Page 27 of 33
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 18 Jan 2015, 13:33
by _TH_
FoX wrote:jag håller inte med, enda anledningen att man kör sinter är för att det inte orkar att hålla i med något annat.
Om jag var du så skulle jag köra organisk.
Körde själv en 765:a med organisk sportkoppling på min m42 turbo (612whp 618nwp) och den kopplingen var som en orginal bil.
Enda nackdelen är ju priset.
Hade jag kört mer på gata hade jag valt organisk, nu har jag beställt en sinter och ska prova me iaf.
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 18 Jan 2015, 14:38
by _TH_
Var och hämtade ut en kartong med godis till bilen.
*6-pucks sinter.
*Ny fläns till turbon.
*Packning
*Konor till downpipe
*avgasbandage
*2st an6 90graders
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 18 Jan 2015, 15:37
by _TH_
Glömde ju visa min snygga remskiva till servostyrningen.
Pimpolainen aka Potus för en smidig affär.
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 20 Jan 2015, 19:40
by _TH_
mer mer mer...
Catchtank 2l 6utgångar autobahn 88
Hardy
reservpackning
Servorem
div ankopplingar o slang.
Kors med 1/8 npt och 1/4 npt gängor, Smidigt att ha till oljetryck o temp.
Tänkte även prova att göra rattaxel bussningen av en hockeypuck.
Funkar det har den kostat mig 15kr
snart dax att börja skruva o inte bara köpa köpa köpa
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 26 Jan 2015, 18:49
by _TH_
Finns det några nackdelar med att luta catchtanken lite, så att jag får lite fall mot utgångarna till pumparna?
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 26 Jan 2015, 20:55
by johankihl
Ingen nackdel att luta tanken men ingen fördel heller? Du har ju redan fall till pumparna och pumpen i tanken ska hålla den fylld hela tiden ändå.
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 26 Jan 2015, 21:07
by _TH_
johankihl wrote:Ingen nackdel att luta tanken men ingen fördel heller? Du har ju redan fall till pumparna och pumpen i tanken ska hålla den fylld hela tiden ändå.
ok, då ska jag inte krångla till det
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 01 Feb 2015, 16:46
by _TH_
Nu är jag ännu närmre 2,7 liter
fick hem 2 st ebay v-bandsklämmor, förvånansvärt bra finnish.
Det var tänkte att ska skulle ha varit igaraget och fått massa gjort i helgen.
Men jag skar mig oturligt nog i tummen i tisdags och fick sy tre stygn. Men hoppas att jag kan göra en insats nästa helg.
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 02 Feb 2015, 08:17
by m20turbokarlsson
Vart ifrån köpte du allt till oljetryck och oljan in ?
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 02 Feb 2015, 08:58
by _TH_
m20turbokarlsson wrote:Vart ifrån köpte du allt till oljetryck och oljan in ?
Korset hittade jag på h2m racing. Monteringstillbehör mätare.
hydroskand borde ha kors med 1/4 eller 1/8 npt gänga. Men internet är närmre för mig
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 03 Feb 2015, 09:06
by m20turbokarlsson
_TH_ wrote:m20turbokarlsson wrote:Vart ifrån köpte du allt till oljetryck och oljan in ?
Korset hittade jag på h2m racing. Monteringstillbehör mätare.
hydroskand borde ha kors med 1/4 eller 1/8 npt gänga. Men internet är närmre för mig
Okej!
passar d där bra i blocket ? Eller blir det tight att dra åt? Drar iväg ett pm till dig
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 04 Feb 2015, 13:33
by rocket
Er det m50 råder du skal bruke? Isåfall, fra 2liter eller 2,5 liters m50 ??
Hva er lengden på disse rådene?
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 04 Feb 2015, 20:14
by _TH_
Idag har jag oxå hamnat i hockeypucksträsket
Gjorde en rattaxelbussning idag.
Delade pucken i rätt tjocklek:
pressade ut metallstyrningarna till bultarna ur den gamla bussningen:
Borrade hål i pucken o pressade i styrningarna i pucken:
Taaadaa:
Allt detta för 15kr
Nu väntar provmontering.
Det ramlade oxå inte lite mer godis.
2st reläer
Och en Bluetooth adapter så att jag kan köra med en adroid-platta som mätar-display
I helgen blire meka av !
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 04 Feb 2015, 20:16
by _TH_
rocket wrote:Er det m50 råder du skal bruke? Isåfall, fra 2liter eller 2,5 liters m50 ??
Hva er lengden på disse rådene?
Jag vet inte från vilken m50 stakarna kommer ifrån.
Men de har suttit i en m20 med diselvev enl, förra ägaren.
Det står 1715 411, 26w 25w på stakarna
BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 07 Feb 2015, 21:41
by _TH_
Skaffade mig en ny mätardisply
Pucken sitter bra!
Monterade nya catchtanken
Körd rätt lugnt idag, lite mysmek
Blir mer imorn.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 08 Feb 2015, 22:18
by _TH_
Idag lekte jag lite med släggan och svetsen. Det blev en ny hållare till batteriet.
Och med lite färg på, fastbultad o fin.
Sen byggde jag ihop motorstativ osv, nästa på listan är att smälla ihop allt igen.
Kommer vänta med att bygga 2,7liters. Kommer bli köp av lägenhet här framöver. Så jag måste hålla i degen.
Om någon är sugen finns det vev, stakar till 2,7l och ett block med svarvade katt-kolvar, en 2liters topp, insug.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--
Posted: 14 Feb 2015, 15:13
by _TH_
Beställde hem ett par huvgångjärn från en e39 för att modda så att jag slipper lyfta av huven varje gång jag ska in i motorutrymmet.
Ska bli spännande och se hur de passar.
Skickas från min iPhone via Tapatalk