Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Är du säkert den är finska trycktest? Om man tor at den är en säckpipa och försöker bara att spela den?
2002 Peugeot 206 1,4 (eller nåt)
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Nu är bilen uppstartad
VEMS Emil kom över och kopplade det sista till sprutet.
Och fixade alla inställningar.
Vi hade så klart bästa ordningen på sladdarna till VEMSet och TCI boxen
Kopplade så att oljereturpumpen går på samtidigt som första bränslepumpen, den andra bränslepumpen går igång vid laddtryck.
Film på uppstarten.
Har dock ingen film på provkörningen.
http://www.youtube.com/watch?v=taoXYBr1 ... e=youtu.be
I med stolarna och fixade till en "HillBilly" växelspak av en lång M8 gängstång.
Bilen ute för egenmaskin, körde sist närmare 2år sedan
Vi körde bilen till närmaste macken, ligger 2km bort.
Emil mappade till låglasten under tiden.
Efter tankning åkte vi vidare.. Skulle börja belasta motorn lite men vid 0.1bar sköt jag converter packboxen.
Troligen pga. för tajt spel mellan converter och flexiplate.
Lyfter ner lådan imorrn bitti.
Beställde TCI växelspak, kopplingar och ledning till automatkyl och en större ledning till oljematningen till turbon.
Är sjukt nöjd ändå, motorn fungerade kanon fint.
VEMS Emil kom över och kopplade det sista till sprutet.
Och fixade alla inställningar.
Vi hade så klart bästa ordningen på sladdarna till VEMSet och TCI boxen
Kopplade så att oljereturpumpen går på samtidigt som första bränslepumpen, den andra bränslepumpen går igång vid laddtryck.
Film på uppstarten.
Har dock ingen film på provkörningen.
http://www.youtube.com/watch?v=taoXYBr1 ... e=youtu.be
I med stolarna och fixade till en "HillBilly" växelspak av en lång M8 gängstång.
Bilen ute för egenmaskin, körde sist närmare 2år sedan
Vi körde bilen till närmaste macken, ligger 2km bort.
Emil mappade till låglasten under tiden.
Efter tankning åkte vi vidare.. Skulle börja belasta motorn lite men vid 0.1bar sköt jag converter packboxen.
Troligen pga. för tajt spel mellan converter och flexiplate.
Lyfter ner lådan imorrn bitti.
Beställde TCI växelspak, kopplingar och ledning till automatkyl och en större ledning till oljematningen till turbon.
Är sjukt nöjd ändå, motorn fungerade kanon fint.
Last edited by pro_mille on 03 Sep 2012, 20:01, edited 1 time in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Gött!
Emil fixar biffen!
Emil fixar biffen!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Sv: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Kommer att bli en sjuk 1000hk+ bil
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Japp lär bli kul bil o köra:)
Skruva ner lådan imorse, tog en hel timma
Mycket riktig så var packboxen paj.
Converterns svetskant har tagit i den.
Här synns kanten..
Inte konstigt att oljan ville ut.
Nya packboxen
Ska ta och svarva av 3mm på converterns baksida för att få mer spel mot packboxen.
Skruva ner lådan imorse, tog en hel timma
Mycket riktig så var packboxen paj.
Converterns svetskant har tagit i den.
Här synns kanten..
Inte konstigt att oljan ville ut.
Nya packboxen
Ska ta och svarva av 3mm på converterns baksida för att få mer spel mot packboxen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Slängde upp convertetrn i svarven, var dock inte bara för hög även lite sne.
Riktade den så gott det gick och svarvade av fötterna 3mm.
Lyfte upp lådan imorse, var inte så lätt o få den på domkraften.
Fick använda spännband o liten domkraft i bakkant
Har mailat till PrecisionIndrustries, dom tillverkar en ny converter åt mej.
Blir antigen en 9.5" eller 10.5" med 3-5skivig lockup, vill ha stallspeed runt 3500rpm utan laddtryck.
Men ska ändå hålla för 1bars ladd och min tunga bil.
Riktade den så gott det gick och svarvade av fötterna 3mm.
Lyfte upp lådan imorse, var inte så lätt o få den på domkraften.
Fick använda spännband o liten domkraft i bakkant
Har mailat till PrecisionIndrustries, dom tillverkar en ny converter åt mej.
Blir antigen en 9.5" eller 10.5" med 3-5skivig lockup, vill ha stallspeed runt 3500rpm utan laddtryck.
Men ska ändå hålla för 1bars ladd och min tunga bil.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Nu är Chevan mappad till 0.8bar, vart och rycka WG slangen för att få upp laddtrycket.
Fick inte mer än 0.2bar med skruven i botten "mjukis" fjädern.
TCI controllen vart mappad med, lådan växlar mycket fint nu
Nästa vecka ska BW s491 på och nya converten på plats.
Film på en testrepa
http://www.youtube.com/watch?v=BpMDwyAQdIA&feature=plcp
Tyvärr vart det en liten haveri under provkörningen, högtalargallrerna och hatthyllan flög på oss
när dumpen inte öppnade
Fick inte mer än 0.2bar med skruven i botten "mjukis" fjädern.
TCI controllen vart mappad med, lådan växlar mycket fint nu
Nästa vecka ska BW s491 på och nya converten på plats.
Film på en testrepa
http://www.youtube.com/watch?v=BpMDwyAQdIA&feature=plcp
Tyvärr vart det en liten haveri under provkörningen, högtalargallrerna och hatthyllan flög på oss
när dumpen inte öppnade
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Så klart monterades även baksätet dit i fredags innan mappning
Jag och VEMS Emil åkte en sväng till Dunker igår med bilen ca. 3-4mil dit, startade upp Andys PV där.
Bilen fungerade fint på landsväg, ligger runt 1500-2000rpm i landsvägsfart
Vi passade på att modda om PPF dumpen, bytte till mjukare fjäder på den.
Nu är dumpen öppen på tomgång, så en strumpa las över dumpen så inte fåglar mm skulle komma in i maskinen
Men åtgärden medförde att laddtrycket sjönk till 0.3bar, hmm.. åkte hela vägen till Dunker o kikade närmare på dumpen där.
Den läcker som ett såll i oringarna. Vilket göra att laddtrycket inte hjälper till o hålla dumpen stängd.
En mebran-dump är nog att föredra, kanske en ProCharger dump.
Vi ställde på dumpen med en starkare fjäder o fick den tätare, vilket gjorde att tomgången även sjönk med 400rpm.
På vägen hem testade vi gasa fullt med bilen, fick upp 0.8bar mycket tidigare än innan.
Men convertern gav upp i samma veva, troligen så vände spraggen.
Gick att stalla fritt till 3000rpm o sedan 4000rpm.. hmm.. bogserade hem bilen.
Startade upp bilen o testade om det gick köra in i garaget, funkade som vanligt först.. sedan vart det friläge i convertern igen.
River ner lådan imorrn, kände att jag behövde en ledig dag från garaget.
Jag och VEMS Emil åkte en sväng till Dunker igår med bilen ca. 3-4mil dit, startade upp Andys PV där.
Bilen fungerade fint på landsväg, ligger runt 1500-2000rpm i landsvägsfart
Vi passade på att modda om PPF dumpen, bytte till mjukare fjäder på den.
Nu är dumpen öppen på tomgång, så en strumpa las över dumpen så inte fåglar mm skulle komma in i maskinen
Men åtgärden medförde att laddtrycket sjönk till 0.3bar, hmm.. åkte hela vägen till Dunker o kikade närmare på dumpen där.
Den läcker som ett såll i oringarna. Vilket göra att laddtrycket inte hjälper till o hålla dumpen stängd.
En mebran-dump är nog att föredra, kanske en ProCharger dump.
Vi ställde på dumpen med en starkare fjäder o fick den tätare, vilket gjorde att tomgången även sjönk med 400rpm.
På vägen hem testade vi gasa fullt med bilen, fick upp 0.8bar mycket tidigare än innan.
Men convertern gav upp i samma veva, troligen så vände spraggen.
Gick att stalla fritt till 3000rpm o sedan 4000rpm.. hmm.. bogserade hem bilen.
Startade upp bilen o testade om det gick köra in i garaget, funkade som vanligt först.. sedan vart det friläge i convertern igen.
River ner lådan imorrn, kände att jag behövde en ledig dag från garaget.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Ballt! kommer nog börna bra sen..
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Jag och Mitox skruvade ner lådan idag.
Släppte ut oljan först, den var mer brun än röd.
När väl lådan var ner tog jag loss convertern, mycket riktigt den var trasig.
Låter som en maracas
Åkte över till Anders i Dunker med växellådan. Blir en översyn och höjd systemtryck till drygt 200psi
Hade fått mail ikväll från Jack på Precision Industries, nya convertern är klar och skickad
Släppte ut oljan först, den var mer brun än röd.
När väl lådan var ner tog jag loss convertern, mycket riktigt den var trasig.
Låter som en maracas
Åkte över till Anders i Dunker med växellådan. Blir en översyn och höjd systemtryck till drygt 200psi
Hade fått mail ikväll från Jack på Precision Industries, nya convertern är klar och skickad
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Jag vet vad felet är på Convertern! den är inte rosa...
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Hehe.. Nya convertern har en manlig färg rosa/lila
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Ja du ser, stadiga grejer med stadig färg hehe.pro_mille wrote:Hehe.. Nya convertern har en manlig färg rosa/lila
Hur mycket vågar du ladda sen?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Spridarna lär bottna runt 1bar 1260cc
Kanske går att öka soppatrycket en aning.
Kanske går att öka soppatrycket en aning.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Kapade isär Hughes convertern, ena lagret till statorn hade trillat isär.
Så kan det gå med klena convertrar
Beställde även en ny dumpventil, blev en Tial Q med rätt klen fjäder.
Borde fungera bättre med mebrandump än läckande kolvdump.
Ska till Momentum idag och köpa nya viton oringar till PPF dumpen och en klenare fjäder.
Så kan det gå med klena convertrar
Beställde även en ny dumpventil, blev en Tial Q med rätt klen fjäder.
Borde fungera bättre med mebrandump än läckande kolvdump.
Ska till Momentum idag och köpa nya viton oringar till PPF dumpen och en klenare fjäder.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar
Grattis till uppstarten!
Vad var det för konverter som rasade ? såg ut som den hade ett svårt slut på sitt liv
Vad var det för konverter som rasade ? såg ut som den hade ett svårt slut på sitt liv
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98