BMW E30 | 325 TURBO - 11.00sek / 208km/t

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

M5 klumpen har ju inge vidare utväxling om man ska köra jättehjul. E28 diffen passar ju i balken och är lika kraftig.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Per Eriksson wrote:Säg inte att du ska bygga om med m5 bakvagnsbrygga?
Gissa vad jag slängde igår då, en komplett m5 bakvagnsbrygga som jag tagit nav och klump ifrån.


Det var lite jävla onödigt :F

Bäckis wrote:M5 klumpen har ju inge vidare utväxling om man ska köra jättehjul. E28 diffen passar ju i balken och är lika kraftig.


Bakvagnen är redan byggt och har suttit på en rakt fram åkar bil. Frågan är ju bara om det funkar bra för han kör med Jerico låda, M3 låda + M5 diff kanske blir kasst.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

M3 låda och M5 diff och dom däck du har nu så toppar bilen kanske 190-200 vid 7500 rpm.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Mina kompisar härikring lovordar den låga utväxlingen men hur kul är det att toppa 200?
Var tvungen att starta på 2'an och gå imål på 4'an på 201m o det är rötet.

Enda anledningen till att det blev 3.91:1 var att det var den jag hade o jag inte hade lust att leta rätt på nåt annat innan jag visste att resten skulle funka men i vinter ska jag byta utväxling.
/Per
a.k.a. Jevlar
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

Bäckis wrote:M5 klumpen har ju inge vidare utväxling om man ska köra jättehjul. E28 diffen passar ju i balken och är lika kraftig.


Det är ju med riktigt stora hjul 3.91 utväxlingen först kommer till sin rätt...
såg att du förtydligade det i ett inlägg nedan...

Dock passar väl innanmätet ifrån en e28 "stora" diffen (3.07) i e34 huset?
//Flaxis
förvirrad!!!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag missade ett INTE :) Stora hjul+M5= bra. Små hjul+M5=dåligt.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bäckis wrote:M3 låda och M5 diff och dom däck du har nu så toppar bilen kanske 190-200 vid 7500 rpm.


Med 26" och 7500rpm har jag för mig top speed skulle vara 240km/h, men det behöver inte stämma.

Det spelar i vilket fall ingen roll. Motorn måste ju igång också. Den verkar mer död än någonsin.


Jävla bög wastegate, skulle lös med den för att ta grenröret, men alla 4muttrar blev runda, klart dom blev det eftersom det är typ 4mm insex, tittar man på dom blir dom runda.

Så det blev inget lyft av maskin idag, måste ut imorgon och svetsa fast skruvmejseln på alla muttrar och bryta loss dom, om det går d.v.s.
User avatar
Daniel.B
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 18:06
Location: Mariefred
Contact:

Post by Daniel.B »

Jävla bög wastegate


Hmm, en idé är kanske att göra om infästningen till v-band då? =)
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

Daniel.B wrote:
Jävla bög wastegate


Hmm, en idé är kanske att göra om infästningen till v-band då? =)


undrar om det går på monstret :lol:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Svar nej, detta är inge HKS shit, äkta Norrland power wg. Den ska vara som den är, bara byta bultar till m8 istället för insex.
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

ska du lacka om bilen fins det ju bara en färg! BABYBLÅ!
:lol:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Min bil lär inte hinna bli klar, kommer besöka krogen för frekvent känner jag på mig.

Har inte rört aset sedan WG'n vägrade lossna. Ska dock till Mattias och skruva idag, imorgon lyfter jag nog ur min egen motor.

Babyblå hade varit något, kanske inte så diskret dock?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vi kan låsa denna tråd nu, gammle E30 ska nog dö. Dyker upp en ny tråd i vinter.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Nä du får inet döda den:( vad har hänt något allvarligt.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nej då, hon lever fortfarande.

Har bara skruvat bort Turbon och halva grenröret. Köpte sparklådor idag och tänkte börja mekka lite.

Men pratade med en bekant åka fort kille som kanske hade något bättre för oss.

Vi får se hur det slutar ;)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vi kastade upp gammle M20i ur gammle E30 idag. Tack till Micke och Anthon för supporten.

Sedan 100ggr tack igen till Micke som hjälpte mig att städa ur Golfen och laga avgasystemet, kvalité i bruksbilen är bra. Mattias ?


Nu väntar en vinter med mycket slit känner jag på mig. Det blir nog nytt chassie till 99% och ev. blir det en galen bakvagn också.
User avatar
ronnifer
Posts: 413
Joined: 05 Feb 2007, 16:41
Location: Vasa, Finland

Post by ronnifer »

ha... kollade in peppemapp filmen... ql at se vad som sker i hamnen dit plåtskorven RG går :lol:
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
Post Reply