Page 4 of 35

Posted: 13 Feb 2008, 10:19
by bmw_fredde
min va mycket grövre när jag byte! du frå kolla upp numrena på den..

Posted: 13 Feb 2008, 11:02
by moonzhine
ja den såg väldigt kort ut..kanske är zf från 325/525..

Posted: 13 Feb 2008, 11:56
by TobyMontana
Snyggt styggt 8) ! hoppas bara slarvpellarna har munstycket hos sig.. när blir de smälla ihop botten isf? Är meksugen :D

Posted: 13 Feb 2008, 14:46
by ippe
Ringt och pratat med snubbe iaf ska komma från en -96 328. Sålde en motor i samma veva så det måste vara från den bilen.

Står iaf ZF 1053401097

Posted: 13 Feb 2008, 16:18
by ippe
Hur är det sagt att man skla göra med mls packingen, borra bort stoppen och spraya varje lagerssida med packningsklistret?

Posted: 13 Feb 2008, 18:38
by Nisse Järnet
Köp nya bultar till botten hos BMW, kostar inte mycket :)

Posted: 13 Feb 2008, 19:35
by ippe
Blir nog att göra så.

Posted: 14 Feb 2008, 01:39
by ippe
Lyckades få igen oljesprut munstycket. Så jag påbörjade ihopmonteringen efter jobbet.

Image

Rengjorda lagerbanor med varsitt oljesprut :wink:

Image

Nya lager

Image

Veven påplockad och åtdragen

Image

Noggrannt rengjorda kolvar. Sedan har stakarna fått nya lager


Image
Image

Fler bilder på zf lådan, är betydligt grövre än getrag lådan.

Posted: 14 Feb 2008, 10:05
by moonzhine
jo ser nu att det är en ZF-låda,måste blivit nå konstig vinkel när du knäppte de första kortet..ser bra ut frästen..

Mvh

Posted: 19 Feb 2008, 17:53
by ippe
Haft mycket att göra på sistone. Började plocka ihop motorn lite igår.

Borrade bort stoppen på packningen och spraylimmande varje lager var för sig. Bultade på toppen och drog i 3 etapper och avslutade med 82nm med arp fettet.


Image

Image

Image

När jag monterade tryckarna tippade jag motorn på sniskan och tryckte dit bryggan uppochner.

Image

Image

Bytte till insex.

Image

Nya avgaspinbultar. Ligger en mls och ruvar under toppen med

Image

Fick tips på bimmerforums om att dela upp grenröret för att förhindra sprickor.

Posted: 20 Feb 2008, 02:04
by ippe
Blev lite mer plock ikväll.

Image

Allt timat och klart. Ställde avgaskammen ytterst lite utåt från orig.




Image

Image

Börjar likna en motor igen :D

Posted: 20 Feb 2008, 10:52
by T39m
MathiasH wrote:Härligt med bilder på monteringen av motorn.... Var det krångligt att montera tillbaka vanosen och ställa in kammarna och det rätt?


Jag undrar också!
/ Mvh Jimmy

Posted: 20 Feb 2008, 11:14
by ippe
Var bra mycket lättare än jag trodde.

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... Timing.htm

Posted: 20 Feb 2008, 21:51
by ippe
Gjorde plats för den wg klockan och bultade på grenrör och turbo. Skall börja klura på oljeretur nu. Någon som vet vart man får tag i alurör till returen i skellefteå området? :shock:

Image

Image



Image

Image

Helskum vinkel på oljereturen från turbon... förstår inte hur det har varit draget tidigare

Posted: 20 Feb 2008, 22:46
by 3riksson
Ser ut som om du har satt röret åt fel håll bara och att lagerhuset ska vridas lite.

Posted: 26 Feb 2008, 00:12
by ippe
Då har man fått lite tid över och kunnat skruva lite.


Image

Image

Olje retur svetsad. Innerdiam på 19mm borde duga.

Image

Image

Var lite pill för att få det att lira med intern wg. Nu är den på plats iaf. Nytt motorfäste med.

Image

Orig m50 vs svarvat m20. Skall skaffas nya kortare bultar till m20 hjulet imorgon.

Image

Tanken var att slå i denna i zf lådan. Såg nu att det var rekomenderat dextron II. Vad kör ni i lådorna?


Image

Börjar bli färdigt för att hinkas i, ventilkåpan måste av för att blästras upp och få lite lack tror jag.

Några matnyttiga tips som kan vara bra att ha i åtanke när motorn ska i?

Spakstället monteras i bilen före man lastar i maskineriet?


Tagit kontakt med emil som ska hjälpa mig med installations av ett VEMS sprut framöver.