Veven hade 3/100 spel inom tolerans.
Toppen planades 4/100
Blocket borrat samt linehonat med special stålborste som tar bort lite av den ruggiga ytan kryss mönstren lämnar, som ringarna annars gör.
Blocket deckas minimalt
Toppen tog vi med oss, blocket ska som sagt deckas innan det är klart och veven får vi se om vi "nollställer"...
även en kortare film från "finliret" av d sista .
Nu är patte hyffsat sugen på att smacka ihop allt så det roligaste kan påbörjas :)´
Last edited by Vision79 on 17 Nov 2007, 09:29, edited 1 time in total.
Vision79 wrote:Blocket borrat samt linehonat med special stålborste som tar bort kryss mönstren samt gör loppen len o fin.
nu får du gärna berätta lite här för nu står de still:) såvitt jag alltid fått lära mej så vill man ha "kryss mönstren" pga smörjning mm & därav honingen?
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Vision79 wrote:Blocket borrat samt linehonat med special stålborste som tar bort kryss mönstren samt gör loppen len o fin.
nu får du gärna berätta lite här för nu står de still:) såvitt jag alltid fått lära mej så vill man ha "kryss mönstren" pga smörjning mm & därav honingen?
Ja det stämmer! , jag förklarade helt fel ...det dom där borstarna gjorde var att "slita" in ytan som ringarna annars gör...självklart ska det vara lätta kryssmönster kvar för oljefilmen
Hej
Jonte måste ha missuppfatta gubben,stålborsten använde dom för att ta bort den grova ytan av stenarna(små grader)kryssmönstren är kvar så oljefilmen har nåt att fästa på.
Hej Jonte måste ha missuppfatta gubben,stålborsten använde dom för att ta bort den grova ytan av stenarna(små grader)kryssmönstren är kvar så oljefilmen har nåt att fästa på.
Hoho ja hann ändra före kompis ;)..tur du ringer o väcker mig på morgonen o fråga om jag e yr
bilägaren var förbi Sundvalls o Co idag och tittade till hur d fortskrider, passade på att kolla aktuellt squisch mått som var 0,70 och fick även en kort lektion i hur ett glidlager fungerar, det tyckte Bengt på motorfirman att alla snacklaxar här skulle plugga på
Bäckis wrote:Vad har han byggt för vinnarmaskiner som ger lektioner och allt?
Nja d e väll mest jänkejärn som passerat där..o en o annan gammal traktor såklart ...kanske vunnit ngt räjs på ngn åker med en rova som slagits ihop där?
Vision79 wrote: bilägaren var förbi Sundvalls o Co idag och tittade till hur d fortskrider, passade på att kolla aktuellt squisch mått som var 0,70 och fick även en kort lektion i hur ett glidlager fungerar, det tyckte Bengt på motorfirman att alla snacklaxar här skulle plugga på
Vision79 wrote: bilägaren var förbi Sundvalls o Co idag och tittade till hur d fortskrider, passade på att kolla aktuellt squisch mått som var 0,70 och fick även en kort lektion i hur ett glidlager fungerar, det tyckte Bengt på motorfirman att alla snacklaxar här skulle plugga på
Men berätta vad han sa om lagrena då
Nä han berättade bara grunden/principen med ett glidlager hur tex vevaxeln vilar mot lagret när motorn är avstängd hur vevaxeln lyfts av oljevågen och centrereas med varvet bla bla...det var basic "motorlära" inget extravagant ...ngt som alla borde kunna tyckte han som trimmade motorer :)