Page 29 of 42
Posted: 24 Feb 2008, 01:28
by Moker
ta bort vanosen, lossa kamkedje spännaren, ta bort kamdreven, lossa kamaxlarna och lyft bort. Lyft bort tryckarna och bryggorna så ser du torx skruvarna till toppen. Lossa dom, finns också två/tre små torx i framkant vid vanosen också som du måste lossa så dú får bort toppen!
Posted: 24 Feb 2008, 01:32
by pelko
Moker wrote:ta bort vanosen, lossa kamkedje spännaren, ta bort kamdreven, lossa kamaxlarna och lyft bort. Lyft bort tryckarna och bryggorna så ser du torx skruvarna till toppen. Lossa dom, finns också två/tre små torx i framkant vid vanosen också som du måste lossa så dú får bort toppen!
På en icke vanos, om det spelar någon roll, kan man inte lyfta toppen utan att lossa kammarna?
mvh Mathias
Posted: 24 Feb 2008, 02:57
by Sharkie
Ang. knacksensorn så går det att få den att lira med iaf VEMS men det kräver rätt mycket jobb. Man måste få motorn att knacka, spela in det och få sprutet att leta efter samma "ljud".
Posted: 24 Feb 2008, 09:13
by wuffee
jag har aldrig förstått varför man ska ta bort kammarna å den biten för att ta bort toppen? Det behövs verkligen inte, likadant när många efterdrar sina toppar så tar de bort kammarna, behövs verkligen inte..
Farsan va inne på bmw och köpte en specialhylsa för några spänn så slipper man allt extra arbete!
Mvh
Uffe
Posted: 24 Feb 2008, 09:39
by Chrille
Efter att ha läst hur känsliga kammarna är vill jag verkligen inte plocka bort dom
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... emoval.htm
Kan motorrenoveringen plana toppen när kammarna sitter i?
Eller ska man skita i och plana? Nån som vågat pröva det när man ska köra MLS-packning?
Posted: 24 Feb 2008, 09:48
by Zwofurti
riv lös kammarna, är väl inte känsligare än på nån annan motor...
du måste ju plana, flera som inte gjort det å alla har fått läckage vad det verkar som.
Posted: 24 Feb 2008, 11:33
by Chrille
Zwofurti wrote:riv lös kammarna, är väl inte känsligare än på nån annan motor...
Enligt texten är de lite speciella.
Zwofurti wrote:du måste ju plana, flera som inte gjort det å alla har fått läckage vad det verkar som.
Okej
Posted: 24 Feb 2008, 16:35
by moonzhine
då måste bort med kammar och bryggor för att komma åt toppbultarna..
nollställ veven bara så ser du ungefär hur de ska sitta,sen får du fin justera när du ska plocka ihop allt bara..
Posted: 24 Feb 2008, 16:37
by bmw_fredde
jag har lyckats få en kam å gå av en gång på m50 är rätt känsligt men tar man det försiktigt å lossar alla bultar lite i taget så går det fint!
Posted: 24 Feb 2008, 16:41
by bmw_fredde
moonzhine wrote:då måste bort med kammar och bryggor för att komma åt toppbultarna..
nollställ veven bara så ser du ungefär hur de ska sitta,sen får du fin justera när du ska plocka ihop allt bara..
Det behöver du inte! går med en smal hylsa å förlängare!
Posted: 24 Feb 2008, 18:34
by Chrille
Sådär, nu är kamdreven och vanos borta, alla toppbultar är borta, inga problem alls att komma åt när kammarna är i.
Hylsa och förlängare bara...
Dock sket det sig när jag kom till den högra främre mindre bulten. Min torxhylsa passade inte ner i hålet...
Den var för tjock/kort.
Slänger upp bilder senare...
Posted: 24 Feb 2008, 19:57
by bmw_fredde
den kan du lossa med en vanlig mm hylsa men kommer inte ihåg vilken storlek det är nu men är ju bara å prova på den du fick dän!
Posted: 24 Feb 2008, 21:13
by johankihl
Ang grenrörsflänsen (om ingen nämnt det) så drar du den rak när du monterar. Blir högst förvånad om den inte blir rak när du satt den på toppen...
Posted: 24 Feb 2008, 23:53
by moonzhine
jo men de måste väl vara bra pilligt med kammarna kvar..
är ju ingen sak att plocka bort dom heller..
ang hylsan passar 7mm på dom 3 bultarna i framkant..
Posted: 25 Feb 2008, 00:14
by Moker
går o skruva lös toppen utan att lyfta kammarna! går om du har en smal hylsa...
Posted: 25 Feb 2008, 08:54
by Chrille
johankihl wrote:Ang grenrörsflänsen (om ingen nämnt det) så drar du den rak när du monterar. Blir högst förvånad om den inte blir rak när du satt den på toppen...
Jag är tveksam till det eftersom man såg på flänsen att det hade läckt i kanterna
Posted: 25 Feb 2008, 08:56
by Chrille
moonzhine wrote:jo men de måste väl vara bra pilligt med kammarna kvar..
är ju ingen sak att plocka bort dom heller..
ang hylsan passar 7mm på dom 3 bultarna i framkant..
Nope var inte pilligt med kammarna kvar i.
3 mindre bultar i framkant??? 2 st är det väl bara.
Prövat med vanlig 7mm hylsa men den går bara runt.