Page 29 of 80
Posted: 21 Nov 2007, 18:12
by M3JONAS
Bonje wrote:Skönt att du ÄNTLIGEN har kastat kompressorn i soptunnan!
De där med turboplaceringen... Varför inte helt enkelt toppmontera den?
En GT40 vet jag av erfarenhet att den får plats där uppe utan att modifiera någonting. (Knacka plåt eller liknande)
Haha, jag saknar redan min kära kompressor...
Kanske blir så att jag toppmonterar den, anledningen till att jag ville ha den lågt var att det vore kul om det blev en rätt diskret installation.Turbon lågt, tryckrören neråt, original insug. Kanske dra tryckrören i original luftburk och luftmängdmätare?!
Siktar på ca 600hk och för det så känns det onödigt med ett brottarstort aggregat, även om fördelen med en gt40 eller hx40 är att de inte kostar några stora pengar.
Posted: 21 Nov 2007, 19:31
by PaparaZZi
M3JONAS wrote:Bonje wrote:Skönt att du ÄNTLIGEN har kastat kompressorn i soptunnan!
De där med turboplaceringen... Varför inte helt enkelt toppmontera den?
En GT40 vet jag av erfarenhet att den får plats där uppe utan att modifiera någonting. (Knacka plåt eller liknande)
Haha, jag saknar redan min kära kompressor...
Kanske blir så att jag toppmonterar den, anledningen till att jag ville ha den lågt var att det vore kul om det blev en rätt diskret installation.Turbon lågt, tryckrören neråt, original insug. Kanske dra tryckrören i original luftburk och luftmängdmätare?!
Siktar på ca 600hk och för det så känns det onödigt med ett brottarstort aggregat, även om fördelen med en gt40 eller hx40 är att de inte kostar några stora pengar.
jag är helt säker till 100% på när du startat med turbon så vill du ha kompressorn tillbaka
Posted: 22 Nov 2007, 13:23
by Chrille
En silverrygg är en bergsgorilla som inte har något hår på ryggen.
Posted: 22 Nov 2007, 16:17
by Nisse Järnet
Kul att det händer grejer och går åt rätt håll!
Känns som om man behöver uppgradera motorn lite för att hänga med på gatan nästa år
Posted: 24 Nov 2007, 02:23
by peppe
Kul att du bygger turbo nu Jonas, du får väll montera tebax kompressorn senare och göra en Hilmersson?
Posted: 24 Nov 2007, 08:37
by Bäckis
Har editerat lite...
Posted: 24 Nov 2007, 11:18
by M3JONAS
Bäckis wrote:Har editerat lite...
Inte tillräckligt på projektet... Turbon sitter fortfarande inte på plats
Posted: 24 Nov 2007, 15:33
by Bäckis
Har editerat ytterligare för att hålla stämningen fortsatt hög på forumet.
För att undvika silverryggeri på forumet kanske vi skulle göra som så att vi sätter upp en regel där detta betende straffas skoningslöst med banning?
BACK TO TOPIC!
Posted: 24 Nov 2007, 16:21
by M3JONAS
Nisse Järnet wrote:Kul att det händer grejer och går åt rätt håll!
Känns som om man behöver uppgradera motorn lite för att hänga med på gatan nästa år
Tack Nisse, har inte fått ihop nånting så vi får väl se hur den kommer att men du kanske får kämpa lite för att ha en snabbare vit e30...
Posted: 24 Nov 2007, 21:45
by Nisse Järnet
M3JONAS wrote:Nisse Järnet wrote:Kul att det händer grejer och går åt rätt håll!
Känns som om man behöver uppgradera motorn lite för att hänga med på gatan nästa år
Tack Nisse, har inte fått ihop nånting så vi får väl se hur den kommer att men du kanske får kämpa lite för att ha en snabbare vit e30...
Ja hehe men vafan jag har knappt några bromsar på bilen, skulle behöva bur, stolar och bälten och lite nya bussningar i framvagnen så pengar till ytterligare trim finns det inte gott om
Men det slutar väl med ett par piratbelägg fram och nya kolvar till maskin ändå haha
Posted: 09 Dec 2007, 19:57
by M3JONAS
Äntligen har det hänt nånting i garaget. Motivationen och tempot är inte direkt på topp såhär års...
Då min styrväxel har läckt som ett såll ett tag så tänkte jag att det är dags att göra nånting åt den. Har plockat ner den från bilen nu iaf. Är det någon som har rivit och renoverat en liknande styrväxel? Är det värt att försöka göra nånting åt den eller ska man leta efter en annan bättre begagnad växel direkt?
Plockade bort bromsarna som lackades i vintras. De var lackade med värmebeständig silverfärg som dessvärre inte verkar vara alltför bra. Sef mest bara rostigt och äckligt ut nu
Tips på vad man kan göra för att skivorna ska hålla sig fräscha tas tacksamt emot!
Börjar nog bli dags att byta bromsbelägg också. Någon som har tips på bra bromsbelägg för gatåkning och lite banåkning. Bromsarna kommer från 330 e46.
Så slutligen så stog jag och polaren och diskuterade turboplacering. Han påstår att turbon ska sitta som på bilden fast lite längre bak. För så har de tuffa killarna...
Jag som inte är så tuff är mer sugen på att försöka få snurran att hamna lite längre ner...
Posted: 09 Dec 2007, 20:45
by johankihl
Montera turbon högt, det förenklar en hel del för framtida skruvande.
Om du fräser av struten på turbon och monterar en 3" v-bandfläns så blir den betydligt behändigare att placera i motorutrymmet också. Det är ju en hel del onödigt skrot som sticker ut iom den där struten på avgasdelen
Posted: 09 Dec 2007, 21:29
by M3JONAS
Jag ska inte använda den turbon, den är bara inlånad för lite måttning.
Ja sånt ska man ju tänka på också...
Är det lättare att komma åt med högt placerad turbo menar du? Hmm det kanske stämmer. är ju inte direkt jättegott om plats från något håll.
Posted: 13 Dec 2007, 23:37
by M3JONAS
Läste igenom denna tråd
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... c&start=19
med Bengts fd M3:a och med tanke på att det gick at få plats med en pt76:a lågt monterad på den så kan det inte vara något bekymmer att få dit en så liten och gullig snurra som jag ska ha på min bil!
Vad ska man använda sig av för pump för oljereturen?
Posted: 14 Dec 2007, 19:04
by Bäckis
Silver hammarlack ser fräscht ut och håller på bromsarna.
Posted: 20 Dec 2007, 19:59
by M3JONAS
Idag dök första läskiga turborelaterade produkten upp
En Greddy laddtryckstyrning. Vet inte så mycket om den mer än att det är en blingig display till den och att det ska gå att justera laddtrycket inifrån bilen.
Posted: 20 Dec 2007, 20:02
by Bmwandreas
Bläää sälj så fort som möjligt.
Sådana där prylar funkar sämre än en vanlig mekanisk kran.