Page 4 of 6
Posted: 16 Apr 2007, 20:56
by Strandholm
kollat så du inte har vatten i någon cylinder då?
Posted: 16 Apr 2007, 21:02
by Chrille
Just nu är det inget vatten alls i motorn så... nåt vatten är det inte i cylindarna
jag börjar ställa in mig på o byta motor nu men vad hjälper det igentligen... detta känns som ett "runt i kring fel"...
Jag hatar M40!!!
Posted: 16 Apr 2007, 21:02
by erik@e30
Chrille wrote:Är det någon som vet hur den saknade tanden på triggerhjulet skall stå i förhållande till trigger givaren när motorn är i ÖD?
Nu är den saknade tanden exakt ett halvt varv i från triggergivaren.
m20 har den ca 90grader före öd.
de stog 84 grader i min mapp när jag fick den...
Posted: 16 Apr 2007, 21:05
by erik@e30
erik@e30 wrote:Chrille wrote:Är det någon som vet hur den saknade tanden på triggerhjulet skall stå i förhållande till trigger givaren när motorn är i ÖD?
Nu är den saknade tanden exakt ett halvt varv i från triggergivaren.
m20 har den ca 90grader före öd.
de stog 84 grader i min mapp när jag fick den...
Altså när dom saknade tänderna är framför givaren!
sätt motorn i öd sen vrid tilbaka 90grader å den e framför givaren (m20)
Posted: 16 Apr 2007, 21:06
by Chrille
Hmm.. Frågan är om det är samma princip på M40?
Posted: 16 Apr 2007, 21:08
by erik@e30
om de skulle vara samma så får ju styrenheten signalen när motorn är i insugningsfasen... men de kanske inte e samma....
Posted: 16 Apr 2007, 21:12
by banzai
Alltså ditt problem låter EXAKT som jag hade på min
Kändes oxå som ett "runt i kring" fel därför bytte jag inte motor.
Hade gnista å soppa i cyllarna.. Jag hade inte heller nå vatten i min bil när jag höll på
Men dedär med startmotorn, att det känns som den "bromsar"
Min ville lixom starta å verkade gå men så fort man släppte nyckeln så dog bilen.. HELT SJUKT!
Hoppas du får ordning på skiten iaf. Lycka till!
Posted: 16 Apr 2007, 21:16
by affe
pröva och byta rotor! skruvade med en bil när jag jobbade på volvo som uppförde sig precis som du beskriver. rotorn såg fin ut men det var väl något överslag i den....
Posted: 16 Apr 2007, 21:21
by erik@e30
har du knack sensor på den motorn?
Posted: 17 Apr 2007, 06:32
by Chrille
Jag har tittat på rotorn och den ser fint ut. Men skall pröva att byta. Nån som vet om den passar från M20B20?
Posted: 17 Apr 2007, 06:33
by Chrille
erik@e30 wrote:har du knack sensor på den motorn?
Nope, det är det inte va jag vet.
Posted: 17 Apr 2007, 10:32
by erik@e30
Chrille wrote:Jag har tittat på rotorn och den ser fint ut. Men skall pröva att byta. Nån som vet om den passar från M20B20?
Kolla nufrona på real oem. testa å mäta spänningsfall eller ohm igenom den.
Posted: 17 Apr 2007, 10:59
by JaJsEn
enligt realoem så är det samma.
mvh Erik
Posted: 17 Apr 2007, 11:42
by Hemsö danne
Hatar verkligen såna här fel! det är så man frå grå hår i röven
Läste ett tidigare inlägg om det där med att oplarna jävlades med fördelaren...för några månader sen hade jag en gammal opel som gick klockrent,en liten stund! sen börja han smälla å gå skitdåligt bara sämre och sämre till slut tände den inte ens....kollade tamejfan ALLT! ,hade inte kuggat,osv..fördelaren stod rätt oxå! men jag lyfte endå upp fördelaren och satt den ett halvt varv *fel* då gick den igång hur lätt som helst..skumt fel! så prova vänd på fördelaren...
Posted: 17 Apr 2007, 17:33
by AndersJ
Har du möjlighet att ta en bild på dina stift och lägga upp?
Posted: 17 Apr 2007, 20:19
by Chrille
Testade byta rotor nu... Tyvärr ingen skillnad..
kan jag göra... men stiften är svarta och dyngsura av soppa.
Förresten... ni tror inte att det kan vara stiften som är kassa eller?
nää... inte troligt eftersom bilen bara tvärdog.
Alla stift pajar väl inte på samma gång... Hade ju varit pinsamt om det var så
Posted: 17 Apr 2007, 20:47
by AndersJ
okaj. Om de ser ut på det viset så gör det nog varken till eller från att se dem.
En annan tanke som slog mig var att rycka kontakten till spjällägesgivaren. Den kan ev vara kass och indikera öppet spjäll vilket boxen borde kompensera för m.h.a mer soppa.
Om det inte ger någon skillnad så kan du kanske testa att rycka kontakten till luftmassemätaren.