BMW e30 by ButterflyRacing mm.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hehe!
Exakt sådär gör vi med min polares E30 nu.
Bort med den där förhatliga skärmkanten på insidan och så syr vi ihop plåtarna med fina svetspunkter istället.
Ser att du förstärkningsvetsat många plåtskarvar också.
Precis så gjorde jag med den karossen som Pelko har idag.
Ja, ni var ju nere och handlade motorhuven av mig i Göteborg, den huven skulle ju suttit på karossen.
Svetsningarna gör mycket för styvhet och stabilitet.
Exakt sådär gör vi med min polares E30 nu.
Bort med den där förhatliga skärmkanten på insidan och så syr vi ihop plåtarna med fina svetspunkter istället.
Ser att du förstärkningsvetsat många plåtskarvar också.
Precis så gjorde jag med den karossen som Pelko har idag.
Ja, ni var ju nere och handlade motorhuven av mig i Göteborg, den huven skulle ju suttit på karossen.
Svetsningarna gör mycket för styvhet och stabilitet.
Grr!
0706-419608
0706-419608
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Franzén wrote:Hehe!
Exakt sådär gör vi med min polares E30 nu.
Bort med den där förhatliga skärmkanten på insidan och så syr vi ihop plåtarna med fina svetspunkter istället.
Ser att du förstärkningsvetsat många plåtskarvar också.
Precis så gjorde jag med den karossen som Pelko har idag.
Ja, ni var ju nere och handlade motorhuven av mig i Göteborg, den huven skulle ju suttit på karossen.
Svetsningarna gör mycket för styvhet och stabilitet.
Vi har inte helsvetsat karossen på så många ställen.
Runt stötdämparfästena bak var vi tvungna att göra något....då nästan hela fästena gick åt när vi kapade ur buren.
Sedan har vi förstärkt vid infästningarna för förarstolen.
Vi kommer ju att åka på gatdäck i långloppen, så jag tror det blir styft nog.
Men, nu när massan är borta.....kan man blästra av skarvarna i karossen någon vinter......och helsvetsa.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Idag har jag gjort en riktig kraftansträngning....och löst en massa problem med grejor som inte passar...och koliderar med annat.
För att vara säker på att allt var fixat, så satte jag ihop hela bilen...och ställde ner den på golvet.
Problemet med att hjulen inte fick plats, löster med gammal hedlig hantverkar metoder....(när jag gick bet på att hitta en skärmvals).
Skärmkanten formades, lungt och metodiskt, med hammare och mothåll. Och det blev mycket bättre än vad en skärmvals hade klarat.
Nu får bilen nog stå, som den står ett tag. Så glädjen kommer tillbaka.
Det kommer att ta ett par dagar att städa verkstan.....efter det jag ställt till med de senaste dagarna. :rolleyes:
Full frigång under hela fjädringsrörelsen, med 8x16 fälgar... :racesmile
Förstärkt golv för förarstolen
Tanken hamnade i baksätet.....efter mycket vånda.
Tyvärr står det i nya utkastet för BMW-Cup...att kränghämaren ska monteras i orginalfästena.
Det kan vi glömma nu... :rolleyes:
Bakre delen av buren färdigsvetsad.
Motor, låda och riktigt grenrör på plats.
För att vara säker på att allt var fixat, så satte jag ihop hela bilen...och ställde ner den på golvet.
Problemet med att hjulen inte fick plats, löster med gammal hedlig hantverkar metoder....(när jag gick bet på att hitta en skärmvals).
Skärmkanten formades, lungt och metodiskt, med hammare och mothåll. Och det blev mycket bättre än vad en skärmvals hade klarat.
Nu får bilen nog stå, som den står ett tag. Så glädjen kommer tillbaka.
Det kommer att ta ett par dagar att städa verkstan.....efter det jag ställt till med de senaste dagarna. :rolleyes:
Full frigång under hela fjädringsrörelsen, med 8x16 fälgar... :racesmile
Förstärkt golv för förarstolen
Tanken hamnade i baksätet.....efter mycket vånda.
Tyvärr står det i nya utkastet för BMW-Cup...att kränghämaren ska monteras i orginalfästena.
Det kan vi glömma nu... :rolleyes:
Bakre delen av buren färdigsvetsad.
Motor, låda och riktigt grenrör på plats.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Det händer inte så mycket....men en del anpassningar har det blivit.
Vi köpte en annan större stol för ett tag sedan. Och det visade sig att den tog plats på ett helt annat sätt än den gamla stolen.
Ett tag passade ingenting....och stöttorna bakåt i buten satt fel, för att möta dörrkrysset på ett vättigt sätt...
Men....det löser sig nog. Jag har byggt helt nya stolsfästen..och flyttat allt av infästningar som finns.
Växelreglaget är klart. Eftersom ratten är flyttad 300mm bakåt.....och 100mm nedåt....fick jag bygga på kardantunneln, för at få plats med allt.
Regelmässigt kan det vara anledning till diskutioner....men säkerhets/brandmässigt blir det bättre så här.
Så jag får väl åka nåon annanstanns om det kommer att uppröra.
Handbromsspaken fick också masseras lite..
Just nu håller jag på att försöka bestämma om vi ska ha värmepaketet kvar på orginalplats.....eller om vi ska ha ett litet paket vid pssagerarens fötter.
Det blit lite lättare att göra en vettig bur-dragning, under instrumentbrädan....om vi flyttar det.
Vi köpte en annan större stol för ett tag sedan. Och det visade sig att den tog plats på ett helt annat sätt än den gamla stolen.
Ett tag passade ingenting....och stöttorna bakåt i buten satt fel, för att möta dörrkrysset på ett vättigt sätt...
Men....det löser sig nog. Jag har byggt helt nya stolsfästen..och flyttat allt av infästningar som finns.
Växelreglaget är klart. Eftersom ratten är flyttad 300mm bakåt.....och 100mm nedåt....fick jag bygga på kardantunneln, för at få plats med allt.
Regelmässigt kan det vara anledning till diskutioner....men säkerhets/brandmässigt blir det bättre så här.
Så jag får väl åka nåon annanstanns om det kommer att uppröra.
Handbromsspaken fick också masseras lite..
Just nu håller jag på att försöka bestämma om vi ska ha värmepaketet kvar på orginalplats.....eller om vi ska ha ett litet paket vid pssagerarens fötter.
Det blit lite lättare att göra en vettig bur-dragning, under instrumentbrädan....om vi flyttar det.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Den ser lite så där skönt brutal ut
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
mbma wrote:vad är det för stol vet du det?:) såg ut att vara lagom stor för en annan då man behöver lite större stol=)
Stolen är en Sabelt Challenger.
Men stora stolar finns hos de flesta tillverkare. Dom är bara svåra att hitta begagnade.
Last edited by ButterflyRacing on 10 Jan 2010, 16:47, edited 1 time in total.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Ett litet äventyr i Värlandsskogen..
Då Junioren, slutgiltigt tagit livet av sin m20b20 motor....fick vi kasta oss över ett motorbyte.
Vi har lovat oss själva....att aldrig mer åka m20. Så det var lika bra att ta motor och låda, från en e36 320.
Det som gör det hela lite mer intresant....är att det är ....-18 grader.....
Kylan gör att traktorn inte startar....så vi fick vara lite uppfinningsrika.
När vi var färdiga på utsidan...var det skönt att komma i i värmen i verkstan..
Då Junioren, slutgiltigt tagit livet av sin m20b20 motor....fick vi kasta oss över ett motorbyte.
Vi har lovat oss själva....att aldrig mer åka m20. Så det var lika bra att ta motor och låda, från en e36 320.
Det som gör det hela lite mer intresant....är att det är ....-18 grader.....
Kylan gör att traktorn inte startar....så vi fick vara lite uppfinningsrika.
När vi var färdiga på utsidan...var det skönt att komma i i värmen i verkstan..
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
härlig motorlyft man tager vad man haver ju ,inte kul å mecka i denna kylan tar ju en dag nästan å värma upp garaget å då hinner nästan meklusten gå över
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Nu är jag konfunderad....
I många trådar har man läst om m50 monteringar i e30.
Nu har vi stött på helt andra problem en vad man normalt läser om.
För det först, har jag för mej att man brukar läsa att motorkontakten på m20 och m50 är lika. Bara att plugga in.
Men våran passar inte.
Sedan har vi läst att bromservot sitter ivägen.
Vi hade betydligt stötte problem med rören till värme-elementet.
När vi väl fått rören att gå fritt....var det gott om plats för servot.
Sedan undrar vi vilka grenrör som brukar användas. (sugmotor)
Det främmre e36 grenröret går nästan ner till framvagnsbalken....och det ser fruktansvärt trångt ut att få dit något avgasrör..???
I många trådar har man läst om m50 monteringar i e30.
Nu har vi stött på helt andra problem en vad man normalt läser om.
För det först, har jag för mej att man brukar läsa att motorkontakten på m20 och m50 är lika. Bara att plugga in.
Men våran passar inte.
Sedan har vi läst att bromservot sitter ivägen.
Vi hade betydligt stötte problem med rören till värme-elementet.
När vi väl fått rören att gå fritt....var det gott om plats för servot.
Sedan undrar vi vilka grenrör som brukar användas. (sugmotor)
Det främmre e36 grenröret går nästan ner till framvagnsbalken....och det ser fruktansvärt trångt ut att få dit något avgasrör..???
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
ButterflyRacing wrote:...motorkontakten på m20 och m50 är lika. Bara att plugga in.
Nej de passar inte, M30 däremot brukar passa. Jag gjorde en adapter mellan M20 och M50. Enklare att kunna bära in kabelhärvan om man gjort nåt fel i den än att hänga över motorn och klippa och klistra.
Sedan undrar vi vilka grenrör som brukar användas. (sugmotor)
Det främmre e36 grenröret går nästan ner till framvagnsbalken....och det ser fruktansvärt trångt ut att få dit något avgasrör..???
Jag har grenrör från 528 E39 på min. Dessa var inte gjutna så det gick lätt att ändra om främre röret för bättre rördragning.
Edit: Det ska vara samma grenrör på alla M52.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Nu funkar Gabriels bil....med m50b20. Med hjälp av detta schema.....
E30 till M50 motorkontakt
Att vi hade problem ett tag, beror på att m50 dotorboxen måste vara jordad.....och det behöver inte m20 boxen.
Bilen ska provköras om någon timme....bara Gabriel har kollat över alla bultar och sånt.
Ska bli jävligt intresant att se skilnaden på m20b20 och m50b20.
E30 till M50 motorkontakt
Att vi hade problem ett tag, beror på att m50 dotorboxen måste vara jordad.....och det behöver inte m20 boxen.
Bilen ska provköras om någon timme....bara Gabriel har kollat över alla bultar och sånt.
Ska bli jävligt intresant att se skilnaden på m20b20 och m50b20.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga