Dawes S50 turbo - den tappade mecken

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Dawe_A wrote:passar det rakt i? har för mig att man behövde svarva till lite bl.a

Jag gör det gärna lätt för mig ;).

Jag tog utväxlingen från ett E36 188-hus och monterade ihop med lamellpaketet från mitt E30 188-hus. Allt passa prima. Nackdelen är att du måste schimsa om allt, och det kan ta en stund att få det regelrätt :P

Jo helt klart, detta är sista utvägen ;)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

var bromsen jag syfta på du flyttar över.

Skall passa. Där emot passar inte bromsen från m3 e36.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

inte för att va elak men du kommer ju gråta floder sen när du är klar me bilen och du har en 4 dörrare :( bättre i så fall me en turing.. tänk över det 1 gång till innan du läggger ner massor med jobb..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Pyrro
Posts: 426
Joined: 18 Jun 2010, 15:49
Location: Sundsvall

Post by Pyrro »

s2_i_e30 wrote:inte för att va elak men du kommer ju gråta floder sen när du är klar me bilen och du har en 4 dörrare :( bättre i så fall me en turing.. tänk över det 1 gång till innan du läggger ner massor med jobb..


Utveckla gärna.
UR-S4
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Pyrro wrote:
s2_i_e30 wrote:inte för att va elak men du kommer ju gråta floder sen när du är klar me bilen och du har en 4 dörrare :( bättre i så fall me en turing.. tänk över det 1 gång till innan du läggger ner massor med jobb..


Utveckla gärna.


4dörrars kick as. Slippa fitta med folk som tränga sig igenom förar dörren när de är åktur :twisted:
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Pyrro
Posts: 426
Joined: 18 Jun 2010, 15:49
Location: Sundsvall

Post by Pyrro »

Jag ser ingen direkt fördel med 2-dörrars.

Underlättar som fan när man ska hålla på inne i bilen också med 4 dörrars :D
UR-S4
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

absolut är en 4 dörrars är smidigare men dom är sjukt fula (tycker jag) och det borde finnas någon anledning till att alla cuper är dyrare än 4 dörrars så fler än jag borde vela ha cupe? jag ångrar som fan att jag inte väntade ett tag och hittade en fin cupe kaross men fin skin-inredning och höl den orginal. istället köppte jag en halv-skabig cupe och stoppade i bur och sportstol. det ångrar jag idag som fan. tänk då om man hadde hafft en 4dörrars :( det är va jag tänker och tycker men ja har offta fel med.
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Pyrro
Posts: 426
Joined: 18 Jun 2010, 15:49
Location: Sundsvall

Post by Pyrro »

s2_i_e30 wrote:absolut är en 4 dörrars är smidigare men dom är sjukt fula (tycker jag) och det borde finnas någon anledning till att alla cuper är dyrare än 4 dörrars så fler än jag borde vela ha cupe? jag ångrar som fan att jag inte väntade ett tag och hittade en fin cupe kaross men fin skin-inredning och höl den orginal. istället köppte jag en halv-skabig cupe och stoppade i bur och sportstol. det ångrar jag idag som fan. tänk då om man hadde hafft en 4dörrars :( det är va jag tänker och tycker men ja har offta fel med.


Det är väll för att alla sotluckor ser 2 dörrars som sportbilar och därför sätter högre pris när de ska sälja sin BMW.

Jag kan anse att det beror på hur stor bilen är om det lämpar sig med 2 eller 4 dörrar.

Men man kanske skulle svetsa igen bakdörrarna på 34'an :D
UR-S4
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Jag har iaf aldrig ångrat att jag byggde på en sedan. Är grymt sugen på att bygga en supertouring-replika någon gång. Image
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Post by Evinrude »

Varför nöja sig med att svetsa igen dörrarna på en E34a...?
Image
Image
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

s2_i_e30:

För det första kommer jag inte lägga massa jobb på bilen, mer besiktiga den, sätta på motor och drivlina och sen köra med den som den är.




Att det är 2 eller 4 dörrar spelar mig inte så stor roll, ser knappt skillnad på dem ändå =)
(förutom att det är olika antal dörrar då :D)


Sen är bilen sånär som rostfi, någon liten buckla och skavank finns, men de är lätträknade.

Men jag förstår dig i ditt resonemang, men en fin coupé i orginalskick är dels synd att våldta på detta sätt och säkert 30.000kr dyrare än denna, och då har jag ändå utgifter som powerflex, coilovers & bromsar (som redan sitter på denna) Och lägga tid på att förstärka bakvagnen osv.


Tanken är att göra framsätet så orginal som möjligt med all plast, baksäte kommer där inte sitta något.

Bilen va billig så det passade min plonka, tyvärr kan man inte få allting :(
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
fhansen
Posts: 214
Joined: 22 Mar 2009, 21:26
Location: finspång

Post by fhansen »

hur har du lyckats lätta bilen så mycket?? har du vägt den??
hansen

flinta@hotmail.com
0737880265

Ford Mustang M50i power
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

fhansen wrote:hur har du lyckats lätta bilen så mycket?? har du vägt den??



det är siffror från förra ägaren.


ingen tankamatur
ingen inredning alls, bara en sportstol
inget innetak
tackluckan borttagen (45kg)
all plast förutom panelen bortaget.
plåtrent golv
tror det är borrat i dörrarna bak


helt strippad utan bur = ingen tung bil.

han jämrade sig som fan över att C låset satt kvar som vägde "bly" och att det ändå va mesigt att köra med det :lol:

Så detta blir en ren räserbil , fast besiktigad.. Skall försöka regga den med bur senare också, då är det skönt att ha allt urrivet från början. (också skönt för att jag vet att det inte är stora rosthål i golvet te.x)

Sen om man skulle vilja ha den mer orginal innuti, ja då köper jag innetak och lite skinnklädsel och stoppar i den.. Kan ju utrusta den hur jag vill i princip, utan att kostnaderna drar iväg över vad en fin 328/325 kostar.

Skall väga den på vägen hem när vi tar hem den, finns våg i kalmar :)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Coupe är sportigare, men jag gillar 4dr på något sätt också..

Image
Image
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Saknar min Sedan tycker de va rått stuk å jävligt gott me 4dörrar när man skjutsade folk.

Image
Rasmus Olofsson||
User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

Post by M3Crille »

Håller absolut med om att coupéns linjer e smäckrare men för egen del (haft alla karossvarianter) så tycker jag det e roligare o göra nåt på en modell som inte "alla" bygger på :)

Därför byggde jag på en touring innan o letar nu ännu en eller ev en limo :)

Kört hårt Dawe - helt säker på den blir grym!
070-201 85 62
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

M3Crille wrote:Håller absolut med om att coupéns linjer e smäckrare men för egen del (haft alla karossvarianter) så tycker jag det e roligare o göra nåt på en modell som inte "alla" bygger på :)

Därför byggde jag på en touring innan o letar nu ännu en eller ev en limo :)

Kört hårt Dawe - helt säker på den blir grym!



Jo, jag hade hällre haft en coupe helt klart. Men detta va ett billigt och bra objekt och framförallt nästan helt rostfritt.


Den som lever får se hur det ser ut :D
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Post Reply