Page 4 of 6

Posted: 02 Sep 2008, 23:34
by JErngren
You son of a...... du nämnde aldrig att det var en M5 V8a du skulle slänga ner :D................... förns nu.. hehe

Posted: 03 Sep 2008, 15:35
by Christian.N
JErngren wrote:You son of a...... du nämnde aldrig att det var en M5 V8a du skulle slänga ner :D................... förns nu.. hehe


Haha jo du, ska bli riktigt seriöst det här :D
Ska ge allt för att regga om den som antingen amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon..

Ska sätta kapen i den så fort allt är bortskruvat så det inte finns nån återvändo ;)

Posted: 04 Sep 2008, 16:39
by xelerator
o hur hade du tänkt lösa effekt/vikt frågan då om man får fråga??

med 400hk så får du ju öka vikten på bilen rejält för att få den igenom :wink:

Posted: 04 Sep 2008, 17:05
by Christian.N
xelerator wrote:o hur hade du tänkt lösa effekt/vikt frågan då om man får fråga??

med 400hk så får du ju öka vikten på bilen rejält för att få den igenom :wink:


Haha ja du det hade jag räknat med.. Ska kolla hur pass fint man kan lägga in såna körplåtar lastbilar kör på eller nåt liknande som är tungt så in i hela helv**** :P
Allt går att lösa om man vill :D

Posted: 04 Sep 2008, 18:50
by Claes
Ska du regga som ombyggt måste den väga 2 ton o då får du ha ca: 400-410hk, jäkla trist regel som dom har.

Men det kommer bli ett ballt bygge så kör på!

Posted: 05 Sep 2008, 15:01
by Christian.N
Claes.j wrote:Ska du regga som ombyggt måste den väga 2 ton o då får du ha ca: 400-410hk, jäkla trist regel som dom har.

Men det kommer bli ett ballt bygge så kör på!


Jo jag har inte räknat riktigt hundra än på vilken vikt man hamnar på men tungt kommer det vara.. Men det är bara till reg-bes. sen kommer vikterna tas ur :D

Tackar, tycker själv att det kommer bli ett udda och roligt bygge :D
Härligt att ge sig ut i en värld man aldrig hållt på med :D Dvs. rörram och massa sånt...

Posted: 06 Sep 2008, 00:51
by JErngren
Blir grymt det här.. Man kommer känna sig lite under med sin överladdade 1.8l lilla 4a.. hehe.. :D

Keep Up The Good Work, Så man får bli avundsjuk. hehe :D

Posted: 06 Sep 2008, 23:09
by Christian.N
Var ut i garaget ikväll och fixade lite.. Fick en hel del gjort tycker jag..

Lossade fram och bakspoiler, bakluckan, bakvagnen, blocket, framvagnen, stötdämpare med ben o allt, avgassystemet och massa annat smått.. Blev även en sväng med kapen bara för att få känna lite framgång :P

Image

Image

Image

Image

Image

Var även iväg efter jobbet idag och köpte ett litet skåp och lite verktyg...
Behövdes lite mer verktyg då det fattade enormt mycket grejer...

Image

Image

Posted: 07 Sep 2008, 08:20
by Strandholm
Christian.N wrote:Fick hem mina nya stötdämpare och fjädrar i fredags. Köpte dom av Bullen här på Pure. Jädrans trevlig kille det där :)

Var ju tvungen att bege mig till garaget igår och pula dit dom i det sköna svenska vädret som var igår (tokregn).. Men nu sitter dom på plats och bilen fick sig en redig tur igår inne i Bålsta :twisted:

Image

Image


Hur var passformen på sylarna?
har du mätt hur många MM man "förlorar" när man vill ha in fälgen så långt som möjligt iomed att dom verkar tjockare än original stötdämpare?

När ska du visa bild på rovan? ^^

Posted: 07 Sep 2008, 11:14
by Snap3
blir fint d där! va du ner på ena träffen då?

Posted: 07 Sep 2008, 15:30
by Christian.N
Passformen tyckte jag var bolt-on, behövde inte göra nåt alls för att montera grejerna. Bara skruva lite så ;) Jag vet faktiskt inte hur mycket man förlorade i och med att jag alltid hade små fälgar och däck på i bak.. Ingen mening och ha fina däck och fälgar när bakdäcken alltid åkte minst dubbelt så snabbt som bilen ;)

Ang. bild på rovan så kommer det så småning om ;)
Sticker iväg och jobbar nu i oktober så efter nyår nångång ska allt börja inhandlas :D


Nej jag hann inte ner och titta, hade fullt upp hela tiden tyvärr....

Posted: 07 Sep 2008, 18:22
by Christian.N
Var ner en sväng idag och skruvade loss blocket från framvagnen och lite sånt.. Plockade ur instrumentpanelen och lite sånt. Blev även lite klippande med sidavbitaren.. Annars hände det inte så mycket...

Image

Image

Image

Posted: 12 Sep 2008, 22:58
by Christian.N
Nu har det hänt lite i garaget igen. Kapat lite och så, måste ju göra plats för kommande rörramschassiet :D

Nån som har bra tips på vart man får tag på bra och billigt stål runt sthlm, gärna norra sidan. Samt om nån vet vilken kvalité och så stålet bör vara??

Lite bilder på bilen som den står nu.

Image

Image

Image

Image

Posted: 12 Sep 2008, 23:01
by Nemesis_turbo
friskt kapat hälften vunnit :D

måste vara en toklätt e30 detta nu :twisted:

ser fram emot att se slutresultate

Posted: 12 Sep 2008, 23:12
by Christian.N
Nemesis_turbo wrote:friskt kapat hälften vunnit :D

måste vara en toklätt e30 detta nu :twisted:

ser fram emot att se slutresultate


Haha ja inte är den tung nu inte :P
Ja det ska bli kul och börja svetsa chassiet.. Även om det tar tid så kommer det bli kul att sätta igång :D

Posted: 22 Sep 2008, 20:49
by Christian.N
BMW E39 M5
(1998 - 2000)



Engine : V 8

Engine Code : 50 8S 1

Fuel : Petrol

Fuel System : MPI

Engine Alignment : Longitudinal

Drive : RWD

Displacement : 4941 cm3

Bore x Stroke : 94.0 x 89.0 mm

Type : 32 Valves

Aspiration : N/A

Compression Ratio : 11.0

Output : 400 cv (294 kW) @ 6600 rpm

Torque : 500 Nm (368 lb.ft) @ 3800 rpm

Gearbox : 6 speed Manual

Wheelbase : 283.0 cm

Length : 478.0 cm

Width : 180.0 cm

Height : 143.0 cm

Cx : -

Front Brakes : Vented Discs (365 mm)

Rear Brakes : Vented Discs (328 mm)

Front Tyres : 275/35 R18

Rear Tyres : 275/35 R18

Kerb Weight : 1695 kg

Weight/Output Ratio : 4.23 kg/cv

Front Suspension : Independent. McPherson. coil springs. anti-roll bar

Rear Suspension : Multilink. Coil springs. anti-roll bar

Top Speed : 250 km/h (155 Mph)

0 to 100 km/h : 5.3 s

0 to 400m (1/4 mile) : - s

0 to 1000m : - s

Fuel Consumption* : 9.8L / -L / 21.1L / 13.9L (16 mpg)

Range : 503 km

Fuel Tank : 70 L

Trunk : 460 L

CO2 emissions : 336 g/Km



BMW E30 320i
(1982 - 1985)



Engine : I 6

Engine Code : M20B20

Fuel : Petrol

Fuel System : Bosch L-Jetronic fuel injection

Engine Alignment : Longitudinal

Drive : RWD

Displacement : 1990 cm3

Bore x Stroke : 80 x 66 mm

Type : 12 Valves

Aspiration : N/A

Compression Ratio : 9.8

Output : 125 cv (91 kW) @ 5800 rpm

Torque : 170 Nm (125 lb.ft) @ 4000 rpm

Gearbox : 5 speed Manual

Wheelbase : 257 cm

Length : 432.5 cm

Width : 164.5 cm

Height : 138 cm

Cx :

Front Brakes : Vented Discs (260 mm)

Rear Brakes : Drums (229 mm)

Front Tyres : 195/60 R14

Rear Tyres : 195/60 R14

Kerb Weight : 1060 kg

Weight/Output Ratio : 8.48 kg/cv

Front Suspension : Double joint spring strut(McPherson) axle

Rear Suspension : Semi-trailing arms minibloc coil springs

Top Speed : 196 km/h (121 Mph)

0 to 100 km/h : 10.7 s

0 to 400m (1/4 mile) : s

0 to 1000m : s

Fuel Consumption* : 6.2L / 8.1L / 11.9L / -L

Range : km

Fuel Tank : 55 L

Trunk : 425 L

CO2 emissions : g/Km

Posted: 23 Sep 2008, 06:58
by erik@e30
angående val av sprut så har de nya dta s80 styrning av vanos / http://www.dtafast.co.uk/