar och sånt.
Ska bli jävligt intresant att se skilnaden på m20b20 och m50b20.

Posted: 17 Jan 2010, 19:43
by ToTTeN
väntar med spänning

Posted: 17 Jan 2010, 19:49
by ButterflyRacing
Nja....än så länge ser det inte så bra ut.

Den gick bra från början.
Sedan började avgassystemet läcka, den började gå på fem cylindrar.....och nu är det bara värme på tomgång..

Ni som satt i m50. Brukar man använda extrapumpen till värmen ??