Page 4 of 11

Posted: 07 Apr 2009, 11:19
by _Johnny_
Claes.j wrote:Någon som vet om det finns andra ventilkåpor till m30 med oljepåfyllningen i framkant? Som det är nu så blir det inte lätt att fylla olja....


Fram med svetsen bara! :wink:

Väldigt intressant projekt som följs med nöje!

Posted: 07 Apr 2009, 22:37
by halvordsson
Claes.j wrote:

6:ans tändstift blir långt inne i kupén, kul att byta det...


Du f¨r snickra en "manlucka" inne i coupe'n

Posted: 07 Apr 2009, 23:17
by Claes
_Johnny_ wrote:Fram med svetsen bara!

Väldigt intressant projekt som följs med nöje!


Tackar, alltid kul när någon intresserar sig för det man pillar med.

Min första tanke var att kapa bort orginal påfyllningen o sätta fram men det är ju lite snyggare om det fanns någon orginal kåpa, men men det blir nog vinkelharry o tig-svets.




halvordsson wrote:Du f¨r snickra en "manlucka" inne i coupe'n


Har varit inne på det faktiskt men då börjar det ju likna en Van ju.... :roll: Men det kan kanske bli så.
Har iofs kapat lite mer torpedvägg idag så jag kan bygga större låda in i kupèn sen och få mer plats för grenrörsbygge.

Posted: 07 Apr 2009, 23:27
by Claes
Fixat ena motorfästet på framvagnsbalken ikväll.


Image
Blir liiiite lägre än orginal, vilket betyder mer plats :D


Image
Blir o hissa ner framvagnen o helsvetsa järnen när båda sidorna är inpassade.

Posted: 08 Apr 2009, 17:46
by Claes
Näst intill färdiga motorfästen, skall bara ta ner balken o helsvetsa som sagt.

Image





Fixat en svart o diskret batterilåda som skall integreras på ett trevligt vis......
8)

Image






Råkade även sparka till främre krängningshämmaren i garaget och kom då på att jag inte hade haft den på när jag passade in motorn :oops:

Image

Image

Men som ni ser på bilderna så går den faktiskt fritt, om en med bara ca:1cm.
Problemet är ju att den rör sig lite när man kör så jag får väl kapa av den o förlänga ett par cm.
Skönt att det inte var helt åt helvete.

Posted: 16 Apr 2009, 14:36
by Claes
Fått hem lite roliga prylar också....

Image

Image
2st 12" fläktar

Image
30 raders oljekylare

Image
1st 600*300*76 Intercooler för framtida konvertering.....

Posted: 16 Apr 2009, 15:45
by E24
Claes.j wrote:Kan tyvärr inte göra det för då blir motorn för hög.
Kommer säkert gå att bygga grenrör när det väl gäller men det kommer bli tajt och troligen lite olika längder på rören.

Någon som vet om det finns andra ventilkåpor till m30 med oljepåfyllningen i framkant? Som det är nu så blir det inte lätt att fylla olja....


Jag har de fram på trenollan..
http://www.garaget.org/?car=118450&image=1119968

coolt projekt annars=)

Posted: 16 Apr 2009, 18:05
by Claes
E24 wrote:Jag har de fram på trenollan..
http://www.garaget.org/?car=118450&image=1119968

coolt projekt annars=)


Jahopp bara försöka fixa en sån kåpa då....... :wink:
Det blir nog lättare att svetsa om orginal, om man nu inte råkar snubbla över en sådan för då är det ju klockrent.

Tack för tipset.

Posted: 20 Apr 2009, 13:20
by Claes
Idag kom det hem ännu ett fynd.
Image



Sedan så har jag byggt klart framvagnsbalken o påbörjat motorfästena men inga bilder på detta ännu.

Posted: 21 Apr 2009, 22:44
by Claes
Nu har det hänt lite igen.

Image
Special designade motorfästen A´la svetskungen.....not :roll:

Image
Men hållbart kommer det nog bli, profilen jag använt mig av är 5mm i godstjocklek och i plattjärnen 8mm.

Image

Image
Suddigt som faan men man ser hur det "fina" fästet sitter.



Image
Får köra utan oljelock, det går ju inte på............ :roll:



Image
Blev rätt gott om plats framför.
Motorn har nu lossats från lyften för första gången och den verkar sitta jäkligt styvt o fint i maskinkuddarna. Då har jag ännu inte satt fast växellådskuddarna och dom lär ju styva till det ännu mer fastän dom bara är nya orginal kuddar.

Posted: 27 Apr 2009, 21:24
by Claes
Var rätt lugnt i slutet av förra veckan men fick till början på växellådsfästet.
Image


Image

Posted: 04 May 2009, 23:46
by Claes
Har hänt lite småpill igen.

Tänkte bygga klart drivlina med kardan men väntar på en special medbringare till diffen.
Så istället började jag med Batterihållare/Fjäderbensstag och såhär ser d ut änsålänge.
Image


Image

testade o sätta ner bilen på hjulen med nya coilovers monterade på denna sida iaf, kommer nog gå att få ner bilen på backen.
Image

Måste köpa mig ny kamera framöver, den jag har nu är så satans rörelse känslig... :|

Posted: 05 May 2009, 00:40
by Ticco
Claes.j wrote:Image


Det va som f*n :shock:
Mina gamla skivor och bromsok lever fortfarande...
Måste ha gasats (bromsats) snålt med den bilen :)

Posted: 05 May 2009, 07:52
by Claes
Jasså har du sålt skivorna o oken fram till denna bil? eller har du ägt den innan?

Posted: 05 May 2009, 15:30
by Ticco
Claes.j wrote:Jasså har du sålt skivorna o oken fram till denna bil? eller har du ägt den innan?


Dom satt på min Nissan 200 en gång i tiden, borrade och fräste skivorna samt renoverade bromsoken.
Fixade även till ett par spacers i samma svep.
Sedan så såldes det till Tom/Candyman.

Image

Image

Image

Posted: 06 May 2009, 23:55
by Claes
Ok så det var så det låg till, alltid kul med lite kuriosa.

Fick iaf fjäderbenstaget färdigt ikväll, bara lite pulverlack på d så ser d nog rätt ok ut.
Image

Gjorde även början till bultförtband för frontplåten. Kommer bli lite smidigare när man skall hiva i o ur motorn istället för hur det satt orginal.
Image


Image

Posted: 07 May 2009, 08:01
by M3-emil
Smart och snygg batterilåda!