Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jävla SKITBIL!!!

Bytte lysknappen i dag men ingen skillnad.

Allt annat ljus dör fortfarande när man slår på halvljuset...
Är så jävla trött på sånt här!



Till råga på allt slutade generatorn ladda på tantens bil och hitta regulator till en Delco generator (Opel Astra 1.6 16V -95 verkar ju i princip omöjligt!!!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

går de att byta regulator på den överhuvudtaget?

om de gör de så kolla orginal nr på regulatorn så kan ja nog översätta de till dej
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Generatorn löst.. bytte hela skiten, diodbryggan kass..


Åter till BMW:n.. blir galen...
Vad ska jag göra...?!?!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

Chrille wrote:Generatorn löst.. bytte hela skiten, diodbryggan kass..


Åter till BMW:n.. blir galen...
Vad ska jag göra...?!?!


gjör så här:
dricka en öl och äta ett kex och lugna ner dig lite så fixar du det till sisst. :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
Icee
Posts: 248
Joined: 06 Jan 2007, 23:48
Location: Finland Vasa

Post by Icee »

Som sakt, lampkontrollmodulen bak i bilen styr allt med lampor att göra på bilar med checkkontroll. Byt den om itt annat, men den finns endast på bilar med checkkontroll. Har du haft rost i hjulhuset så vatten trängt in brukar denna ge upp.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Lampkontrollmodul??? Säker på att du inte drömt det...
Enda elen som finns i bagaget på en E30 är en centrallåsmotor till tankluckan samt batteri i 325:orna :?



Har nu äntligen fått ordning på det.
Säkringen till blinkerserna var trasig. (Säkring nr. 4 om jag inte minns fel)
Bytte den och nu funkar ljuset som det ska...

Var tyskarna fulla när de kopplade elen på E30:isarna eller... nästan pinsamt ju.
Man tycker ju inte att säkringen till blinkerserna borde slå ut halvljus/parkeringsljus funktionerna.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Det finns faktiskt ljusmodul på E30. Den sitter på vänster sida bakom bakre hjulhuset.
Skönt att det var ett så enkelt fel i alla fall.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

Chrille wrote:......Var tyskarna fulla när de kopplade elen på E30:isarna eller... nästan pinsamt ju.......


frågan är väl vem som var full då dem kolla säkringarna ;) hihi
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

flp wrote:
Chrille wrote:......Var tyskarna fulla när de kopplade elen på E30:isarna eller... nästan pinsamt ju.......


frågan är väl vem som var full då dem kolla säkringarna ;) hihi


*hahahohohihi*

Fin bil annars, blir nog bra snyt i den :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Vad för motorfästen och kuddar ska jag köra med?

Eller passar E34 fästen och M20 kuddar.. blir det rätt då?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

e36 motorfästen och e28 535 kuddar+använd dom yttre hålen på balken,e21 bromservo,slipa av insuget i bakkant lite grann,sen e de bara att hinka i
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Gött mos... Då kör vi på det!
Tråkigt att behöva slipa av på insuget dock :?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tog ut bilen och spolade av den, var ju riktigt dammig efter 1,5 år.
Nu blev det ju orange igen :)

Image
Image




Fick sedan göra lite besiktnings anti nedslags fix.
Reflexer i bak och montera park ljusen fram i blinkerserna.

Image
Image



Reflex test... Japp, funkar bra.
Image



Sånt här chafs måste man ju ha med:
Image


Sådär... Allt på plats.

Image
Image
Image
Image

Fet cambervinkel fram ;)
Image



Sen bar det av till besiktningen.. Inte glömma nemo. Han ska alltid med...
Image





Och på besiktningen gick det så här!


Image
Image
Image




Nu ska 320 äcklet ur igen... Sen blir det och börja måtta in för M50:in.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Härligt!

Måste skaffa mig en besiktningsmotor till min bil också (: längtar inte direkt tills det är dags att byta (: se till att få i M50 maskinen nu! (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Wohoo !!

måste väl kännas bra ? :)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nu var det länge sen det hände nåt, dags för uppdatering.
Tyvärr glömde jag kameran så det fick bli mobilbilder :( Dock bättre än inget.

Planen var från början att bygga ett eget grenrör, dock sopades dom planerna under bokhyllan när jag fick tag på ett beggat i stället.

Tyvärr visade sig när jag fick det att flänsen mot toppen var "Banana-edition".
Vad göra åt detta... bara plana av skiten antar jag?

Image
Image


Passade ju givetvis på att provmontera och det vekar ju sitta bra.

Image
Image
Image
Image



Började i dag riva ner motorn, började med kabelhärvan:

Image
Image

Massa sladdar blir det :wink:

Till min stora förvåning hittade jag vad jag antar är knacksensorer, har jag användning av dessa när jag kör MegaSquirt?

Image



Riv riv.

Image
Image


Varför är det bara plast/svkalpskydd över ena kammen, eller rättare sagt varför sitter det där i överhuvudtaget?

Image
Image
Image


Det är nu det börjar bli lurigt...
Har aldrig mekat dubblakammar och kedjor innan.

hur får jag isär detta så jag kan lyfta toppen.

Image



Måste jag ha bort främre bröstkåpa för att lyfta toppen/ få av kedjan från kammen/kammarna?

Den berömda vevaxelbulten/muttern sitter ju som vanligt så in i helv**e och den måste ju bort för att kunna lossa bröst kåpan eller?


Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

plast skyddet är för att det inte ska stänka när du öppnar oljelocket när motorn är igång
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Post Reply