BMW e30 by ButterflyRacing mm.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Hehe!

Exakt sådär gör vi med min polares E30 nu.
Bort med den där förhatliga skärmkanten på insidan och så syr vi ihop plåtarna med fina svetspunkter istället.

Ser att du förstärkningsvetsat många plåtskarvar också.
Precis så gjorde jag med den karossen som Pelko har idag.
Ja, ni var ju nere och handlade motorhuven av mig i Göteborg, den huven skulle ju suttit på karossen.

Svetsningarna gör mycket för styvhet och stabilitet.

:wink:
Grr!
0706-419608
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Franzén wrote:Hehe!

Exakt sådär gör vi med min polares E30 nu.
Bort med den där förhatliga skärmkanten på insidan och så syr vi ihop plåtarna med fina svetspunkter istället.

Ser att du förstärkningsvetsat många plåtskarvar också.
Precis så gjorde jag med den karossen som Pelko har idag.
Ja, ni var ju nere och handlade motorhuven av mig i Göteborg, den huven skulle ju suttit på karossen.

Svetsningarna gör mycket för styvhet och stabilitet.

:wink:


Vi har inte helsvetsat karossen på så många ställen.
Runt stötdämparfästena bak var vi tvungna att göra något....då nästan hela fästena gick åt när vi kapade ur buren.
Sedan har vi förstärkt vid infästningarna för förarstolen.

Vi kommer ju att åka på gatdäck i långloppen, så jag tror det blir styft nog.
Men, nu när massan är borta.....kan man blästra av skarvarna i karossen någon vinter......och helsvetsa.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Idag har jag gjort en riktig kraftansträngning....och löst en massa problem med grejor som inte passar...och koliderar med annat.
För att vara säker på att allt var fixat, så satte jag ihop hela bilen...och ställde ner den på golvet.

Problemet med att hjulen inte fick plats, löster med gammal hedlig hantverkar metoder....(när jag gick bet på att hitta en skärmvals).
Skärmkanten formades, lungt och metodiskt, med hammare och mothåll. Och det blev mycket bättre än vad en skärmvals hade klarat.

Nu får bilen nog stå, som den står ett tag. Så glädjen kommer tillbaka.
Det kommer att ta ett par dagar att städa verkstan.....efter det jag ställt till med de senaste dagarna. :rolleyes:

Image

Image

Full frigång under hela fjädringsrörelsen, med 8x16 fälgar... :racesmile
Image


Förstärkt golv för förarstolen
Image
Tanken hamnade i baksätet.....efter mycket vånda.
Tyvärr står det i nya utkastet för BMW-Cup...att kränghämaren ska monteras i orginalfästena.
Det kan vi glömma nu... :rolleyes:

Bakre delen av buren färdigsvetsad.

Motor, låda och riktigt grenrör på plats.
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Det händer inte så mycket....men en del anpassningar har det blivit.
Vi köpte en annan större stol för ett tag sedan. Och det visade sig att den tog plats på ett helt annat sätt än den gamla stolen.
Ett tag passade ingenting....och stöttorna bakåt i buten satt fel, för att möta dörrkrysset på ett vättigt sätt...

Men....det löser sig nog. Jag har byggt helt nya stolsfästen..och flyttat allt av infästningar som finns.
Växelreglaget är klart. Eftersom ratten är flyttad 300mm bakåt.....och 100mm nedåt....fick jag bygga på kardantunneln, för at få plats med allt.
Regelmässigt kan det vara anledning till diskutioner....men säkerhets/brandmässigt blir det bättre så här.
Så jag får väl åka nåon annanstanns om det kommer att uppröra.

Handbromsspaken fick också masseras lite..

Just nu håller jag på att försöka bestämma om vi ska ha värmepaketet kvar på orginalplats.....eller om vi ska ha ett litet paket vid pssagerarens fötter.
Det blit lite lättare att göra en vettig bur-dragning, under instrumentbrädan....om vi flyttar det.
Image
Image
Image
Image
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

vad är det för stol vet du det?:) såg ut att vara lagom stor för en annan då man behöver lite större stol=)
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Den ser lite så där skönt brutal ut :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

mbma wrote:vad är det för stol vet du det?:) såg ut att vara lagom stor för en annan då man behöver lite större stol=)


Stolen är en Sabelt Challenger.
Men stora stolar finns hos de flesta tillverkare. Dom är bara svåra att hitta begagnade.
Last edited by ButterflyRacing on 10 Jan 2010, 16:47, edited 1 time in total.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Ett litet äventyr i Värlandsskogen..

Då Junioren, slutgiltigt tagit livet av sin m20b20 motor....fick vi kasta oss över ett motorbyte.

Vi har lovat oss själva....att aldrig mer åka m20. Så det var lika bra att ta motor och låda, från en e36 320.
Det som gör det hela lite mer intresant....är att det är ....-18 grader.....
Kylan gör att traktorn inte startar....så vi fick vara lite uppfinningsrika.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
När vi var färdiga på utsidan...var det skönt att komma i i värmen i verkstan..
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Usch och fy, hoppas den tempen inte varar hela motorbytet :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

härlig motorlyft man tager vad man haver ju :D ,inte kul å mecka i denna kylan tar ju en dag nästan å värma upp garaget å då hinner nästan meklusten gå över :lol:
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Rikard B wrote:...............tar ju en dag nästan å värma upp garaget å då hinner nästan meklusten gå över :lol:



Nää.....det är nästan drift-temp i verkstan.
Vi har mellan 2 och 4 grader.

När det var som kallst...hade jag -4.
Jag är för snål att ha varmare.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Nu är jag konfunderad....

I många trådar har man läst om m50 monteringar i e30.

Nu har vi stött på helt andra problem en vad man normalt läser om.

För det först, har jag för mej att man brukar läsa att motorkontakten på m20 och m50 är lika. Bara att plugga in.
Men våran passar inte.

Sedan har vi läst att bromservot sitter ivägen.
Vi hade betydligt stötte problem med rören till värme-elementet.
När vi väl fått rören att gå fritt....var det gott om plats för servot.

Sedan undrar vi vilka grenrör som brukar användas. (sugmotor)
Det främmre e36 grenröret går nästan ner till framvagnsbalken....och det ser fruktansvärt trångt ut att få dit något avgasrör..???
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

ButterflyRacing wrote:...motorkontakten på m20 och m50 är lika. Bara att plugga in.

Nej de passar inte, M30 däremot brukar passa. Jag gjorde en adapter mellan M20 och M50. Enklare att kunna bära in kabelhärvan om man gjort nåt fel i den än att hänga över motorn och klippa och klistra.
Image

Sedan undrar vi vilka grenrör som brukar användas. (sugmotor)
Det främmre e36 grenröret går nästan ner till framvagnsbalken....och det ser fruktansvärt trångt ut att få dit något avgasrör..???

Jag har grenrör från 528 E39 på min. Dessa var inte gjutna så det gick lätt att ändra om främre röret för bättre rördragning.

Edit: Det ska vara samma grenrör på alla M52.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Nu funkar Gabriels bil....med m50b20. Med hjälp av detta schema.....

E30 till M50 motorkontakt

Att vi hade problem ett tag, beror på att m50 dotorboxen måste vara jordad.....och det behöver inte m20 boxen.

Bilen ska provköras om någon timme....bara Gabriel har kollat över alla bultar och sånt.
Ska bli jävligt intresant att se skilnaden på m20b20 och m50b20.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

väntar med spänning
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Nja....än så länge ser det inte så bra ut.

Den gick bra från början.
Sedan började avgassystemet läcka, den började gå på fem cylindrar.....och nu är det bara värme på tomgång..

Ni som satt i m50. Brukar man använda extrapumpen till värmen ??
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Post Reply