Page 4 of 9
Posted: 20 Jun 2009, 16:37
by Chrille
Härligt o se att det rullar framåt.
Byter du styrboxen också eller kör du på 530 boxen?
Posted: 20 Jun 2009, 18:25
by Christian.N
Chrille wrote:Härligt o se att det rullar framåt.
Byter du styrboxen också eller kör du på 530 boxen?
Ja det är skönt att det går framåt nu, är en del som har strulat men det är ändå skönt att skruva med så pass "ny" bil eftersom ingen bult eller mutter har varit sönderrostad eller så. Vissa har bara suttit nå in i....
Dock så blev det två problem nu.
1: Två insexbultar blev runddragna i skallen till tryckplattan..
2: Jag får inte bort fläkten..
Jag har chippat min styrbox. Om det fungerar årestår och se men jag har hört att det ska funka iaf.
Posted: 20 Jun 2009, 20:50
by Blown M5
Fint projekt! Hade själv en 540 touring -95 som jag saknar mycket.
Ang. bulten till tryckplattan så kan du eventuellt vålda dit en torx istället,
& fläkten lägger du på en 32mm ringnyckel & klappar till med en hammare.
Tänk på att den är vänstergängad dock!
Posted: 20 Jun 2009, 21:19
by Christian.N
Blown M5 wrote:Fint projekt! Hade själv en 540 touring -95 som jag saknar mycket.
Ang. bulten till tryckplattan så kan du eventuellt vålda dit en torx istället,
& fläkten lägger du på en 32mm ringnyckel & klappar till med en hammare.
Tänk på att den är vänstergängad dock!
Förhoppningsvis så blir det stil på grejerna
Ska åka in till mekonomen imorgon och köpa på mig lite prylar

Eller kanske feltema, har dom öppet på söndagar?
Edit: Ja dom hade öppet 10-17
Posted: 21 Jun 2009, 21:18
by Christian.N
Så, då har man varit iväg och köpt mig en ny brukis då jag vägrar köra Fiestan! Skäms ju fan ihjäl i den haha. Så idag blev det inte mycket gjort i garaget. Lossade kopplingen bara samt rensade gamla motorn lite, tog bort tändspolar, stift, spridare och lite annat smått....
Den här är inte så mycket finare karrossmässigt än Fiestan då den är bulig och halft tattarlackad. Men den funkar bra i motor och låda så den ska nog göra sitt. Speciellt i vinter
Ja bilen är en BMW E34 520 -92 med M50B20 motor.
* Fungerande AC
* Elhissar och eltaklucka
* Sportstolar med benstöd i fram, riktigt sköna!
* Massa nya bussningar och annat smått och gått.
* Mörka Hella i bak
* Utbytt sista ljuddämpare
Köpte även 17" av en kompis. 8" i fram och 10" i bak. Så om nån är sugen på dom och sitter på 18" så hör av er!
Är 3st skitgrejer som ska fixas innan ombes nu mot slutet på denna månad. Sen lite småfix för att få den lagom fin för att frakta röven i.

Posted: 23 Jun 2009, 23:33
by Christian.N
Så nu är motorn i!!!
Men helt smärttfritt gick det inte.. När vi löft nya motorn så märkte jag att främre delen av oletråget, "locket" var trasigt.. Ser ut som att bilen varit nere i ett dike eller nåt och så har dom försökt lagat det med sika!!!
TRIST!!! Men som tur är så hade jag tråget från gamla motorn så jag kunde byta det. Passade då på att sätta loctite på alla bultar och dra åt dom på nytt...
Känns som en bra grej och ha gjort för när vi lossade oljetråget från 530 motorn så låg det 4st bultar i botten på det från oljepumpen
Sen när jag lossade kåporna som sitter över tändstiften/tändspolarna på nya motorn så märkte jag att skoten tagit alla tändspolar.. Dom bör väl följa med motorn tycker jag!! Ska kontakta dom och iaf angånde tråget och tändspolarna.
Men hur som helst så sitter motorn i bilen nu

Så imorgon ska jag dra åt allt och fylla på nya oljor, byta chippet i boxen sen testa starta

Om allt går bra!!!
Föresten, nån som vet om tändspolarna funkar från 530 till 540?
Bör väl vara samma antar jag!
Mvh
Posted: 23 Jun 2009, 23:38
by Christian.N
Posted: 23 Jun 2009, 23:56
by Christian.N
Tack så jävla mycket för hjälpen ikväll Nicklas (Moxi)
Hade inte gått utan dig!!!
Posted: 24 Jun 2009, 00:33
by B!ffen
Du jobbar och sliter ser jag

... Kollar in tråden så ofta jag hinner

Posted: 24 Jun 2009, 00:48
by Christian.N
B!ffen wrote:Du jobbar och sliter ser jag

... Kollar in tråden så ofta jag hinner

Kul att nån föjer den

ingen turbo eller så men ett projekt är det iaf..
Blir ett turboprojekt framöver då jag precis köpt bil till det iaf
Glömde även skriva att jag monterade min shortshift idag också som jag fick hem.
Men blev mycket åkande också.. Hämtade nya kopplingen i Sthlm, fick åka in till "stan" (Enköping) till BMW och låna lite verktyg för att få bort svänghjul och så sen åka tillbaka och lämna dom. Men imorgon så ska jag inte åka nånstans!!! Ska nog börja dagen med ett par öl så man blir kvar här ute
Kanske är dumt eftersom man kan behöva åka in och köpa nåt.. Får nog bli nån öl framåt kvällen.. Man har ju semester nu så

Posted: 24 Jun 2009, 06:24
by Tysken
Skönt med semester. Det går ju bra det där, får hoppas det blir lite tryck i hundvagnen sen.
Posted: 24 Jun 2009, 09:19
by Christian.N
Tysken wrote:Skönt med semester. Det går ju bra det där, får hoppas det blir lite tryck i hundvagnen sen.
Ja man får hoppas det iaf

Posted: 24 Jun 2009, 09:20
by Christian.N
Pratade med skroten nyss och dom ska skicka 8st spolar till mig. Så dom är väl hemma imorgon eller fredag då.
Posted: 24 Jun 2009, 19:26
by Nox
Färgen är hemma och klar för leverans
Ska bli riktigt kul att kika på den själv imorgon ( föruttsatt att vi har fått rätt färg nu........... man vet ju aldrig ).
Posted: 24 Jun 2009, 21:51
by Christian.N
Nox wrote:Färgen är hemma och klar för leverans
Ska bli riktigt kul att kika på den själv imorgon ( föruttsatt att vi har fått rätt färg nu........... man vet ju aldrig ).
Skönt skönt

Då tar jag med den hem efter Mantorp på lördag!
Posted: 24 Jun 2009, 22:02
by Christian.N
Ja lite har hänt idag iaf trots diverse bakslag.
Började iaf med att sätta dit växellänkaget. Efter det så blev det kardan och avgas mot grenrör. Självklart så är 2st bultar spårlöst försvunna så jag får åka in till Enköping och köpa 2 st nya. Då passade jag på och köpa lite dunkar och ha spillolja i samt lite Cola och skit som verkar gå åt rätt bra nu i garaget
Väl hemma igen så monterade jag sista bultarna till avgassystemet. Sen var det upphängningen till avgassystemet som sitter i växellådan. Där fick jag dit 1 bult, av 2st! Den andra vill bara inte! Höll på över en timme men icke!! Får ta och borra upp lite lite lite.. Om jag nu kommer åt vill säga.. Aja slutade med att jag sket i den och gick vidare..
Tänkte då sätta fast alla slangar så man kan fylla i alla nya vätskor. Ja då är det lite annorluna på 540in än vad 530 är så det är en extra slanganslutning i bakkant på motorn så det är en tapp som jag måste sätta en slangsnutt på och plugga den. Men inte har jag nån slang hemma inte... Hade jag vetat det så hade jag kunna köpt en bit när jag var inne i Enköping.
Jaja gick vidare. Tänkte fixa sista slangen till styrservon, då är självklart n bult borta som jag inte hittar.. Är stort plant golv så den kan liksom inte vara borta men likförbannat så är den det! Får köpa en ny imorgon...
Så eftersom jag inte kunde koppla in vattnet eller servon så tappade jag suget helt.. Men för att få nånting gjort så monterade jag tillbaka fronten iaf med fläkt, kylare och allt annat som hör till. Inte så mycket med tanke på att allt är löst eftersom det ska lackas..
Gick sen på gamla motorn och började skruva lös den. Så nu har man iaf massa reservdelar..
Får köpa på mig saker imorgon så man kan få ihop skiten nångång!
VILL UT OCH SVARVA!!!

Posted: 25 Jun 2009, 00:07
by RasmusD
fyfan vilket elände när det fattas delar! man blir så jävla trött
men du får nog ihop det
när lackas det då?