Page 4 of 8

KOMPHÖJDER OCH STAKLÄNGDER

Posted: 25 Jan 2007, 02:17
by Fisåkare
Jag skrev detta för ett tag sedan men de va väldigt dålig respons :shock:
Enda som skrev va M3 Jonas.
Detta är (enligt min mening) väldigt bra att veta om man ska trixa å joxa med olika kompförhållanden, slaglängder å så, och samtidigt ha koll på vad man faktiskt pysslar med.

Måste väll finnas någon som vet komphöjden på en M20 B25 t.e.x

Aja.. Så här skrev ja iaf.

Jag skulle gärna vilja veta komphöjden på M20 kolvarna till samtliga motor alternativ. Alltså b20, b23, b25 och b27, samt stak längd för respektive.

Gärna uppspecat typ så här .
EXEMPEL.
b20. Komph: xx,xmm. Staklängd: xxxmm.
b23. Komph: xx,xmm. Staklängd: xxxmm.
b25. Komph: xx,xmm. Staklängd: xxxmm.
b27. Komph: xx,xmm. Staklängd: xxxmm.

Har man ALLA mått på kolvar o stakar(även borr, slag å kolvbultsdiam, fast det vet ju alla, eller? ), så är det ganska enkelt **Å KUL** att botanisera runt lite. För att hitta t.ex En kolv som passar för ens endamål med sitt bygge. Det finns garanterat en uppsjö av kolvar till andra bilar som man kan tänkas använda .

Det skulle vara suveränt att sedan även lägga in detta i FAQ Turbokonv, tråden. Då vet alla VAR man skall leta, för att då få alla mått man kan behöva, för olika applikationer och kombinationer av M20 motorn t.ex.


Tackar på förhand.
// Tobbe P


Vet inte hur man ska gå till väga riktigt bara. :?
För listan (eller va vi nu kallar den) skall ju vara helt ifyld och korekt INNAN man slänger in den i FAQ'n.

De måste också på nått sätt funka för alla att fylla på listan vart efter, som t.e.x ett Excel ark eller nått.

Jag känner mej sååå jä..a usel på å uttrycka mej i text, så ja hoppas att de e någorlunda begripligt vad ja dillar om :oops:

Hur som.. Kan de här vara nått eller?

MVH//Tobbe

Posted: 25 Jan 2007, 17:56
by peppe
Det är en idé, bara jaga fakta och skriva in det i tråden.

Posted: 29 Jan 2007, 22:22
by Overcharged
Beräkna spridare

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)
BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5
Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas
och låsa sig.
Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.
Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor

---------------------------------------------------------

Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration
Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?
nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5
Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat
trycket från 3bar till 3.8bar.

---------------------------------------------------------

nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm
(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)

Posted: 04 Feb 2007, 21:39
by edström
peppe wrote:Som sagt guiden ang. kolvarna är luddig, som tusan. Tar bättre bilder och skriver ett "mått" som alla nu verkar vara så intresserade av då jag river min maskin.

Det jag inte förstår är hur man inte kan förstå då det bara går att göra på ett sett.

"SQUISHEN SKA BORT." sedan hur ni gör då är väll upp till var och en ;)

- Bilder kommer nog till helgen.

Mvh.


squishen, är de det kolvarna sticker upp ovanför blocket de eller?

Posted: 04 Feb 2007, 21:41
by peppe
Ja, svårare än så är det inte, eller där det blir trängst spel mellan kolv och fb-rum.

Finns en bild och mått på hur man svaravar kolvarna till M20B25, var så många som inte förstog :)

Posted: 04 Feb 2007, 21:51
by edström
okej:) så för att göra de enkla lättare så ska man ta ner kolvarna till blockkanten i Ö.D!?

Posted: 04 Feb 2007, 22:45
by peppe
Ja, så kan man också uttrycka sig, men eftersom man bara rycker squishen och lämmnar den plana delen som redan ligger vid TDC så spelar det väll mindre roll.

Men nu finns ett mått, och jag tror alla förstår.

Mvh.

Posted: 04 Feb 2007, 23:15
by flp
fint med mått. fast det finns ju 3 olika typer av m20b25 kolvar har jag för mig. ja har iaf haft 2st olika. så dem som mäter sådär med kolvar som är plana under (om dom inte har några ögon i ansiktet) kommer få svetsa på en bit innan dem svarvar av dem :D

MVH Micke

Posted: 05 Feb 2007, 05:29
by peppe
Det stämmer bra Micke, även därför jag skrev att jag inte tar någe ansvar :)

Posted: 05 Feb 2007, 13:52
by edström
är en oringning och org packning de billigaste och mest hållbara? eller vad finns det och välja på förutom mls+arp!
hur mkt kan man ladda med oringning och org? samt är de känsligt för spikningar?
nån som vet ungefär vad en o-ringning går lös på? B25 block..

ang 535lmm, för att den ska passa rakt av med elektronik ska de väl va en nyare me motronic, finns det bara en model av lmm:en då? passar den med detta nummer 0280203027

en sak till ang svarvningen, är så jävla nojjig för att de ska bli fel.. men alltså så som ja tänkt göra då. dra upp kolven i Ö.D sen mäta me skjutmått hur mycket kolven sticker upp sen svarva av de och sen stoppa tillbaks, de ska inte ändras nått mer i kolven med gropar o skit?

vad kommer ja hamna på för kompförhållande då? en katt motor!

Posted: 07 Feb 2007, 07:57
by edström
upp

läs ock lär...

Posted: 20 Feb 2007, 22:20
by ronnifer
Tänkte kasta in en länk... http://vebba.rtin.no/turbo.pdf Den här kan säkert räta ut många ? Hoppas det hjälper någon :roll:

Posted: 20 Feb 2007, 22:54
by ronnifer
:oops: oj... den fanns vist redan i FAQen :? ja som har letat efter den... onödigt sökande...

Posted: 16 May 2007, 19:26
by Cordobez
Är de någon som har provat att svarva kolvtoppen sfärisk istället för helt plan?? lite nyfiken på hur de skulle funka, har en teori om att de borde bli stadigare och att belastningen på kolven borde bli mindre?

Posted: 17 May 2007, 16:11
by xelerator
menar du sfärisk i en grop vilket ger lägre komp än plant.. eller sfärisk som ett klot vilket ger högre komp än plant??

o hur lyder din teori då??

Posted: 18 May 2007, 08:30
by Cordobez
Jag menar sfärisk som en grop.. Min teori är att man borde få kraften som kolven blir utsatt av mer jämt fördelad över hela kolv taket och mer centraliserat...

Posted: 19 May 2007, 11:32
by peppe
Cordobez wrote:Jag menar sfärisk som en grop.. Min teori är att man borde få kraften som kolven blir utsatt av mer jämt fördelad över hela kolv taket och mer centraliserat...


På M20ins kolvar så är gropen efter svarvning rätt liten och minimal, så jag tror inte du skulle lätta spec mycket på belastningen igenom att göra en grop i den. Då den är närmast plan ändå.

Och en grop medför även tunnare kolvtak ! Det är till 99% oftast ringlanden som går sönder. Hitta svaret på den frågan hur man gör en orginal kolv till en evighets kolv, då köper jag ett par av dig =)