Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja nu jävlar...

Image

Nu är besiktningsmotorn i (M20B20) bara in hos sbp sen jäklar ska det bli fart på bygget..





Image

Är denna ZF låda som jag har samma som sitter på 328/M3 eller fanns det klen-varianter, denna satt på en E34 525 -93a?

I så fall är den i klass med en Getrag 260 då? Eller bättre?



Funderar så i fall på om jag verkligen måsta leta ihjäl mig efter en 325/M3 kardan ändå?


Denna lådan har ju den stora medbringaren. Jag antar att det inte går att byta till den lilla standard E30 medbringaren?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

enligt realoem är det tydligen samma iaf..

525 -93
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05

328 -96
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05

du kan ju även kolla artikelnumret mot någon som har en zf låda oxo ifall du vill vara helt 100 % och inte bara ha realoem som källa!!
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Vet du om det är stora hardy-skivan?
beteckningen på 328 heter ju S5D 320Z
och 525 tds e34 heter S5D 260Z men tror de är andra lådor ändå som du fått tag på..
kolla nummret som står under ZF så kan ja jämföra med mina nummer..
då jag har en från en 328..

MVH..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Det är stora medbringaren och hardyskivan.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Vat finner man Grenrör till M50 i E30 med turbon toppmonterad utan att det blir jätte dyrt.

Vet att PPF-säljer ett men det ligger tyvärr utanför min budget :cry:

Har mosat igenom eBay o skit men hittar inget.

Att köpa ett gjutet är väl att föredra om man skall köpa billigt grenrör.
Dock finns det ju inget med turbon uppåt.

Detta såg ju smutt ut :wink:

http://treadstoneperformance.com/produc ... o+Manifold

Dock blir ju snurran nedåt då.... Eller är det ballt kanske? Nää... Eller?


Fast PPF gjutna ser ju mycket bättre ut. Dock är det väl samma med det, Turbon hamnar neråt?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

bygg ett själv då om du vill komma biligt undan! :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Men det blir ju inte så billigt ändå eller.

Är inte böjar svindyrt.

Sen drar väl flänsarna väg en del.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Förstår inte hur du kan haka upp på att turbon hammnar neråt?
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

peppe wrote:Förstår inte hur du kan haka upp på att turbon hammnar neråt?


inte jag heller, kan inte bli bättre än att ha den neråt, tex när farbror blå öppnar din huv.

bygg ett eget, med böjar och flänsar kanske du hamnar på 2k

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

robbz wrote:
peppe wrote:Förstår inte hur du kan haka upp på att turbon hammnar neråt?


inte jag heller, kan inte bli bättre än att ha den neråt, tex när farbror blå öppnar din huv.

bygg ett eget, med böjar och flänsar kanske du hamnar på 2k

/mvh


jag kan..

framstår rätt så tydligt att han inte tycker det är lika ballt ;)

men som ni säger, skulle man bli tagen är det nog bäst den sitter neråt å jävligt bra gömd. Om man nu måste öppna huven..

blev den bes?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nej, turbon neråt känns inte ballt :wink:


Fick en lite formsvacka igen så den är inte besiktade än men nu är jag igång igen.

Medans ni andra var ute och söp i går så låg jag i garaget :D

Stoppat i walbropump (kina kopia) i orginal tankarmatur. Var lite knepigt att få ner den i tanken men nu sitter den på plats.
All el är kopplad, soppa slangar, bromsarna luftade, Olja och vatten är i fyllt, avgasystem på plats, bakvagn drivlina monterad.

Image


Bara batteri och hälla i soppa i tanken så ska den nog starta... Trodde jag, men innan jag åkte hem i går märkte jag hur den rann vatten underbilen. Jag hade då redan gjort mig redo för att åka så jag orkade inte titta närmare på vad det är men det kommer från framkant av motorn. Troligtvis är det nog bara någon utav slangarna på termostathuset. Surt som räven... ska upp i eftermiddag och burna lite ringar (om den startar) :evil2: (jäkla piss burk till motor)

På besiktningen kan dom ju inte anklaga mig för att ha trimmat bilen direkt :) Undra hur många 320 motorer som har oljekyl... hehe.

Dåligt med bilder, ja vet men jag ska bättra mig.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Sådär ja.

Målet var att ha bilen rullandes med besiktningmotorn innan året är slut.
I dag stånkade den äntligen igång.


Inte lika ball som Dilles RX-7 motor men.... ändå liksom :)
Image


Blir ju inspirerad av Dilles målande så jag kan ju inte vara sämre jag... Kom efter ett tag på att hålla hans nivå på grejorna skulle få mig att att bli galen men lite färg kan man ju slabba på i alla fall.
Image
Image


Så jäkla gott att äntligen få köra igen... hela 2 meter fram och bakåt... Men den målet är uppnått...
Efter besiktningen ska det jävlar-anamma sättas i gång med M50 Turbon!

Image
Image
Image

Å vad jag har saknat henne... E30 = Deutsche Technik an seinem besten :clap:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

så jävla läcker :)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tack Birro, Kul du gillar den! :P



I dag har det varit ute och gasats lite på gården. Bilen går skit dåligt men det blir bättre och bättre. Den går fett som fan så fort man ger gas men som sagt så blir det bättre och bättre så motorn är nog bara lite möglig inuti :)

Konverterade tillbaks till halogen lampor i dag igen, misstänker att SBP inte gillar mina xenonljus.

Image
Image
Image




Det stora problemet är dock att ett litet elfel har infunnit sig.
Så fort sätter ljusställaren i halvjusläge så dör bakljus, nummerplåts och instument belysning.

Dock funkar dessa perfekt i parkeringsljusläget...
Jag har inte gjort någonting. (alltså var så här även innan jag satte tillbaks halogenlamporna igen)

Vad tror ni om att det kan vara ljuslägesställaren (på/av spaken alltså) som är kass?

Några bra ideér?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Exakt så blir det om man byter från tysk till svensk ljussomkopplare på en importerad bil. Har det varit så hela tiden du haft bilen eller bara blivit så?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

JohanE wrote:Exakt så blir det om man byter från tysk till svensk ljussomkopplare på en importerad bil. Har det varit så hela tiden du haft bilen eller bara blivit så?

Wtf? Så beter sig min bil också. Vad jag vet är min bil svensksåld.
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Min är svensksåld.

Jag har inte pillat någonting på ljusomkopplaren...
Bilen har stått i ca 1,5 år. Innan detta så funkade allt perfekt...

Hatar såna här fel :x
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply