AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Fan, du är snabbare än snabbast med att fixa saker. :shock:
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Wallin, jepps snart vankas det valsning, funderar på hur mycket man måste valsa för få in 265:or?
Bumper, jag vill ju kunna köra med bilen i sommar gäller ligga i då :wink:
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Hmm, det är dessa som är 5-6ohm iallafall.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Försökte mecka ihop trippla wallbro i org armaturen idag, blir ett jävla pill så kanske kastar den ideen och kör med catchtank och en weldon 2025 pump istället förmodligen. Får väl skaffa hörselkåpor i bilen bara :roll:
Har även mätt upp kamaxlarna och gjort en modell för kolvrörelsen i matlab för att kolla ventil/kolvspelet. 3mm frigång har jag som minst, men skall utvärdera mer för undersöka om jag fräsa något på kolvarna eller ej.
Införskaffade även material och ritade upp kamdrevsadapter i cad idag, så blir till att svarva till dom inom kort.
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

det är ford spridare
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Har köpt mig en Weldon bränslepump men nu vettefan om jag skall ha den eller trippla wallbro.
1400hk skall den klara av och skall klara kontinuerlig drift men kanske låter som ett mindre plan :roll:
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

AndreasT wrote:Har köpt mig en Weldon bränslepump men nu vettefan om jag skall ha den eller trippla wallbro.
1400hk skall den klara av och skall klara kontinuerlig drift men kanske låter som ett mindre plan :roll:


Vad du grinar över lite ljud då ;)

Det man inte får ur motorn får man ur pumpar :roll:

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
danneeee
Posts: 407
Joined: 05 Feb 2007, 11:38
Location: Sandviken

Post by danneeee »

bler de annat grenrör och turbo nu eller :o ? såg de andra på annons
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Vi får se Pelko vilken pump sort det blir, har ju bränslematning å retur till org tanken redan dragen iofs.

Nja vi får se bara mest koll.
Iallafall så skulle jag vilja få iväg bilen på lack inom kort. Men verkar lite strul med lackarn, så om någon är lackare eller kan ordna till bra pris så PM gärna mig.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tillverkade kamdrevs adaptrar idag i svarven.
En polare hade en 250mm massiva alutstång och adaptern blev 96mm så blev rätt mycket spånor. Satte även upp svänghjulet å tog bort en hel del material, men väntar på tilton kopplingen innan jag gör klart den och lämnar för balansering tillsammans med vevpartiet.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Bild på kamdreven:

Image

Svarvade av "piggarna" på huben så det blev plan yta. Fräste även bort trigger på på baksidan av huben så det enbart blev en pigg. Sedan svaravade jag adaptrarna i alu och hålborrade dem. Hade kunnat göra helt ny hubb men visste inte hur jag skulle lösa kamtriggern då.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Då gick man ut med en polare i garaget och valsade skärmkanterna ikväll. Vänstersidan gick kanon och det gav säkert plats för ytterliggare 1cm. När vi kom till högersidan var skärmen så jävla kexig av all rost som lång under ytan att vissa ställen vek sig som fan när man applicerade tryck. Ser för jävligt ut, som en puckelpist :x Skall se om man kan få tag på en ny skärmkant, eller om man skall dra fram pistolen.
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

AndreasT wrote:Då gick man ut med en polare i garaget och valsade skärmkanterna ikväll. Vänstersidan gick kanon och det gav säkert plats för ytterliggare 1cm. När vi kom till högersidan var skärmen så jävla kexig av all rost som lång under ytan att vissa ställen vek sig som fan när man applicerade tryck. Ser för jävligt ut, som en puckelpist :x Skall se om man kan få tag på en ny skärmkant, eller om man skall dra fram pistolen.


Nu har du chansen att bredda bilen lite. =)
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Haha, via mig snygga breddningar då som är billiga :D
Tror jag nöjer mig med org :wink:
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Trodde inte det fanns så allvarlig rost på bilen. Tråkigt hur som, blir ju lite extra arbete.

Modda på E30 M3 breddning :twisted:

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Var bara en del på skärmkanten som nött mot däcket tidigare som var åt helvete. I övrigt är den i bra skick.

Fick hem lite mer prylar:

Image
Image
Image

Sedan har det väl slagit snett i hvududet på mig, för nu har jag besämt mig för ställa upp motorn och bygga toppmonterad turbo, alu insug tillsammans med torrsump.
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

AndreasT wrote:Var bara en del på skärmkanten som nött mot däcket tidigare som var åt helvete. I övrigt är den i bra skick.

Fick hem lite mer prylar:

Image
Image
Image

Sedan har det väl slagit snett i hvududet på mig, för nu har jag besämt mig för ställa upp motorn och bygga toppmonterad turbo, alu insug tillsammans med torrsump.


fan va rätt med torrsump! kommer bli riktigt grym men hade gärna sett en fullbur också : ) lycka till o hoppas man får se den i gbg te sommarn.
Post Reply