Page 28 of 57

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 15 Aug 2011, 16:35
by erikjakan
Gotlandshelgen inleddes med ras och fet avåkning!

Bilen klarade sig fint, lite sandig bara =) Gick av i ca 120 snurrandes, hade noll bromsar fram.

Efter ca 30 varv var dem "nya" beläggen helst sopslut, dem brann upp vid varje inbromsning på start/mål rakan. Var nära flera gånger att åka av igen.

Sen rasade maskin, missade treans växel och det resulterade i att den övervarvade lite lätt, så antagligen en ventil som gått av/böjt sig.

Såg senare samma dag att insuget hade spruckit endel, man ska inte slipa kassa svetsar =)!

Oljetrycket har alltid varit bra, var bara en kass givare som spelade spratt.

Saaand!!
Image

Depåstopp innan avåkningar!
Image

Gespräckt insug!
Image

MVH Erik

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 15 Aug 2011, 20:08
by Fernis1
tråkigt men måste ju ändå vara så mycket jävla kvalitetsåka man kan få för så lite pengar som möjligt denna maskin, vad gör du nu? stoppar i en likadan till eller åker 3L i nu?

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 15 Aug 2011, 20:16
by johankihl
Har du en komplett m54 eller bara en 3l vev? M54 att bara bulta i med låst vanos vore ju mumma i din fina vagn!

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 15 Aug 2011, 20:17
by Fernis1
johankihl wrote:Har du en komplett m54 eller bara en 3l vev? M54 att bara bulta i med låst vanos vore ju mumma i din fina vagn!


Tror att han har en komplett maskin men är inte säker.

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 15 Aug 2011, 20:23
by johankihl
En enligt Jorgen passar ju motorfästen och allt. Rätt smidigt om du kunde skarva på insug och hela baletten och köra med m54. Då går den ju rätt snart igen, med en lättare maskin :)

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 15 Aug 2011, 20:30
by jorgen
trodde aldrig det skulle vara så smidigt att få i en m54. ett + när man åker m54 med lås vanos är att man får en bra utgång till oljan för turbon + att det sitter en oljetemgivare också :)

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 08:27
by erikjakan
Vad kan man varva med en org m54b30 med tanke på vanos och laddtryck?

Behöver nämligen ligga runt 7300-7500 rpm för att få nån toppfart.

Vore ju rätt smidigt :).

Mvh Erik

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 09:12
by jorgen
Inte mer än 7000 skulle jag tro. Är samma ventilfjädrar som m50 vanos

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 09:41
by erikjakan
Ok. Kan man inte bara slänga dit ett ppf ventilfjäderkit och låsa vanosen i varvvilligt läge och sen lösa på? :)

Polarens 330 är chippad och drar fint hela vägen till 7k.

Mvh Erik

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 11:20
by Lukas.
Kul med körning! Trist med avåkningar! :x Tråkigt att den dog efter övervarvningen...

Ang. m54, tror ni att den klarar liknande setup och ladd som Erik har? Jag är skitnojjig över alublocken.

Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 11:27
by johankihl
erikjakan wrote:Ok. Kan man inte bara slänga dit ett ppf ventilfjäderkit och låsa vanosen i varvvilligt läge och sen lösa på? :)

Polarens 330 är chippad och drar fint hela vägen till 7k.

Mvh Erik

Jo, byt fjädrar så kan du varva! Är ju helvettigt med alumaskin!

Ang aluminiumblocket i m54 så är det samma block som i 335/535/135 med turbo orginal. De är mycket stadigare än gamla m52 blocken.

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 11:49
by erikjakan
Dem är ju stålfodrade så det är bara att ladda på. :)

Mvh Erik

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 14:39
by Lukas.
Gött mos! Tack för snabba svar och kladd i din tråd!

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 19:23
by erikjakan
Nu står jag fan i valet o kvalet, ska jag köpa en till m50b20 nu och slänga i lite snabbt.. eller ska jag ställa in den för säsongen?

Vad skulle ni gjort?

MVH ERIk

Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 16 Aug 2011, 19:29
by Magnaten
Hinka i en ny maskin, det är ju minst 2 mån åktid kvar för dej

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 17 Aug 2011, 11:51
by Lukas.
Kör för fan, det måste vara värt det! Annars har du en 8-9 månader meksäsong framför dig :cry:

Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm

Posted: 17 Aug 2011, 13:10
by Fernis1
Hitta en 2 liters maskin så hjälper jag dig att meka i maskinen klart du ska åka mer, du kan ta ut bilen till vårt garage med lyft om du vill?

MVH