e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

min va mycket grövre när jag byte! du frå kolla upp numrena på den..
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

ja den såg väldigt kort ut..kanske är zf från 325/525..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
TobyMontana
Posts: 79
Joined: 04 Dec 2007, 21:06
Location: Umeå

Post by TobyMontana »

Snyggt styggt 8) ! hoppas bara slarvpellarna har munstycket hos sig.. när blir de smälla ihop botten isf? Är meksugen :D
Fd 4wd åkare!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Ringt och pratat med snubbe iaf ska komma från en -96 328. Sålde en motor i samma veva så det måste vara från den bilen.

Står iaf ZF 1053401097
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Hur är det sagt att man skla göra med mls packingen, borra bort stoppen och spraya varje lagerssida med packningsklistret?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Köp nya bultar till botten hos BMW, kostar inte mycket :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Blir nog att göra så.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Lyckades få igen oljesprut munstycket. Så jag påbörjade ihopmonteringen efter jobbet.

Image

Rengjorda lagerbanor med varsitt oljesprut :wink:

Image

Nya lager

Image

Veven påplockad och åtdragen

Image

Noggrannt rengjorda kolvar. Sedan har stakarna fått nya lager


Image
Image

Fler bilder på zf lådan, är betydligt grövre än getrag lådan.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

jo ser nu att det är en ZF-låda,måste blivit nå konstig vinkel när du knäppte de första kortet..ser bra ut frästen..

Mvh
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Haft mycket att göra på sistone. Började plocka ihop motorn lite igår.

Borrade bort stoppen på packningen och spraylimmande varje lager var för sig. Bultade på toppen och drog i 3 etapper och avslutade med 82nm med arp fettet.


Image

Image

Image

När jag monterade tryckarna tippade jag motorn på sniskan och tryckte dit bryggan uppochner.

Image

Image

Bytte till insex.

Image

Nya avgaspinbultar. Ligger en mls och ruvar under toppen med

Image

Fick tips på bimmerforums om att dela upp grenröret för att förhindra sprickor.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Blev lite mer plock ikväll.

Image

Allt timat och klart. Ställde avgaskammen ytterst lite utåt från orig.




Image

Image

Börjar likna en motor igen :D
User avatar
T39m
Posts: 196
Joined: 09 Apr 2007, 22:52
Location: Stockholm/Åkersberga

Post by T39m »

MathiasH wrote:Härligt med bilder på monteringen av motorn.... Var det krångligt att montera tillbaka vanosen och ställa in kammarna och det rätt?


Jag undrar också!
/ Mvh Jimmy
Jimmy J
Alive.se
Tack till: HULTA, Vänner, Peter
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Var bra mycket lättare än jag trodde.

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... Timing.htm
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Gjorde plats för den wg klockan och bultade på grenrör och turbo. Skall börja klura på oljeretur nu. Någon som vet vart man får tag i alurör till returen i skellefteå området? :shock:

Image

Image



Image

Image

Helskum vinkel på oljereturen från turbon... förstår inte hur det har varit draget tidigare
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Ser ut som om du har satt röret åt fel håll bara och att lagerhuset ska vridas lite.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Då har man fått lite tid över och kunnat skruva lite.


Image

Image

Olje retur svetsad. Innerdiam på 19mm borde duga.

Image

Image

Var lite pill för att få det att lira med intern wg. Nu är den på plats iaf. Nytt motorfäste med.

Image

Orig m50 vs svarvat m20. Skall skaffas nya kortare bultar till m20 hjulet imorgon.

Image

Tanken var att slå i denna i zf lådan. Såg nu att det var rekomenderat dextron II. Vad kör ni i lådorna?


Image

Börjar bli färdigt för att hinkas i, ventilkåpan måste av för att blästras upp och få lite lack tror jag.

Några matnyttiga tips som kan vara bra att ha i åtanke när motorn ska i?

Spakstället monteras i bilen före man lastar i maskineriet?


Tagit kontakt med emil som ska hjälpa mig med installations av ett VEMS sprut framöver.
Post Reply