m50b25 turbo problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tyvärr går det ej att läsa livedata med carsoften på de äldre spruten.
Det hade hjälpt mycket nu och kanske kunna rätat ut många frågetecken.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Icee
Posts: 248
Joined: 06 Jan 2007, 23:48
Location: Finland Vasa

Post by Icee »

Chrille wrote:Tyvärr går det ej att läsa livedata med carsoften på de äldre spruten.
Det hade hjälpt mycket nu och kanske kunna rätat ut många frågetecken.


Bosch esitronic klarar av att läsa av livedata. Tips utifall du råkar ha en polare med de programet.

Men har du inte lmm på sugsidan? Då kan väll inte insugstempen bli för hög.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Har tyvärr ingen som har det.

Jag har prövat både på sug o trycksidan.
Insugstempen mäts av separat givare i insuget på M50.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Icee
Posts: 248
Joined: 06 Jan 2007, 23:48
Location: Finland Vasa

Post by Icee »

Luftempgivare.

15-30 grader
1300-3600 ohm

50 grader

650-1000 ohm

80 grader

250-390 ohm

I med multimeter och stick ut och kör

Satt å skumma över lite.

Esi tronic meddelar att om motorn går dåligt varm är de första saker man skall kontrollera just insugstemp och motortemp givar. Observera att motortempgivarn inte är samma som den som går till instrumentpanelen.
Kom även ihåg att de kommer inga felkoder på någon av dessa utan måste kontrolleras live.

Image
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tack.

Vattentemgivare och insugstemp kontrollmätt, inga fel där.
Har även testat köra med en lös givare till insugstempn. ingen skillnad.
LMM-kontrollmätt, den bottnar inte.
Har även satt dit en vridpotentiometer på LMM-signalen som FekZen skickat, Detta påverkar bara låglasten. Ingen skillnad på höglast.


Har hunnit köra lite mer med den nu och den går ganska skapligt fram tills att den blir riktigt genomvarm.

Då börjar det jävlas, Dock ändrar det sig.. I bland är det mer i bland är det mindre.

Kan liksom vara, 1:an går bra, 2:an motar, 3:an går bra osv.. (med bra menar jag inte perfekt men bättre i alla fall)

Det spelar ingen roll om jag låter den gå snålt eller fett.
Den gnistsläcker inte, den verkligen känns som att den tokbackar tändnigen o kraften avtar o det känns som att den motar.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

bmwfredde nämnde knacksensorerna, kan väl vara nått?
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

har vi någon ånger rätt på chippen fekzen?
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

david__ wrote:har vi någon ånger rätt på chippen fekzen?


Vi får hitta på något! Målet är ju såklart att bilen ska fungera hyffsat iaf och inga nödlägen skall gå i och så vidare.

Jag håller även på att ta hjälp av en polare som arbetar med chipning och själv byggt just en M50 Vanos Turbo, så borde vara löst om inte allt för länge.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Moker wrote:bmwfredde nämnde knacksensorerna, kan väl vara nått?


Mjo jag funderar på om man satt känsligare sensorer på Vanos motorn än M50 icke vanos.
Detta felet inträffar bara på 0 261 200 413 sprutet , som sitter på Vanos motorn.
Måste vara något som ändrats mellan icke vanos och vanos så man skulle försöka få fram alla ändringar som utförts.
Vanosen i sig tror jag inte ska vara något problem. Har hört att det inte är det iallafall.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

FekZen wrote:
david__ wrote:har vi någon ånger rätt på chippen fekzen?


Vi får hitta på något! Målet är ju såklart att bilen ska fungera hyffsat iaf och inga nödlägen skall gå i och så vidare.

Jag håller även på att ta hjälp av en polare som arbetar med chipning och själv byggt just en M50 Vanos Turbo, så borde vara löst om inte allt för länge.

Mvh//A


ok litar på dej
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tvivlar på knacksensorerna eftersom den går skapligt tills den blir riktigt genomvarm men kan pröva att koppla ur dessa o se om det hjälper.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

FekZen wrote:
Moker wrote:bmwfredde nämnde knacksensorerna, kan väl vara nått?


Mjo jag funderar på om man satt känsligare sensorer på Vanos motorn än M50 icke vanos.
Detta felet inträffar bara på 0 261 200 413 sprutet , som sitter på Vanos motorn.
Måste vara något som ändrats mellan icke vanos och vanos så man skulle försöka få fram alla ändringar som utförts.
Vanosen i sig tror jag inte ska vara något problem. Har hört att det inte är det iallafall.

Mvh//A


sitter inga på icke vanos!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

nån som har fått det till att funka än?
e30power
Posts: 695
Joined: 28 Jul 2006, 16:14
Location: Varberg

Post by e30power »

Har ni fått era bilar till att funka??
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

e30power wrote:Har ni fått era bilar till att funka??


Japp, är nu bara lite finlir som är kvar. Vi är i stort sett klar med Chrilles bil, men han klotade i en trappa så har ännu inte hunnit köra med det sista programmet.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
e30power
Posts: 695
Joined: 28 Jul 2006, 16:14
Location: Varberg

Post by e30power »

Så det var fel inställning på chipet och inget annat?

Mvh
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

e30power wrote:Så det var fel inställning på chipet och inget annat?

Mvh


Jo det kan man säga. Det var såhär, att det fanns "kontroller" i originalprogrammet på vanosmotorn, som inte funnits på något tidigare sprut och därmed upptäckte jag det inte förrän då vissa fick problemet att bilen hamnade i nödläget och tappade ork på högre varv. Men efter lite fix och tricks så är det löst nu så nu har jag grepp om hur jag ska göra på även nyare sprut om man ska turbokonvertera.

Men såfort det ska byggas på nyare bilar så finns det alltid en chans att nya problem dyker upp. Gäller bara att inte ge sig utan ge sig fan på att lösa det så går det alltid :)

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Post Reply