Bmw M3 E36 3.2 Turbo 600Hp - 4SALE -

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Vision79

Post by Vision79 »

Fido85 wrote:fan vad ni har mycket snö :| här har vi ingenting :D

Jasså :) , nä nu tar man släden till ICA och åker skridskor till brevlådan! :lol:
Vision79

Post by Vision79 »

Kort uppdatering:

Veven hade 3/100 spel inom tolerans.
Toppen planades 4/100
Blocket borrat samt linehonat med special stålborste som tar bort lite av den ruggiga ytan kryss mönstren lämnar, som ringarna annars gör.
Blocket deckas minimalt

Toppen tog vi med oss, blocket ska som sagt deckas innan det är klart och veven får vi se om vi "nollställer"...

Image

Image

Image

Image

Image

även en kortare film från "finliret" av d sista .

Image

Nu är patte hyffsat sugen på att smacka ihop allt så det roligaste kan påbörjas :):)´
Last edited by Vision79 on 17 Nov 2007, 09:29, edited 1 time in total.
Vision79

Post by Vision79 »

Just ja...hittade en vev på golvet på firman....obs, min dojja är 44/45 (hehe minns inte) sååå...veven var rätt bitig så att säga.

Image
Pimplaren

Post by Pimplaren »

m30 vev?? =)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
IQ-tuning

Post by IQ-tuning »

Vision79 wrote:Just ja...hittade en vev på golvet på firman....obs, min dojja är 44/45 (hehe minns inte) sååå...veven var rätt bitig så att säga.

Den där veven känner jag igen :)
Det är en D14 vev från Scania!
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
Fear This

Post by Fear This »

Vision79 wrote:Blocket borrat samt linehonat med special stålborste som tar bort kryss mönstren samt gör loppen len o fin.

nu får du gärna berätta lite här för nu står de still:) såvitt jag alltid fått lära mej så vill man ha "kryss mönstren" pga smörjning mm & därav honingen?
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Vision79

Post by Vision79 »

Fear This wrote:
Vision79 wrote:Blocket borrat samt linehonat med special stålborste som tar bort kryss mönstren samt gör loppen len o fin.

nu får du gärna berätta lite här för nu står de still:) såvitt jag alltid fått lära mej så vill man ha "kryss mönstren" pga smörjning mm & därav honingen?

Ja det stämmer! , jag förklarade helt fel :? ...det dom där borstarna gjorde var att "slita" in ytan som ringarna annars gör...självklart ska det vara lätta kryssmönster kvar för oljefilmen :)
bmw patrik

Post by bmw patrik »

Fear This wrote:

Hej
Jonte måste ha missuppfatta gubben,stålborsten använde dom för att ta bort den grova ytan av stenarna(små grader)kryssmönstren är kvar så oljefilmen har nåt att fästa på. :D
Vision79

Post by Vision79 »

bmw patrik wrote:
Fear This wrote:

Hej
Jonte måste ha missuppfatta gubben,stålborsten använde dom för att ta bort den grova ytan av stenarna(små grader)kryssmönstren är kvar så oljefilmen har nåt att fästa på. :D

Hoho ja hann ändra före kompis ;);)..tur du ringer o väcker mig på morgonen o fråga om jag e yr :)
Fear This

Post by Fear This »

jaha då e ja med, vart lite nyfiken bara:) kul bygge i övrigt!
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Vision79

Post by Vision79 »

Liten update:

bilägaren var förbi Sundvalls o Co idag och tittade till hur d fortskrider, passade på att kolla aktuellt squisch mått som var 0,70 och fick även en kort lektion i hur ett glidlager fungerar, det tyckte Bengt på motorfirman att alla snacklaxar här skulle plugga på ;)

Fler uppdateringar kommer.

Image
Image

Image
Image
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Vad har han byggt för vinnarmaskiner som ger lektioner och allt? :)
Vision79

Post by Vision79 »

Bäckis wrote:Vad har han byggt för vinnarmaskiner som ger lektioner och allt? :)

Nja d e väll mest jänkejärn som passerat där..o en o annan gammal traktor såklart ;)...kanske vunnit ngt räjs på ngn åker med en rova som slagits ihop där? :lol:

Men annars så är ju våran en vinnarmaskin..lr? :)
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Ja, den blir nog riktigt elak med register som är bredare än en lagårdsvägg med den snurran.
Vision79

Post by Vision79 »

Bäckis wrote:Ja, den blir nog riktigt elak med register som är bredare än en lagårdsvägg med den snurran.

Ja det ska förhoppningsvis bli en jäkla komplett bil i slutändan...dock aningen orolig över vridmomentet men d överlåter vi till proffsen att fixa ;)
AndersJ

Post by AndersJ »

Vision79 wrote:
bilägaren var förbi Sundvalls o Co idag och tittade till hur d fortskrider, passade på att kolla aktuellt squisch mått som var 0,70 och fick även en kort lektion i hur ett glidlager fungerar, det tyckte Bengt på motorfirman att alla snacklaxar här skulle plugga på ;)

Men berätta vad han sa om lagrena då :)
/Anders
E30 EVO 335
Vision79

Post by Vision79 »

AndersJ wrote:
Vision79 wrote:

Men berätta vad han sa om lagrena då :)

Nä han berättade bara grunden/principen med ett glidlager hur tex vevaxeln vilar mot lagret när motorn är avstängd hur vevaxeln lyfts av oljevågen och centrereas med varvet bla bla...det var basic "motorlära" inget extravagant :)...ngt som alla borde kunna tyckte han som trimmade motorer :):)
Post Reply