Page 4 of 5

Posted: 01 Jan 2009, 16:05
by Nisse977
kristov wrote:Är detta för att begrensa rattutslaget til båda sidar?
Ja det stämmer, på min bil styrde det för mycket och däcken tog i krängningshämmarna...

Posted: 04 Jan 2009, 01:03
by Olof.B
PureSpirit wrote:Nej blir inte samma sak eftersom du då även måste arbeta imot hydralen vilket du inte behöver med servostyrväxel monterad utan servotillbehören då du bara sparar den oljan du behöver till smörjningen i styrväxeln och inte det som behövs till servoassistansen...
Hur tungstyrt blir det då? Är det ens någon idé att tänka tanken om montering utan servo, eller ska jag överge den?

(Har e30 utan servo och vill helst slippa montera)

Posted: 04 Jan 2009, 11:36
by tÅfe
Tjena. Jag har en servo axel, men utan pump. Tycker den är lite lättare o svänga med än utan servo axel. När man står stillastående så behöver man inte ta i för kung o fosterland

Posted: 04 Jan 2009, 12:15
by pelko
Jag körde servoaxel på min förra E30 utan pump osv. Var trögt som helvete.

Sedan vet jag inte om jag bara är för klen eller bekväm men sladda utan servo är inte kul :)

Mvh Mathias

Posted: 04 Jan 2009, 15:34
by Nisse977
Pelko:
När vi snackade om styrutslaget på E36växeln i E30 igår så kom jag på att det faktiskt blev 3,1 varv mellan fulla utslag, men i och med att man måste ha de där stoppen så inte hjulen tar i nått, så sjönk det ned till ca 2,9 någonstans, om man har tjockare stopp blir det självklart mindre.
Det är nog därför folk hävdar olika varv (2,7-2,9) när de gjort konverteringen till E36-växel.

:D

Posted: 04 Jan 2009, 15:46
by tÅfe
pelko wrote:Jag körde servoaxel på min förra E30 utan pump osv. Var trögt som helvete.

Sedan vet jag inte om jag bara är för klen eller bekväm men sladda utan servo är inte kul :)

Mvh Mathias
Märkligt. När man står stilla så svänger man utan problem med en hand. Vet inte vad jag har för växel på heller. Men ja ska nog hänga på pump osv i vinter.

Posted: 05 Jan 2009, 00:36
by Olof.B
Har luskat runt lite på rejsa och det är flera stycken som kör utan servo...
Är det bara plugga "servohålen" och se glad ut?

Pelko, du har tjej va? En annan är ju singel så det blir nog inga problem för min del :D

Posted: 05 Jan 2009, 00:42
by pelko
Nej jag är singel, hur fan tror du man kan bo i garaget annars :) ;)

Mvh Mathias

Posted: 05 Jan 2009, 00:44
by Olof.B
pelko wrote:Nej jag är singel, hur fan tror du man kan bo i garaget annars :) ;)

Mvh Mathias
Du kanske tillbringar för mycket tid i garaget. Måste ju hinna "träna" också :wink:

Posted: 05 Jan 2009, 00:46
by pelko
Träna har jag inte tid med, eller så är jag för lat 8)

Mvh Mathias

Posted: 05 Jan 2009, 01:29
by Strandholm
Nisse977 wrote:
kristov wrote:Är detta för att begrensa rattutslaget til båda sidar?
Ja det stämmer, på min bil styrde det för mycket och däcken tog i krängningshämmarna...
Hmm.. vad har du för däck och fälg? Har 2 olika 17" fälgar och 3 olika däck och har aldrig fått det att ta i krängningshämmaren? I bakkant tar det inte i någonstans för mig faktist utan det är i framkant som hjulen vill bosätta sig inne i karossbalken! Dock väldigt marginellt, är tämligen säker på att mina 13mm plaststoppies kommer att räcka till med dom smalaste och lägsta 17" däcken jag har.

Iofs så är mina hjul typ sjukt långt fram i hjulhusen nu så kan ha med det att göra.

Posted: 05 Jan 2009, 07:27
by Nisse977
Jag har länkarmar med exentriska bussningar i bakkant, så hjulen är rätt långt fram på min med.
Hjulen är 16x7 fälgar (et35) med 205/50-16 Toyo R1R däck. (R-däck)
Men krängarna är feta från Ireland Engeneering med 25mm fram, så de sticker nog ut lite mer kanske.

:)

Posted: 01 Feb 2009, 13:20
by Resgard
Skummat igenom tråden lite snabbt nu. Undrar om hela styrstaget från en e30 styrväxel passar på e36 (inre & yttre) eller om det bara är den yttre styrleden.

Posted: 01 Feb 2009, 14:50
by Niklas Sandström
Du måste ta hela styrstaget då det är olika gängor på styrleden (ytter och innergängat)

Posted: 05 Mar 2009, 23:24
by TGR
en liten undran, kan man använda en komplett e36 styrvxl inkl styrstagen? Eller måste man använda e30ins styrstag.

Posted: 06 Mar 2009, 18:26
by Strandholm
TGR wrote:en liten undran, kan man använda en komplett e36 styrvxl inkl styrstagen? Eller måste man använda e30ins styrstag.
På styrväxeln använder du ingenting ifrån e30.
styrväxel, styrleder och styrstag och allt vad det heter skall vara e36 prylar.
Styrleder kostar inte många kr på feltema och är samma på alla e36 inklusive m3.

Posted: 10 Mar 2009, 11:55
by erik@e30
Jag fixade lite med min servo pump som ska på bilen nu(e30) Jag såg att där va två juster skruvar (insex) e de någon som testat att skruva på dom?
Blir de amerikanar känsla i servon då eller?