Ms Vs Vems?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Bäckis wrote:Har inte varit problem med boost cut i någon version, det funkar perfekt.

Den enda bugg som vi haft överhuvudtaget var att motorn röck till när man hade ställt in olika injection angles på olika varvtal.

Men om du är nöjd med dina DTA så grattis.


Så anledningen till att det inte klippte vid överladd beror på något annat menar du??
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Overboosten fungerar hur fint som helst,men sätter man inte upp den rätt så fungerar den heller inte.
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Bäckis wrote:Overboosten fungerar hur fint som helst,men sätter man inte upp den rätt så fungerar den heller inte.


Vem som ställt in den vet jag ej.
Mappningen skötte ni iaf men vem som gjort vad i alla inställningar kan man ju aldrig veta.
Men den funkade iaf fint om han ställde in ett lägre värde.
Funkar den då, borde det funka på ett högre värde också tycker man??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vems bil är det?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Johnny H wrote:
M3JONAS wrote:Satt och kollade i realtimemappingläget häromdagen när jag satt och körde på motorvägen i jämn fart. Enligt sprutet/datorn flaxar varvet mellan 3400-3600rpm. Kan det ha nånting med knas med triggern att göra eller att kablarna sitter fel som bla Emil var inne på tidigare?

Är det bara på det varvtalet så borde det inte vara triggern.
Men, dubbelkolla att du har den monterad riktigt och att den är i bra skick.


Just detta med små buggar är jobbigt, dock så har Autronic sina buggar också, även om man sällan läser om det på detta forum av någon konstig anledning. ;)


Det verkar flaxa på de flesta varven.
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

M3JONAS wrote:
Johnny H wrote:
M3JONAS wrote:Satt och kollade i realtimemappingläget häromdagen när jag satt och körde på motorvägen i jämn fart. Enligt sprutet/datorn flaxar varvet mellan 3400-3600rpm. Kan det ha nånting med knas med triggern att göra eller att kablarna sitter fel som bla Emil var inne på tidigare?

Är det bara på det varvtalet så borde det inte vara triggern.
Men, dubbelkolla att du har den monterad riktigt och att den är i bra skick.


Just detta med små buggar är jobbigt, dock så har Autronic sina buggar också, även om man sällan läser om det på detta forum av någon konstig anledning. ;)


Det verkar flaxa på de flesta varven.


Enklaste sättet att se om den är felkopplad är ju att bara vända på polerna.
Annars är det också vanligt att triggern bråkar om man inte har skärmat av kabeln på rätt sätt. Skärmningen ska bara vara jordad i ena änden.
p_stman
Posts: 244
Joined: 06 Aug 2007, 16:03
Location: Avesta

Post by p_stman »

MathiasH wrote:Kan man ändra tändning i ms?


japp.. går hur bra som helst.. finns många sätt att styra tändningen på med ett MS..

du kan tex använda ett msd 6al, dis4, köra cop, wastefire, edis, styra spolen med inbyggt tändsteg, mm...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Johnny H wrote:
Det verkar flaxa på de flesta varven.


Enklaste sättet att se om den är felkopplad är ju att bara vända på polerna.
Annars är det också vanligt att triggern bråkar om man inte har skärmat av kabeln på rätt sätt. Skärmningen ska bara vara jordad i ena änden.[/quote]

Tack för tipsen Johnny och Emil.
Efter mycket om och men fick jag tummen ur och bytte plats på stiften i kontakten. Var dock först tvungen att ringa Ärtan för att beställa nya stift då jag lyckades sabba de gamla...
Nu vandrar varvet inte alls lika mycket och jag tycker mig känna att motorn går mjukare och fladdrar inte lika mycket mellan de olika last/varv punkterna. Kan diffa 5-10 rpm när man ligger i jämn fart eller när motorn går på tomgång.
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Vad bra att du blev hjälpt!
:)
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

2 frågor

Vad skiljer i pris mellan ett VEMS och ett Autronic sprut?
Vad kostar repektive?

Finns det någon på detta forum som installerar dessa uppe i Norrbotten?

:oops: Vart visst 3 frågor..
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Polarbear wrote:2 frågor

Vad skiljer i pris mellan ett VEMS och ett Autronic sprut?
Vad kostar repektive?

Finns det någon på detta forum som installerar dessa uppe i Norrbotten?

:oops: Vart visst 3 frågor..


VEMS kostar ca 9000 med allt.
Autronic ca 20000:-
Då måste man dessutom köpa ett tändsystem till Autronicen.
Och ja, det finns montörer där.
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Ok, tackar för det

Då vart det ganska enkelt val för mig.
Min budget är nog ansträngd redan nu så det finns nog inte utrymme för en 10:a till.. :cry:

Min bror kör med VEMS i sin Alfa och han är då nöjd såvitt jag vet, supporten verkar då vara grym.
Han verkar ställa upp i ur och skur, sånt gillar vi :D
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Post by jol »

Polarbear wrote:Ok, tackar för det

Då vart det ganska enkelt val för mig.
Min budget är nog ansträngd redan nu så det finns nog inte utrymme för en 10:a till.. :cry:

Min bror kör med VEMS i sin Alfa och han är då nöjd såvitt jag vet, supporten verkar då vara grym.
Han verkar ställa upp i ur och skur, sånt gillar vi :D

Undra om vi känner varandra :) VEMS finns det folk som kan häromkring, annars assisterar jag det är inte så lurigt.

Autronic lär ha ännu bättre manualer och support så det ska inte vara nåt problem det heller med inkoppling.
Peter Strandberg
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Ja vi kan ha träffats

Han som installerade sprutet i brorsans Alfa körde med en svart turbomatad BMW. Kanske 325?
Eller så var det hans polare som ägde den. fick inte riktigt kläm på det.
Det verkade då gå så in i h-vete, hehe

Jag är inte riktigt där än men brorsan har ju telefonnr osv så jag kommer att ta kontakt när det blir dags.

Förhoppningsvis till våren.

//Kent Henell
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Post by jol »

Polarbear wrote:Ja vi kan ha träffats

Han som installerade sprutet i brorsans Alfa körde med en svart turbomatad BMW. Kanske 325?
Eller så var det hans polare som ägde den. fick inte riktigt kläm på det.
Det verkade då gå så in i h-vete, hehe

Jag är inte riktigt där än men brorsan har ju telefonnr osv så jag kommer att ta kontakt när det blir dags.

Förhoppningsvis till våren.

//Kent Henell

Var det en e30 för typ två år sen så kan det ha varit en 320 med vems, polaren var isåfall ganska lång och smal. Jo vi har träffats, tex när du momentdrog toppen på cittran :lol:
Peter Strandberg
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Haha!! :lol: :lol:
Ja då har vi ju träffats, hehe

Jo det var ju en djävla pärs, fy fan vad jag fick ta i!! :shock:
Post Reply