Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
herrakani
Posts: 6
Joined: 22 Aug 2012, 13:11
Location: Finland

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo

Post by herrakani »

Är du säkert den är finska trycktest? Om man tor at den är en säckpipa och försöker bara att spela den?
2002 Peugeot 206 1,4 (eller nåt)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo

Post by pro_mille »

Nu är bilen uppstartad :D

VEMS Emil kom över och kopplade det sista till sprutet.
Image

Och fixade alla inställningar.
Image

Vi hade så klart bästa ordningen på sladdarna till VEMSet och TCI boxen :lol:
Image

Kopplade så att oljereturpumpen går på samtidigt som första bränslepumpen, den andra bränslepumpen går igång vid laddtryck.
Image


Film på uppstarten.
Har dock ingen film på provkörningen.

http://www.youtube.com/watch?v=taoXYBr1 ... e=youtu.be


I med stolarna och fixade till en "HillBilly" växelspak av en lång M8 gängstång.
Image

Bilen ute för egenmaskin, körde sist närmare 2år sedan :)
Image

Vi körde bilen till närmaste macken, ligger 2km bort.
Emil mappade till låglasten under tiden.
Efter tankning åkte vi vidare.. Skulle börja belasta motorn lite men vid 0.1bar sköt jag converter packboxen.
Troligen pga. för tajt spel mellan converter och flexiplate.
Lyfter ner lådan imorrn bitti.

Beställde TCI växelspak, kopplingar och ledning till automatkyl och en större ledning till oljematningen till turbon.

Är sjukt nöjd ändå, motorn fungerade kanon fint. :)
Image
Last edited by pro_mille on 03 Sep 2012, 20:01, edited 1 time in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Post by erikjakan »

Gött!

Emil fixar biffen!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Post by johankihl »

Kommer att bli en sjuk 1000hk+ bil :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Post by TreLingon »

Häftigt :)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Post by pro_mille »

Japp lär bli kul bil o köra:)

Skruva ner lådan imorse, tog en hel timma :)
Mycket riktig så var packboxen paj.
Image

Converterns svetskant har tagit i den.
Image

Här synns kanten..
Image

Inte konstigt att oljan ville ut.
Image

Nya packboxen :)
Ska ta och svarva av 3mm på converterns baksida för att få mer spel mot packboxen.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Post by pro_mille »

Slängde upp convertetrn i svarven, var dock inte bara för hög även lite sne.
Riktade den så gott det gick och svarvade av fötterna 3mm.
Lyfte upp lådan imorse, var inte så lätt o få den på domkraften.
Fick använda spännband o liten domkraft i bakkant :)

Har mailat till PrecisionIndrustries, dom tillverkar en ny converter åt mej. :)
Blir antigen en 9.5" eller 10.5" med 3-5skivig lockup, vill ha stallspeed runt 3500rpm utan laddtryck.
Men ska ändå hålla för 1bars ladd och min tunga bil.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

Post by pro_mille »

Nu är Chevan mappad till 0.8bar, vart och rycka WG slangen för att få upp laddtrycket.
Fick inte mer än 0.2bar med skruven i botten "mjukis" fjädern.
TCI controllen vart mappad med, lådan växlar mycket fint nu :)
Nästa vecka ska BW s491 på och nya converten på plats.

Film på en testrepa :)
http://www.youtube.com/watch?v=BpMDwyAQdIA&feature=plcp

Tyvärr vart det en liten haveri under provkörningen, högtalargallrerna och hatthyllan flög på oss
när dumpen inte öppnade :lol:
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by pro_mille »

Så klart monterades även baksätet dit i fredags innan mappning :)
Image


Jag och VEMS Emil åkte en sväng till Dunker igår med bilen ca. 3-4mil dit, startade upp Andys PV där. :)
Bilen fungerade fint på landsväg, ligger runt 1500-2000rpm i landsvägsfart :)
Vi passade på att modda om PPF dumpen, bytte till mjukare fjäder på den.
Nu är dumpen öppen på tomgång, så en strumpa las över dumpen så inte fåglar mm skulle komma in i maskinen :lol:
Image
Men åtgärden medförde att laddtrycket sjönk till 0.3bar, hmm.. åkte hela vägen till Dunker o kikade närmare på dumpen där.
Den läcker som ett såll i oringarna. Vilket göra att laddtrycket inte hjälper till o hålla dumpen stängd.
En mebran-dump är nog att föredra, kanske en ProCharger dump.
Vi ställde på dumpen med en starkare fjäder o fick den tätare, vilket gjorde att tomgången även sjönk med 400rpm.

På vägen hem testade vi gasa fullt med bilen, fick upp 0.8bar mycket tidigare än innan. :)
Men convertern gav upp i samma veva, troligen så vände spraggen.
Gick att stalla fritt till 3000rpm o sedan 4000rpm.. hmm.. bogserade hem bilen.
Startade upp bilen o testade om det gick köra in i garaget, funkade som vanligt först.. sedan vart det friläge i convertern igen.

River ner lådan imorrn, kände att jag behövde en ledig dag från garaget.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by Pimplaren »

Ballt! :) kommer nog börna bra sen.. :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by pro_mille »

Jag och Mitox skruvade ner lådan idag.
Släppte ut oljan först, den var mer brun än röd.
Image

När väl lådan var ner tog jag loss convertern, mycket riktigt den var trasig.
Låter som en maracas :lol:
Image

Åkte över till Anders i Dunker med växellådan. Blir en översyn och höjd systemtryck till drygt 200psi :)
Hade fått mail ikväll från Jack på Precision Industries, nya convertern är klar och skickad :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by Pimplaren »

Jag vet vad felet är på Convertern! den är inte rosa... :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by pro_mille »

Hehe.. Nya convertern har en manlig färg rosa/lila
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by Pimplaren »

pro_mille wrote:Hehe.. Nya convertern har en manlig färg rosa/lila
Ja du ser, stadiga grejer med stadig färg :) hehe.

Hur mycket vågar du ladda sen?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by pro_mille »

Spridarna lär bottna runt 1bar :) 1260cc
Kanske går att öka soppatrycket en aning.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by pro_mille »

Kapade isär Hughes convertern, ena lagret till statorn hade trillat isär.
Så kan det gå med klena convertrar :lol:
Image

Beställde även en ny dumpventil, blev en Tial Q med rätt klen fjäder.
Borde fungera bättre med mebrandump än läckande kolvdump.
Ska till Momentum idag och köpa nya viton oringar till PPF dumpen och en klenare fjäder.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
hellhaunter
Posts: 33
Joined: 13 Sep 2009, 09:36

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Mappad till 0.8bar

Post by hellhaunter »

Grattis till uppstarten!

Vad var det för konverter som rasade ? såg ut som den hade ett svårt slut på sitt liv :-)
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Post Reply