m50b25 turbo problem
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Tyvärr går det ej att läsa livedata med carsoften på de äldre spruten.
Det hade hjälpt mycket nu och kanske kunna rätat ut många frågetecken.
Det hade hjälpt mycket nu och kanske kunna rätat ut många frågetecken.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Chrille wrote:Tyvärr går det ej att läsa livedata med carsoften på de äldre spruten.
Det hade hjälpt mycket nu och kanske kunna rätat ut många frågetecken.
Bosch esitronic klarar av att läsa av livedata. Tips utifall du råkar ha en polare med de programet.
Men har du inte lmm på sugsidan? Då kan väll inte insugstempen bli för hög.
Har tyvärr ingen som har det.
Jag har prövat både på sug o trycksidan.
Insugstempen mäts av separat givare i insuget på M50.
Jag har prövat både på sug o trycksidan.
Insugstempen mäts av separat givare i insuget på M50.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Luftempgivare.
15-30 grader
1300-3600 ohm
50 grader
650-1000 ohm
80 grader
250-390 ohm
I med multimeter och stick ut och kör
Satt å skumma över lite.
Esi tronic meddelar att om motorn går dåligt varm är de första saker man skall kontrollera just insugstemp och motortemp givar. Observera att motortempgivarn inte är samma som den som går till instrumentpanelen.
Kom även ihåg att de kommer inga felkoder på någon av dessa utan måste kontrolleras live.
15-30 grader
1300-3600 ohm
50 grader
650-1000 ohm
80 grader
250-390 ohm
I med multimeter och stick ut och kör
Satt å skumma över lite.
Esi tronic meddelar att om motorn går dåligt varm är de första saker man skall kontrollera just insugstemp och motortemp givar. Observera att motortempgivarn inte är samma som den som går till instrumentpanelen.
Kom även ihåg att de kommer inga felkoder på någon av dessa utan måste kontrolleras live.
Tack.
Vattentemgivare och insugstemp kontrollmätt, inga fel där.
Har även testat köra med en lös givare till insugstempn. ingen skillnad.
LMM-kontrollmätt, den bottnar inte.
Har även satt dit en vridpotentiometer på LMM-signalen som FekZen skickat, Detta påverkar bara låglasten. Ingen skillnad på höglast.
Har hunnit köra lite mer med den nu och den går ganska skapligt fram tills att den blir riktigt genomvarm.
Då börjar det jävlas, Dock ändrar det sig.. I bland är det mer i bland är det mindre.
Kan liksom vara, 1:an går bra, 2:an motar, 3:an går bra osv.. (med bra menar jag inte perfekt men bättre i alla fall)
Det spelar ingen roll om jag låter den gå snålt eller fett.
Den gnistsläcker inte, den verkligen känns som att den tokbackar tändnigen o kraften avtar o det känns som att den motar.
Vattentemgivare och insugstemp kontrollmätt, inga fel där.
Har även testat köra med en lös givare till insugstempn. ingen skillnad.
LMM-kontrollmätt, den bottnar inte.
Har även satt dit en vridpotentiometer på LMM-signalen som FekZen skickat, Detta påverkar bara låglasten. Ingen skillnad på höglast.
Har hunnit köra lite mer med den nu och den går ganska skapligt fram tills att den blir riktigt genomvarm.
Då börjar det jävlas, Dock ändrar det sig.. I bland är det mer i bland är det mindre.
Kan liksom vara, 1:an går bra, 2:an motar, 3:an går bra osv.. (med bra menar jag inte perfekt men bättre i alla fall)
Det spelar ingen roll om jag låter den gå snålt eller fett.
Den gnistsläcker inte, den verkligen känns som att den tokbackar tändnigen o kraften avtar o det känns som att den motar.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
david__ wrote:har vi någon ånger rätt på chippen fekzen?
Vi får hitta på något! Målet är ju såklart att bilen ska fungera hyffsat iaf och inga nödlägen skall gå i och så vidare.
Jag håller även på att ta hjälp av en polare som arbetar med chipning och själv byggt just en M50 Vanos Turbo, så borde vara löst om inte allt för länge.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Moker wrote:bmwfredde nämnde knacksensorerna, kan väl vara nått?
Mjo jag funderar på om man satt känsligare sensorer på Vanos motorn än M50 icke vanos.
Detta felet inträffar bara på 0 261 200 413 sprutet , som sitter på Vanos motorn.
Måste vara något som ändrats mellan icke vanos och vanos så man skulle försöka få fram alla ändringar som utförts.
Vanosen i sig tror jag inte ska vara något problem. Har hört att det inte är det iallafall.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
FekZen wrote:david__ wrote:har vi någon ånger rätt på chippen fekzen?
Vi får hitta på något! Målet är ju såklart att bilen ska fungera hyffsat iaf och inga nödlägen skall gå i och så vidare.
Jag håller även på att ta hjälp av en polare som arbetar med chipning och själv byggt just en M50 Vanos Turbo, så borde vara löst om inte allt för länge.
Mvh//A
ok litar på dej
Tvivlar på knacksensorerna eftersom den går skapligt tills den blir riktigt genomvarm men kan pröva att koppla ur dessa o se om det hjälper.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
FekZen wrote:Moker wrote:bmwfredde nämnde knacksensorerna, kan väl vara nått?
Mjo jag funderar på om man satt känsligare sensorer på Vanos motorn än M50 icke vanos.
Detta felet inträffar bara på 0 261 200 413 sprutet , som sitter på Vanos motorn.
Måste vara något som ändrats mellan icke vanos och vanos så man skulle försöka få fram alla ändringar som utförts.
Vanosen i sig tror jag inte ska vara något problem. Har hört att det inte är det iallafall.
Mvh//A
sitter inga på icke vanos!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
e30power wrote:Har ni fått era bilar till att funka??
Japp, är nu bara lite finlir som är kvar. Vi är i stort sett klar med Chrilles bil, men han klotade i en trappa så har ännu inte hunnit köra med det sista programmet.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
e30power wrote:Så det var fel inställning på chipet och inget annat?
Mvh
Jo det kan man säga. Det var såhär, att det fanns "kontroller" i originalprogrammet på vanosmotorn, som inte funnits på något tidigare sprut och därmed upptäckte jag det inte förrän då vissa fick problemet att bilen hamnade i nödläget och tappade ork på högre varv. Men efter lite fix och tricks så är det löst nu så nu har jag grepp om hur jag ska göra på även nyare sprut om man ska turbokonvertera.
Men såfort det ska byggas på nyare bilar så finns det alltid en chans att nya problem dyker upp. Gäller bara att inte ge sig utan ge sig fan på att lösa det så går det alltid
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.